A szerző további cikkei

► A Bad Dreams című kiállítás októberig tekinthető meg a győri Torulában.

Kortárs művészetteoretikai diskurzusok belterjes vitájára reflektálva rendezte Miklósvölgyi Zsolt a Bad Dreams című kiállítást, mely „tét nélkül” volt hivatott ünnepelni a festészet diadalát. A győri Torulában, az egykori élesztőgyár felújított, rusztikus terében elhangzott megnyitóbeszéd alapján a  tétnélküliség ezen formájában a kurátori pozíció társadalmilag elkötelezett álláspontjának hiányát jelölte, és a kiállítás koncepciójának fő rendezőelveként a festészet mint médium, valamint a rossz álom egzisztenciális szorongásának tematikáját járta körül. A válogatott alkotók a hazai fiatal és középgenerációs festészet sokszínű alakjai, akiknek tevékenysége nem feltétlenül korlátozódik a képzőművészet ezen területére.

Tovább
A szerző további cikkei

► Broncia Koller-Pinell, Eine Künstlerin und ihr Netzwerk, Unteres Belvedere. Megtekinthető szeptember 8-ig, az intézmény saját kiadású kétnyelvű, angolnémet, gazdagon illusztrált katalógusával.

Broncia Koller-Pinell (1863–1934) az osztrák modernek közül a legtöbbet szerepelt hazai és külföldi tárlatokon. Már müncheni női akadémistaként 1885-ben „feltörekvő tehetségnek” tartotta a Die Kunst für Alle kritikusa. Hegedülő hölgyét elbűvölten hallgatja egy férfi Adagio (1892) című képén, amelyet a bécsi Künstlerhaus 1893-as seregszemléjén Ludwig Hevesi a Wiener Fremden­blatt hasábjain méltatott. Azonos évben még a müncheni Glaspalast bemutatóján és Chicago világkiállításán is részt vett. 1907-től a Gustav Klimt alapította Kunstschaugruppe állandó kiállítója volt az Anschluss miatti 1932-es bezárásáig, amikor a nácik végleg kiszorították a közéletből. A BÖK (Bund Österrei­chischer Künstler) tagjaként kétszer is vendégszerepelt Budapesten, 1913-ban és 1925-ben.

Tovább
A szerző további cikkei

► Brahms: Complete Piano Quartets. Hungaroton

Brahms három zongoranégyesét a hangulati és karakterkülönbségek ellenére összeköti egy közös tulajdonság, amely mindhárom darabban meghatározó: a zenei invenció különleges intenzitású áradása, amely a dallamok, harmóniafordulatok páratlan változatosságában, az ötletek kimeríthetetlen zuhatagában nyilvánul meg.

Tovább
A szerző további cikkei

► Horizont: Egy amerikai eposz – első fejezet. Amerikai western. Rendező: Kevin Costner.

A Horizont ugyanazt énekli újra, amit a filmtörténet nagy westernjei. Széles történelmi tabló, fő- és mellékalakokkal, akik a vadság földjén lassanként megteremtik a law and order biztonságos világát. Véres indiántámadással indul a saga, amelyhez mintául alighanem a Utah-ban 1857-ben lezajlott Mountain Meadows-mészárlás szolgált.

Tovább
A szerző további cikkei

► Duda Paiva Company & Illusionary Rockaz Company: Avatāra, Lalkanielalka fesztivál, Białystok, június 22.

Duda Paiva előadása multifunkcionális, de az előbbi hasonlatnál maradva fogalmazhatunk úgy is, hogy olyan, mint egy multifokális szemüveg: közelre és távolra is látni vele. Közelre, mert az Avatāra minden egyes másodperce pontosan kitalált, mégsem akar több lenni, mint ami; ettől válik hitelessé. Ugyanakkor fontos lépcsőfok a közönség nézőpontjának tágításában is: a műfajok, kifejezésmódok sokfélesége az összművészetiség értékét hirdeti, miközben a lehető legtermészetesebben csempészi be egy felnőtteknek szóló produkcióba a bábot mint eszközt. Egy nemzetközi fesztivál pedig remek alkalom arra, hogy azt a másképp látó, elsőre szokatlanul csiszolt szemüveget más is kipróbálhassa, hátha rákap.

