Nyílt levél

Az Európai Bizottság álláspontjának kommunikációja a magyarországi „Állítsuk meg Brüsszelt!” kampány kapcsán

VISSZHANG - LXI. évfolyam, 19. szám, 2017. május 12.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke figyelmébe

Budapest, 2017. május 5.

 

Tisztelt Elnök Úr,

a Magyarországi Európa Társaság üdvözli az Európai Bizottság azon döntését, hogy nyilvánosan válaszol a magyar kormány „Állítsuk meg Brüsszelt!” nemzeti konzultációjára. Ugyanakkor azt is fontosnak tartjuk, hogy a Bizottság válasza ténylegesen elérje azokat, akiket a kormányzati kampány pontatlan vagy egyértelműen hamis állításai megtéveszthettek. Az Európai Bizottság válaszai megjelentek a magyarországi ellenzéki médiában, elsősorban az interneten. A magyarországi szabad sajtó egyre hatékonyabb elnémítása (pl. a széles körben olvasott kiadványok megvásárlása-megszüntetése) következtében azonban a Bizottság álláspontja a gyakorlatban nem jut el a magyar lakosság jelentős hányadához. 

Fontos hangsúlyozni, hogy a magyar kormány „Állítsuk meg Brüsszelt!” kampányának célközönségét nem azok alkotják, akik képesek maguk is ellenőrizni a tényeket, illetve észrevenni a mögöttes megtévesztő szándékot, leginkább a még megmaradt, egyre szűkölő független média követése révén. A célközönség a magyar társadalom azon szegmense, amely az Európai Unióval kapcsolatban kevés ismerettel rendelkezik, információit szinte kizárólag a kormányzat által ellenőrzött forrásokból, elsősorban a magyar köztelevízióból (MTV) meríti. Ezek az állampolgárok csak a mindenhonnan visszaköszönő kormányzati kommunikációs kampánnyal, a kikerülhetetlen óriásplakátokkal találkoznak. Ezért rendkívül fontos, hogy az Európai Bizottság is ennek a célközönségnek címezze válaszát: csupán az interneten való megjelenés az EU-val kapcsolatban terjesztett téveszmék cáfolatára teljességgel hatástalan.

A Bizottság ugyanakkor megfelelő eszközökkel és forrásokkal rendelkezik a konkrét célközönségeket megszólító kommunikációhoz. Ezért felkérjük a Bizottságot, hogy indítson átgondolt, megfelelően finanszírozott, a szélesebb közönséget elérő kommunikációs kampányt Magyarországon, amely pozitív üzeneteket fogalmaz meg az európai intézmények (elsősorban az Európai Bizottság) tevékenységéről, és helyre teszi az EU-val kapcsolatos félrevezető információkat és vádakat. A Bizottság például fizetett hirdetésekben közölheti válaszát a magyar köztelevízióban, amely jelenleg szoros kormányzati ellenőrzés alatt állva folyamatosan sugározza az „Állítsuk meg Brüsszelt!” klipeket. Ugyanakkor, hogy a magyar közmédia miként viszonyul a Bizottság üzeneteinek közléséhez, a magyar médiában uralkodó állapotok felmérésére is alkalmas lehet.

Úgy gondoljuk, hogy javaslatunk összhangban áll az Európai Bizottság kommunikációs politikájával és prioritásaival, ezért reméljük, támogatni fogja javaslatainkat. Egyúttal üdvözöljük Frans Timmermansnak, az Európai Bizottság első alelnökének a Die Zeit 2017. május 4-i számában publikált, hasonló szándékokat tükröző interjúját.

Tisztelettel,

Hegedűs István

a Magyarországi Európa Társaság elnöke

Élet és Irodalom 2024