Fáy Miklós

► A MÁV Szimfonikusok Sosztakovics-estje, Müpa, január 16.

Már az is meglepő dolog, hogy Rivinius a Schumann Csellóverseny Sosztakovics készítette átiratát-áthangszerelését játszotta, illetve az is érdekes, hogy ez magyarországi bemutató volt. Mert az áthangszerelés nem hajmeresztő, nem Schumannba oltott Sosztakovicsot hallottunk, hanem a Schumann versenyművet, ami így egy kicsit mégis könnyebben csúszott, nem fedte el Schumann vaskos hangszerelése a szólistát. Az áthangszerelésre a megbízást Msztyiszlav Rosztropovics adta, akinek, saját bevallása szerint nemcsak az ötlet, de a végeredmény is tetszett, végül mégis inába szállt a bátorsága, és, amennyire tudom, élete során mindig az eredeti hangszereléssel játszotta a művet.

Tovább

► A Fesztiválzenekar hangversenye – Zeneakadémia, január 10.

Andrea Caputo pompás és könnyed klarinétozása mellet  Weber 1. klarinétversenyének is ez volt a legfontosabb zenekari tanulsága: nem felejtett el mindenki zenélni a Fesztiválzenekarban. Amint egy kicsit is otthonosabb a hangzási táj, amint közeledünk a romantika felé, mindenki jobban érzi magát a zenekarban, minden olyan, amilyennek lennie kell, leeshet a kő. Vagy átadhatja a helyét egy másik kőnek, Mozart D-dúr divertimentójának, ami terjedelmét tekintve is nagy mű, hat tétel, benne a sláger Menüett, és a nem sláger, de káprázatos variációs tétel. Ezzel most mi lesz?

Tovább

► Grigorij Szokolov: Purcell & Mozart – Deutsche Grammophon, 2024

A lemez pedig annyira koncert, amennyire csak lehet, az ember kerülgeti hetekig, nem akarja elhasználni, igyekszik a legjobb formába hozni magát is meg a környezetét is, bedeszkázza az ajtót, vattát rak a csengőre, kihúzza a telefont – és akkor Gould jut az eszébe? Igaz, az első szám, az A Ground in Gamut nagyon közeli rokona a Goldberg-variációknak, de akkor is téves a kapcsolás.

Tovább

► Maria – forgalmazza az ADS

Voltaképpen azt kellene megfejteni, hogy mit tudott. Mi az, amivel olyan magabiztosan elfoglalta a XX. század nagy dívája pozíciót, amivel ma is tartja a helyét, amitől még ma is nekiállnak filmet forgatni életéről és haláláról. Mert nem a hang szépségéről van szó. Aki arról beszél, hogy jaj, a Callas mennyire szépen énekelt, az arról beszél, hogy mennyire fogalma sincs semmiről. Ez nem szépen szóló trilla és tralla, hanem süvöltés, kiszolgáltatottság, magány, segítségkérés, kétségbeesés, halál.

Tovább

► Juan Diego Flórez áriaestje – Müpa, december 13.

Egyre csak fölfelé megyünk. A második részben érzelmileg megterhelőbb áriák, magasabb a hőfok, egyre többen bravóznak, és teljes joggal, Ys királya, Faust, Manon, francia részleg. Minden el is van játszva, de finoman, jelzésszerűen, biztos ízléssel. Nem megyünk üres kézzel vagy üres szívvel haza, ámbár… Volt már nálunk Juan Diego Flórez, az Operaházban, arra emlékszem, milyen kósza hírek terjengtek a gázsijáról, de hogy mit is énekelt, arra alig.

Tovább

► A Concerto Budapest Brahms-estje, Müpa, december 7.

Talán érezhető, hogy érdekes, de nem problémátlan a hangverseny, és még érdekesebb és még kevésbé problémátlan a közepe, a Kettősverseny. Az a ritka darab a teljes Brahms-életműben, amelyet megmenteni kell vagy érdemes, érezhető a tökéletlensége. Eleve nehéz összehozni a csellót és a hegedűt, ráadásul a két szólistánál most nem is nagyon lehetett érezni az összedolgozási szándékot. Perényi megszólalt azon a szeretett, erőteljes gordonkahangon, amire a vendégművész Anthony Marwoodnak nem volt igazi válasza.