Tovább
A szerző további cikkei

► Cecilia Bartoli, Casta diva – Decca, 2024

Persze, ez nemcsak ennyi, az ember fölteszi a lemezt, nem meglepő módon a Casta divával, a Norma-áriával kezdődik, de egy olyan hangmagasságon, ami nem áll annyira jól Bartolinak, kicsit mintha egy kontratenor énekelne. Csak ez az egy hang, aztán már jön a többi, és persze, csodálatos módon kicsit sem emlékeztet Callasra, tragikum helyett inkább valami szép és szent komolyság árad belőle, meg, persze, a technika, amivel Bartoli sokaknak megy az idegeire, folyton vibrál, trilláz, díszít, folyton sulykolja, hogy úgy énekelek, mint senki más – de ha egyszer tényleg úgy énekel. Tagadja le?

Tovább
A szerző további cikkei

► Olimpiai Klub, műsorvezetők-szerkesztők: Turák Péter, Warholik Zoltán és Horváth Ádám, Klubrádió, péntek 20.00–21.00

„A kommentátort is a győzelem teszi sikeressé” – ezt már Vitray Tamás mondja, akivel Warholik Zoltán beszélget jó félórán keresztül. Nagy dobás ez a beszélgetés, remek indítás. A 91 éves legendás televízióst nem lehetett könnyű megszólaltatni, Warholik tanár urazza, sejthetően korábban is kapcsolatban állt vele. Vitray Rómától Athénig huszonegy nyári és téli olimpiát közvetített, 1960-tól 2004-ig. Warholik jól kérdezi, Vitray pedig jókedvvel válaszol. Az őt ismerők hallhatták már egyes történeteit, de nagyon jólesett őket összeszedve újra hallani. Ennél szebb indítását nehezen lehetett volna elképzelni egy olimpiai műsornak.

Tovább
A szerző további cikkei

► Sprint, Netflix

S ha már nemzeti dolgoknál tartunk, a Sprint című, hatrészes sorozat beillenék országimázs-szériának is, ugyanis a központi eleme nem más, mint a balsors és egyéb politikai együtthatók által megtépázott budapesti atlétikai világbajnokság. A balsors – jól emlékszünk – ezúttal két golfkocsi képében érkezett, melyek a világ legértékesebb embereiből szállítottak néhányat, s a karamboltól volt hangos jó ideig a nemzetközi sportsajtó, hiszen a sérülések és a sokk befolyásolta (-hatta volna, ezt, ugye, sose tudjuk meg, melyik) a legfontosabb sprintszámok eredményeit.
Szóval gyönyörű fénykép ez hazánkról, így tessék elképzelni, el is mondják többen, milyen szép ez a város, csak a képbe belefarolt egy jármű.

Tovább
A szerző további cikkei

► Gubis Éva: Más halak. Kalligram Kiadó, Budapest, 2023, 136 oldal, 2500 Ft

Az egzotikus környezetben játszódó nyitótörténet és az azt követő, teljesen más textúrájú Érzéstelenítés remek felütései a kötetnek, ám ez a lendület és színvonal azért nem tart ki mindvégig, s persze nagyon ritka, ha egy kisprózakötet minden darabja egységesen magas minőséget tud hozni. Ráadásul Gubis Éva láthatóan nem is törekedett egynemű prózavilágú kötet összeállítására, inkább megmutogatta „tolltartójának” különféle, becses darabjait. De ezek között akadnak azért semlegesebbek, gyengébbek is, amelyek főleg témaválasztásukban, de poétikai megoldásaikban sem tudják elhagyni a kortárs magyar kispróza biztonságos, megszokott övezetét.

Tovább
A szerző további cikkei

Szilasi László: Saját élet
Kárpáti Péter: Térkép a túlvilágról
Jánossy Lajos: Örök hely és mindenhol idő
Kemény Lili: Nem

----------------------------------------------------------------------------------

Tovább
A szerző további cikkei

Szöllősi Mátyás: Fóbia. Helikon Kiadó, Budapest, 2024, 380 oldal, 4499 Ft

Szöllősi Mátyás új regénye mintha a párbeszédek terheléspróbája lenne. Egy férfi pszichiáter és női páciense párbeszédébe hallgathatunk bele először, mely valósággal modellálja a hatalmi megnyilatkozás és a tényleges kiszolgáltatottsággal megterhelt önvédelmi reflex feszültségét. A beszélgetés tárgya egy bizonytalan szerelmi indítékból elkövetett öngyilkossági kísérlet: az intimitás feszélyező jellegénél csak a közlés bizonytalansága erőteljesebb. A tudatban zajló esemény-visszakeresés, a nyomok, tények és az érzelmi kiszámíthatóság alapján zajló összefüggés-feltárás az egész regény jellegét is modellálja. Folytonos rekonstrukcióban vagyunk.

