Az építő szabadság keresése
„Ha az ember nem akar elveszni, akkor maradjon önmaga, dolgozzon, és próbálja kizárni azokat a negatív körülményeket, amelyek ellehetetlenítik a kultúra és a művészet fejlődését” – vallja Matzon Ákos. A festőművész művészetére édesapja, Matzon Frigyes szobrászi öröksége, az építészeti gondolkodás és a zene is hatással voltak. Geometrikus, absztrakt munkáiban a tér és forma összefüggéseit vizsgálja, miközben az alkotás folyamatában mindig nyitva hagyja a lehetőséget a spontaneitás számára. Nyolcvanadik születésnapja alkalmából ars poeticájáról, a művészet szabadságáról és az alkotás dilemmáiról beszélgettünk.
Aki a kultúrában etikát is lát
„A Matzon-művek feszültségét, tán kijelenthetjük: méltóságát az adja, hogy ez a transzcendens háttér milyen objektivitással, minden ezoterikus, vajákos, obskúrus jellegű cafrangot mellőzve jelenik meg rajtuk. Kifejezett understatementtel utal az emberi egzisztencia nagy kérdéseire, s ez a diszkrepancia teszi izgalmassá befogadásukat” – fogalmazott Matzon Ákos művészetével kapcsolatban Pataki Gábor művészettörténész 2018-ban. A geometrikus absztrakt művészet jeles kortárs magyarországi képviselője, Matzon Ákos Munkácsy-díjas festőművész állandó kérdésfeltevő keresésével és a válaszok újbóli definiálásával sajátos utat jár be. Pályakezdéséről, sorozatairól, a fény–árnyék viszony változásairól, valamint kulturális életünkről Galambos Ádám evangélikus teológus beszélgetett a festőművésszel.
Szabálytalan rend
(Schmal Károly: Szabálytalan rend. Munkák 2016–2018-ig, Budapest Galéria, március 24-ig)