Tovább

►Joe Hisaishi in Vienna – Deutsche Grammophon, 2024

És akkor a nagy kiútkeresés közben jöttek a minimalisták, akiknek az eszközeit meg lehet érteni, és jött a filmzene, ami bizonyos értelemben rab madár, hiszen illeszkednie kell a képsorokhoz, de sokkal szélesebb közönséghez ér el. És lassan a filmzene is megszülte a maga csillagait, Ennio Morricone, John Williams, akik idővel és vénségükre saját jogú komponisták lettek, már film se kell nekik, mégis tele lesz értük a hangversenyterem. Ebbe a sorba illeszkedik Joe Hisaishi, eredeti nevén Fudzsiszava Mamoru.Í

Tovább

► Puccini: Turandot – Magyar Állami Operaház, november 21.

Ami Yusif Eyvazovot illeti, azt kapjuk, amit reméltünk, vagy amitől féltünk, nagyon monoton, de nagyon meggyőző éneklést. Mintha Eyvazovon kétállású kapcsoló volna, vagy énekel, vagy nem, de hogy időnként hangosabban vagy halkabban, lágyabban vagy ércesebben szólaljon meg, azt nem lehet tőle elvárni. Volt még Liuként Pasztircsák Polina, akit nem tört meg rendezői vagy karmesteri önkény, láthatólag határozott képe volt arról, hogyan akarja a szerepet elénekelni, és azt végig is vitte, sápatag leányka, aki alig várja, hogy áldozatául essen a világ kegyetlenségének.

Tovább

► Verdi: Falstaff – Magyar Állami Operaház, november 16.

A bűnös a karmester, Héja Domonkos, aki valamiért A windsori bús özvegyek a depresszió és szétesettség legsötétebb bugyraiban című darabot próbálta meg elvezényelni, a tempók mindig lassabbnak tűnnek a kézenfekvőnél, ám hiába lassú az egész, azért az együttesek szétesését így sem sikerült mindig elkerülni. Hogy nem teljes alkalmatlanságról van szó, az azért látszik, mert épp a legnehezebb együttes, a zárófúga nem hullott atomjaira szét, de azért megmarad az örök tanulság, hogy szomorú ember ne vezényeljen vígoperát.

Tovább

► Bellini: A kalóz – Müpa, november 6.

Ami A kalózt illeti, elég nagy rejtély, hogy miért pihent ilyen sokat, igaz, a nagyvilágban is pihent. A zenetörténet úgy tartja számon, mint Bellini első igazi, nagy és nemzetközi sikerét, de ehhez képest viszonylag hamar kifújt. Játszották Párizsban, Londonban, New Yorkban, aztán elfelejtették. Elővették Bellini halálának századik évfordulójára, aztán megint elfelejtették. Az az érdekes, hogy ezalatt végig amolyan tenoropera volt, az volt a lényeg, hogy ki énekli a címszerepet. Az évfordulós előadáson például Gigli. Amikor megint elővették, akkor viszont (és azóta is) a szoprán lett a kulcsfigura, aki miatt játszani érdemes: Callas, Caballé, nálunk meg Kolonits Klára.

Tovább

►Messa per Rossini – Müpa, november 1.

Életrajzi mű. Már a szónak abban az értelmében, hogy mindig szerepelni fog Verdi életrajzában, ez volt az, ami megadta a kezdőlökést a Requiem megírásához, mert Verdi nemcsak ötletelt, de dolgozott is, magára vállalata a Messa per Rossini zárótételét. De a teljes művet elő sem adták, mindenki összeveszett mindenkivel, Rossiniről nem emlékeztek meg egységesen, az elkészült gyászmisére pedig nem a feledés, de az előadatlanság homálya borult. Atán megvolt a premier, de csak száztizenkilenc évvel a tervezett bemutató után, és azóta sem mondható, hogy a világ egy új és népszerű Requiemmel lett gazdagabb.

Tovább

► Verdi: Otello – Magyar Állami Operaház, október 22.

