Rossz csillagzat alatt
VISSZHANG - LV. évfolyam 47. szám, 2011. november 25.Mindezt aligha írtam volna le, ha nem olvasom az ÉS-ben a Helyesbítés című közleményt (2011/46., nov. 18.), amely azt a látszatot kelti, mintha feLugossy László egyik interjújából derült volna ki a nagyközönség számára, hogy a Bizottság zenekar logójának szerves része volt a vörös csillag. Örömmel nyugtázhatjuk: immár György Péter is tudja, hogy a csillag-ikon nem utólag került a logóba. „Nem az én dolgom megítélni, hogy mindez miként befolyásolja gondolatmenetemet" - ezzel a meglepő mondattal zárja helyesbítését a szerző. Szerintem nincs igaza: az ő dolga lett volna. Mivel nem tette meg, veszem magamnak a bátorságot - na nem ahhoz, hogy „megítéljem", hanem hogy néhány megjegyzést tegyek az eredeti íráshoz.
A témáról
György Péter írásának legfontosabb állítása, hogy a „Sírba visztek" - a Bizottság a Műcsarnokba megy című kiállítást egy olyan kurátori döntés karakterizálta, amely a zenekar baloldali politikai identitását kívánta felmutatni. Természetesen minden tárlat, minden műalkotás sokféle értelmezést enged, mindenkinek joga van butaságokat gondolni róla - György Péternek is. Akár szórakoztatónak is találhatnánk, hogy miképpen omlik össze egy ellentmondást nem tűrő magabiztossággal felépített szellemi konstrukció egyetlen körülmény - a fránya vörös csillag szerepeltetésének története - miatt. Csakhogy itt sokkal többről van szó. Ismerve a szerző érzékenységét és alaposságát, kizártnak tartom, hogy ne tűnt volna fel: a kiállításon látható művek többsége kapcsolódik valamilyen formában az emlékezés-emlékezet gondolatköréhez, mégpedig a nyolcvanas évek időszakára vonatkoztatva. Ilyen módon az utolsó olyan korszakot idézte meg a kiállítás, amikor a kultúrában (is) erőteljesen ható kétosztatú gondolkodásmód még nem mérgezte a mindennapokat. Mivel a diktatúra főként hatalompolitikai eszközökkel alapvetően korlátozta a szabadságjogokat, ebben az időszakban a művészet lett a szabadság megélésének legfontosabb területe Magyarországon. Furcsa lenne, ha itt most én elemezném mindezt - nemcsak az érintettségem miatt, hanem azért is, mert a kiállításon vetített tizenkilenc rövidfilm, az azokban szereplő visszaemlékezések árnyaltabb képet adnak mindarról, mint amit egy ilyen cikk terjedelme megenged. Más szövegeiből tudhatjuk, hogy György Péter számára fontos a kádárizmus emlékezetének komplikáltsága, a magánarchívumok szerepe - ezért is meglepő, hogy a kiállítás e meghatározó aspektusairól egyáltalán nem írt.
A szakmaiságról
Azt érteni vélem, amikor egyes kritikusok az úgynevezett „nemes műfajokban" létrehozott klasszikus alkotásokat, mindenekelőtt olajfestményeket és márványszobrokat szeretnének látni a Műcsarnok¬ban, de György Péter műfaji kifogásai előtt értetlenül állok. Természetesen máshol is meg lehetett volna rendezni ezt a kiállítást - miért ne lehetne képzőművészeti tárlat akár a Petőfi Csarnokban? De ez a felvetés azt sugalmazza, mintha a Bizottság esetében kizárólag a zene lenne érdekes. Az sem lenne kevés persze, de a kiállítás (merésznek aligha nevezhető) kiindulópontja az, hogy a színpadon előadott akciók, performanszok, az ezekből készített hang- és filmfelvételek mind-mind képzőművészeti projektek voltak. A „minden lehet művészet" alapállása sem zenei, hanem képzőművészeti attitűd, számos kapcsolódással a fluxushoz. Művészeti szempontból éppen ezért jelentős a Bizottság - nem pedig a zenei teljesítménye miatt. Ahogyan például az idei velencei biennálén a legjobb pavilonnak járó Arany Oroszlán-díjat elnyerő, a nemrég elhunyt német rendező, Christoph Schlingensief munkáit tartalmazó kiállítás sem színházi vagy filmes, hanem képzőművészeti projekt, úgy a Bizottság-kiállítás is az volt. Attól, hogy egy tárlaton egyszerre van jelen kép és mozgókép, zene és beszéd, az még nem lesz Gesamtkunst (nem mintha az nagy baj lenne). A képzőművészeti transzgresszió - bizonyosra veszem: György Péter előtt sem ismeretlen - könyvtárnyi irodalma mellett ezzel kapcsolatban egy Bizottság-korabeli magyar szövegre hivatkoznék, amely a (régi) Mozgó Világban látott napvilágot 1981-ben. (Attalai Gábor Határesetek a képzőművészetben című írása elérhető az Artpool archívumában.)