Tovább
A szerző további cikkei

 Polgár Anikó: Fordított Gorgó. Kalligram Polgári Társulás – Kal­lig­ram Kiadó, Dunaszerdahely–Po­zsony, 2023, 120 oldal, 2500 Ft

Az átlényegülésnek egyik legszebb módja az alkotásban való kiteljesedés, amelyre tekinthetünk folyamatként, illetve nézhetjük e folyamat végtermékét: a képet, a verset, a hangot, a fényképet, a táncmozdulatot és magát a hatást, a katarzist, az élményt. Az elvonatkoztatás folyamán ugyanúgy nem kérdőjelezzük meg egy mitológiai árny cselekvőképességét, mint azt, hogy a költői én mögött hús-vér ember rejtőzik, aki néha verset ír, máskor pedig bevásárol vagy levegőt vesz.

Tovább
A szerző további cikkei

► Rachel Cusk: A vendégház. Fordította Nádor Zsófia. Park Könyvkiadó, Budapest, 2023, 226 oldal, 4999 Ft

A mindössze néhány szereplős könyv narrátora egy többkötetes írónő (M.), aki bizalmas barátjának (Jeffers) meséli el elementáris találkozását a csak L.-ként megnevezett festővel. M. és második férje (Tony) egy isten háta mögötti lápvidéken élnek, ahol a vendégházukba rendszeresen meghívnak művészeket a világ minden tájáról. A Körvonal-trilógia elbeszélőjéhez (Faye) hasonlóan, M. is „láthatatlan”, középkorú nő, aki úgy érzi, maga mögött hagyta múltbeli traumáit, ami talán igaz is lenne, ha nem invitálná be a gonoszt az életébe.

Tovább
A szerző további cikkei

Szilágyi Ákos: Elvégre. Nap­ló­versek, 2017–2023. Múlt és Jövő Kiadó, Budapest, 2024, 186 oldal, 3800 Ft

Szilágyi Ákos költészete azért lehet különleges, mert olyan poétikát alakított ki (ötven éve és ma), amely együttesen tudja prezentálni az avantgárd költészet időnként szélsőséges indulatiságát valamint az úgynevezett gondolati költészet fogalmiságot célzó törekvéseit: nála a költő indulata a gondolatiság megoldhatatlanságaira irányul, a gondolatiság pedig mindvégig azt járja körül: miből is ered a költészetet teremtő és vezérlő indulat; mintha minden verse azt kérdezné, minek is ír az ember verset, mikor gondolatilag felmérheti, hogy a világban semminek, így a költészetnek sincs semmi értelme és hatása, és megfordítva: miként lehet a világot végiggondolni és elgondolni, ha gondolkodásunk végeredménye legfeljebb a kudarc kiéneklése lehet.

Tovább
A szerző további cikkei

Kukorelly Endre: Laikus tájékozódás. Képzőművészet. Kedvenxcek, K.E.R.T. kiadó, Budapest, 2023, 271 oldal, 5900 Ft

67 írás. Vagy még inkább: 67 kísérlet. Megnyitók, kritikák, naplófeljegyzések, képekhez fűzött reflexiók, katalógusszövegek, és így tovább. Csupa olyasmi, amit, legyünk őszinték, nem nagyon szokás elolvasni. Én legalábbis ritkán olvasok katalógusszövegeket (hacsak nem én írtam őket). Így egybegyűjtve azonban az alkalmi írások könyvvé állnak össze. Egy könyvnek pedig teste van, a testnek csontváza, bőre, belseje, szervei, tüdője, amivel lélegzik, és szája is, amivel szavakat mond. És miket mond ez a könyv? Csupa olyasmit, ami segít, hogy képeket nézve lássuk is, amit éppen nézünk. Mert a kettő korántsem azonos.

Tovább

Tovább
Élet és Irodalom 2024