Ex libris
Kevin Macdonald: Pressburger Imre
Egy forgatókönyvíró élete és halála
Gyöngyösi Zoltán: Mészáros Márta
Varga Zoltán: Magyar animációs rendezőportrék
Hét alkotó munkássága az 1970-es évektől napjainkig
Bárdos Judit: Etűdök az olasz és az orosz filmről
Filmekről, könyvekről
----------------------------------------------------------------------------------
A köztesség terei
(Schmal Károly kiállítása a Pintér Galériában látható január 10-ig.)
Schmal Károly művészetét a köztesség gondolata hatja át. Mintha elindulna valahova: képei már nem grafikák, de még nem festmények; már nem kétdimenziósok, de még nem háromdimenziós térplasztikák; falakra kerülnek, de mégsem a fal síkjára simulnak; álló képek, de mozgást, változást, dinamikát rejtenek magukban; egy pillanat, hangulat, érzés, benyomás, gondolat lenyomatai, de idejük, alakulásuk, történetük, ívük, mozdulatuk van. Mintha tartanának valahonnan valahova a tér-időben, s a művész ezt a köztességet, lebegést ragadná meg.
Ex libris
Kalmár György: A válság mozija
Király Hajnal: Film a határon
Lichter Péter: Az amerikai film története
Takács Róbert: Hollywood a vasfüggönyön túl
Ex libris
Ingmar Bergman: Munkanapló II. 1975–2001
Alan K. Rode: Kertész Mihály
Füzi Izabella: A vurstlitól a moziig
Lichter Péter: A hollywoodi alakváltó
Ex libris
Buglya Zsófia (szerk.): Az ismeretlen Uránia
Kelecsényi László: Veled szeretnék boldog lenni
Lichter Péter: Steven Spielberg filmjei
Oláh Gábor: Az álomlehallgató
Mesterbeállítás
A nagy formateremtő művészek esetében szinte elkerülhetetlen, hogy egy ponton túl saját stílusuk rabjává váljanak, avagy manierista módon ismételjék önmagukat. Van, aki még azelőtt meghal, hogy ez a veszély esetleg fenyegetné (mint Tarkovszkij); van, aki elhallgat (mint Bresson vagy Tarr). Jóval kevesebben akadnak, akik radikálisan váltani tudnak (mint Antonioni a Nagyítással, habár az azt követő filmjein felismerhetők korai modernizmusának vonásai), vagy akik ott folytatják, ahol ötven éve abbahagyták (mint a már említett Buñuel). Jancsó egyik típushoz sem tartozik. A mester megőrizte alapvető formai és szemléleti beállít(ód)ását.
Ex libris
Gál Mihály: „A vetítést vita követte”
Makk Károly: Szeretni kell
Lénárt András: A spanyol film a Franco-diktatúrában
Györffy Miklós: Mágia és mesterség
Bontástermék
Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban. Apertúra Könyvek. Pompeji Kiadó, Szeged, 2014. 244 oldal, 2900 Ft
Ex lilbris
Pápai Zsolt–Varga Balázs (szerk.): Korszakalkotók
Martin Ferenc: A félelem képei
Jászberényi József: Ma van a tegnap holnapja...
Varga Balázs: Final Cut
Tarr Bélától Béla Tarrig
Kovács András Bálint: A kör bezárul. Tarr Béla filmjei. XXI. Század Kiadó, Budapest, 2013. 352 oldal,3990 Ft
Itt vagyunk
(Nekem Budapest. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős rendező osztályának filmje)
Ecce Csóró
Ketten egy új könyvről - Pier Paolo Pasolini: Egy erőszakos élet. Regény. Pier Paolo Pasolini válogatott munkái. Sorozatszerkesztő Puskás István. Fordította De Martin Eszter. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2011. 367 oldal, 2990 Ft
Ex libris
Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
Sárközy Réka: A magyar történelmi dokumentumfilm útja
Tóth Klára: A láthatatlan ország
Varga Anna: Az 1910-es évek orosz némafilm-kultúrája