A „Sírba visztek" - a Bizottság a Műcsarnokba megy természetesen kurátori kiállítás volt. Mégis mi más lehetett volna? A kurátori kiállítás mint műfaj mindössze annyit jelent, hogy a tárlat mögött van egy kidolgozott, következetesen végigvitt koncepció. Ezzel szemben létezik az a romantikus elképzelés, amikor a művész beviszi a kiállítótérbe a festményeit, felakasztja a fehér falra (hiszen úgymond „mégiscsak" ő tudja a legjobban elrendezni), ám ez az eljárás olyannyira anakronisztikus, hogy a kortárs művészet meghatározó központjai ma sehol a világon nem vállalják be. A Műcsarnok sem fogja, magyarán: itt továbbra is minden tárlat kurátori kiállítás lesz. Még akkor is, ha Magyarországon a kritikákban nem szokás a kurátori koncepcióval szakmailag számot vetni. Minden olyan eljárás, amely a kurátor vélt vagy valós politikai, ideológiai nézeteiből következtet erre, nemcsak az elemzői munkát spórolja meg, de a kiállításon szereplő művészekkel és műalkotásaikkal szemben is etikátlan módon jár el.
A kánonról
Az a bántó, lekezelő modor, amelyben György Péter az úgynevezett alternatív kultúráról nyilatkozik, több szempontból is joggal kelthet visszatetszést. Tisztességtelen, amikor például ef Zámbó István - a kádárista hatalom által börtönbüntetéssel „tolerált" - aktivista műveit vagy Wahorn András rajzait a szerző egy-egy magától értetődőnek láttatott félmondattal igyekszik kívül helyezni a kánonon. Ez a módszer a nyolcvanas évek hivatalos kritikájának gyakorlatát idézi - az eredmény persze egészen más. A művészeti kánon ugyanis (amelyből természetesen - per definitionem - mindig egy van) nem így működik. Bármekkora legyen is a megosztottság, többé nem lehet ideológiai alapon formálni. Az a szerep, amely szerint a kánon őre kívülről és (persze) felülről tekint a kortárs magyar művészetre, a Nemzetköziség és Korszerűség elfogultságoktól mentes, avatott képviselőjeként, nem lehet eredményes. Ez a gondolkodási minta a Világszellem üzenetét képviselő, a szükségszerűség nevében eljáró, ideologikus értelmiségi maszlag, amelyet a „valóság" felülír. Ez esetben a valóság az, hogy a nyolcvanas évek alternatív kultúrája, az egykori Bizottság-zenekar, ef Zámbó István, feLugossy László és Wahorn András művészete a kánon része. Függetlenül attól, hogy ez sokaknak nem tetszik, úgy vélem, hogy a kiállítás ilyen értelemben elérte a célját. A hetvenes-nyolcvanas évek underground művészete (amelyhez egyébként a nyugati világ nagy részén szinte magától értetődő módon kapcsolódott egyfajta baloldali, újbaloldali identitás) ma már szinte mindenhol a kánon része lett. Az egykori szocialista országokban ez a folyamat sokkal nehézkesebben ment végbe - talán nem függetlenül a posztkommunista kánon „felkent" őrzőitől. De jórészt végbement. Hivatkozhatnék itt a György Péter előtt sem ismeretlen keletnémet és román analógiákra, de - magyarországi példaként - a MODEM Banánköztársaság című kiállítására is, amely világossá tette, hogy a nyolcvanas évek expresszív lengyel művészete milyen sok szálon rokonítható a magyar undergrounddal és konkrétan a Bizottsággal.
