Hiéna báli ruhában
Leonora Carrington onirikus világa
FEUILLETON - LXVII. évfolyam, 45. szám, 2023. november 10.Leonora Carrington (1917–2011) valóban megérdemli a közönség figyelmét, különösen, hogy művészként két területen, az irodalmat és a képzőművészetet illetően is jelentős életművet mondhat a magáénak (ráadásul igen hosszú életet élt, s mindvégig alkotott), bár, ahogy az gyakran lenni szokott, nőként sokáig viszonylag háttérbe szorult a szürrealizmus recepciójában más (férfi)alkotókhoz képest. Avantgárd női művésznek lenni ugyanis nem volt különösebben szerencsés vállalkozás, a szürrealisták körében is csak ritkán és korlátozottan adódtak valódi kifutási lehetőségek. Breton társasága meglehetősen ambivalensen kezelte az egyébként nagy számban körülöttük mutatkozó nőket, főként ihletadóként, múzsaként (de gyakran tárgyiasító, dehumanizáló módon ábrázolta őket), alkotóként is többnyire igyekezett visszaszorítani a többségüket. Az utolsó „nemzedék” számára – így Leonora Carringtonnak is – az ötvenes-hatvanas években már kezdtek valódi lehetőségek adódni az önmegmutatásra, de a szürrealizmus történetének narratívájába – főként a kezdeti, a megalapozó, a hősi korszakot tekintve – nemigen kerültek bele.
Az Élet és Irodalom honlapján néhány éve díjfizetés ellenében olvashatók az írások. Ez továbbra sem változik, de egy új fejlesztés beépítésével kísérletbe fogunk. Tesszük ezt azért, hogy olvasóinknak választási lehetőséget kínálhassunk.
Mostantól Ön megválaszthatja hozzáférésének módját: fizethet továbbra is az eddig megszokott módon (bankkártyával, banki utalással), amiért folyamatosan olvashatja lapunk minden cikkét és az online archívumot is. Ha azonban csak egy-egy cikkre kíváncsi, cserébe nem kérünk mást, mint ami számunkra amúgy is a legértékesebb: a figyelmét.
Regisztrációt követően bankkártyával vagy banki átutalással néhány perc alatt előfizethet honlapunk teljes tartalmára, illetve akár a nyomtatott lapra is. Részletek az ELŐFIZETÉSI INFORMÁCIÓK oldalon olvashatók.