A harcról
György Péter ebben az írásában nem kritizál, hanem „megítél", hiszen ő már korábban is tudta, amit tudott. Purista módjára harcol, ráadásul több fronton is. A fő ellenség nem az általa lesajnált alternatív művészet - én vagyok az. Nyilván oka van annak, hogy az én nevemet jóval többször írja le, mint a művészekét (az pedig különösen tisztességtelen, hogy kurátortársam, Készman József nevét meg sem említi). Politikai állításaihoz ürügyként használja a kiállítást. Persze joga van azt gondolni, hogy „nem túl demokratikusan" neveztek ki igazgatónak (nem a kulturális vezetés, hanem úgymond a Fidesz, ahogyan azt György Péter képzeli), mint ahogy nekem is jogom van azt gondolni, hogy jogilag korrekt kinevezésem szakmai szempontból sem volt „kétséges", noha nem indultam el a korábbi pályázaton (amire egyébként sokan kapacitáltak - többek között György Péter is), s mindannyian emlékszünk arra, hogy például az elődömet a szakmai kuratórium javaslata ellenére nevezte ki az akkori miniszter stb. - de mindennek semmi köze ehhez a kiállításhoz. Azt senki nem gondolhatja komolyan, hogy közel félszáz tárlat megrendezése után ez lett volna az entrée-m... Nem kurátornak szerződtem, hanem igazgatónak - a munkámat elsősorban az minősíti, hogy vezetőként miképpen tudom megvalósítani a szakmai programomat. Persze az, hogy elsőként erre a művészeti projektre esett a választásom, nem tekinthető véletlennek. A szempontok között szerepelt többek között, hogy egy olyan, mind művészeti, mind társadalmi szempontból fontos kiállítást hozzunk létre, amely genealógiáját tekintve az utolsó olyan időszakhoz köthető, amikor a magaskultúra működési mechanizmusait nem a politikai alapú megosztottság határozta meg. Mindez nem jelentett apolitikusságot, sőt: a Bizottság-jelenség kifejezetten politikus volt, olyan univerzális, mégis elementáris módon, amelyhez képest a mostani kortárs művészet politikai aktivitása többnyire szánalmasan provinciálisnak tűnik fel. A Bizottság zenekar tevékenységének felszabadító ereje volt - és ez az erő az együttes megszűnése után, az elmúlt negyedszázadban is éreztette hatását a magyar kultúrában. Nélkülük ma sok minden más lenne. Többek között ez is szempont volt a választásnál - persze csak a „gyors népszerűség általi legitimáció" ördögi terve után, amit György Péter olyan természetesnek állít be, mint ahogy a magyar akciófilm-sorozatok ábrázolják az amerikanizálódott budapesti mindennapokat. Egy „ilyen kiállítás ugyanis - amúgy - többéves munkát igényelne", közli a szerző, és ha ő közli, akkor az úgy is van. Mindössze annyival egészíteném ezt ki, hogy a Bizottság-kiállítás közvetlen előkészítésének időszaka semmivel sem volt rövidebb, mint ahogy a hasonló tárlatok esetében ez lenni szokott (nem sokkal a júniusi sajtótájékoztató előtt kezdődött el az érdemi része), ugyanakkor a projektben lényegesen többen vettek részt a Magyarországon szokásosnál, és az elvégzett munka is sokkal több volt. Én magam immár ötödik éve foglalkozom ezzel a témával (ami talán György Péter számára sem teljesen ismeretlen - néhány konferencia-előadásom vagy éppen az általam rendezett Kis magyar pornográfia című, MODEM-beli kiállítás okán), a Bizottsággal és a nyolcvanas évek alternatív kultúrájával való ismeretségem pedig jóval régebbi keletű - de kurátortársam, Készman József sem most találkozott első ízben az undergrounddal. Emiatt aztán egyikünknek sem okozott akkora meglepetést a vörös csillagos Bizottság-logó, mint György Péternek.
Nem akartunk retró-kiállítást rendezni, de nem tekinthettünk el attól, hogy a kortárs kultúrában ma is aktív művészek, művészeti szakemberek, kultúraközvetítők többsége számára a nyolcvanas évek a közös lázadás, a közösen átélt művészeti akciók és művészeti élmények ideje volt. Ilyen értelemben ez egyfajta közös eredet, amelynek hivatása az, hogy összekössön. Persze tisztában vagyok vele, hogy a kultúrharc mindennek felmutatásával nem szűnt meg, s nem is fog megszűnni. De a jórészt alacsony színvonalú, a kiállítás intencióit semmibe vevő, kultúrharcos cikkeknél fontosabbak - nekem egész biztosan - az élmények, amelyek a tárlathoz és a kísérőprogramokhoz kötődnek. A Műcsarnokban szerepet vállaló kortárs írók „atyai" megfeddése (mivel úgymond nem elég „rafináltak") rossz emlékeket idéző, aggasztó szereptévesztés. Ezek fantasztikus estek voltak, közel háromezer lelkes nézővel, nagyszerű szövegekkel. Ezért is tervezzük a folytatását - továbbra is fittyet hányva az ideológiai elvárásokra és a rafinériákra. Talán egyszer lesz majd olyan, amit György Péter is megtisztel a jelenlétével.
(A szerző a Bizottság-kiállítás egyik kurátora, a Műcsarnok igazgatója)