Kisebb megrázkódtatások azért akadtak, a Jagót éneklő Alexandru Agache egy kicsit elkavarodott a második felvonás végén a Bosszúkettősben, ijedten pislogott hol Otellóra, hol a karmesterre, de nem tartott sokáig a megingás. És végeredményben kettejük miatt jött az Operába, aki nem turistaként, hanem a zenei élményért jött. Jagóért és Otellóért, Agachéért és José Curáért. Agachét nézni a hangja miatt, Curát a múltja miatt. Ami azt illeti, mindkettőnek nagyobb a múltja, mint a jövője, de a jelene mindkettőnek értékes.

Tovább

► A MÁV Szimfonikusok koncertje a Zeneakadémián – október 18.

Nem panasz, tényleg nem panasz, és nem is hiszem, hogy feltétlenül a teljes Beethovent meg kell kapnunk egyetlen koncerten. Amit most ajánlottak, az egy estére éppen elég, lendületes és friss, fiatal, erős, nagy, szellemes, és zene, mindenekelőtt és fölött zene. Nem önmagában álló esemény, inkább bevezető a MÁV Szimfonikusok Beethoven-sorozatához: előbb nyissuk ki az ajtót, ne is nyissuk, törjük be, aztán, ha már bent vagyunk, majd meglátjátok, pontosan mit is akarunk mondani. Alig várom.

Tovább

► A Royal Philharmonic hangversenye – Müpa, október 11.

Talán mégis be kellene tiltani Brahms Magyar táncait, úgy értem, legalább figyelmeztetni kellene minden vendégkarmestert és vendégzenekart, hogy ne ez legyen a ráadás. Vagy legalább ne az első legyen, ne az ötödik, és ne is a hatodik (bocsánat, Leonard Bernstein, azt az 1983-as ráadást azért soha nem feledjük). Szóval bármelyik, csak ne ez, hogy jaj, magyarok, mi is legyen, van valami olyan mű, aminek a nevében benne van a magyar szó? És akkor felütik a kottát, ja, az első, az pont jó lesz nekik.

Tovább

► A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának évadnyitó koncertje – Müpa, október 1.

Akkor hát jöjjön az érdemi. Az is Elgar, és az sem épp agyonjátszott darab, koncerten én még soha nem hallottam a Délen (Alassio) címet viselő nyitányt. Maga a cím is megtévesztő, nem az Alassio, hanem a nyitány, a várhatónál jóval hosszabb, és inkább szimfonikus költemény, mint bármi egyéb. Méghozzá olyan szimfonikus költemény, amilyet Richard Strauss írhatott volna egy alkotói válság kellős közepén, össze van rakva, meg van hangszerelve, vannak benne hangsúlyos részek, a végén visszatér az eleje, de hogy végül mi történt Elgarral Alassióban, az egyáltalán nem tűnt fontosnak.

Tovább

► A Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó koncertje – Müpa, szeptember 25.

Tetszik, nagyon tetszik, főleg, mert a maga választotta célkitűzéssel és keretek között Baráti Kristóf igazán kiválóan játszik. Nem szenved, de miért is szenvedne, zene és nem farönkök hajigálása. A második tétel persze így leesik egy kicsit, de arról inkább tehet a zenekar és karmester, ez az éktelen baromfiudvarhang, amit a fafúvósok bocsátanak ki magukból a tétel elején kicsit sem emeli meg a pillanatot, nem lehet úgy nagyot ugrani, ha nincs honnét elrugaszkodni.

Tovább

► A Fesztiválzenekar hangversenye – Müpa, szeptember 20.

Milyen cím az, hogy Táncszvit? Bartóki, de már Bartóknál sem értettem. Elvben minden szvit táncszvit, ez a műfaj lényege, stilizált táncok sorozata. Most akkor ez a mű Bartókkal akar versenyezni? Vagy Bachhal? Hiszen erről is szó esik a közönséghez intézett bevezetőben, Bach idejében sem táncoltak gavotte-ot és sarabande-ot, csak a ritmus, a lüktetés, a tempó adott. Tánczenét hallgatunk, de csak hallgatunk.

Tovább

► Mozart: Figaro házassága – közvetítés Londonból, Cinema MOM, szeptember 10.

Azért kezdjük mégis a rosszal: az előadásnak volt egy karmester is, Julia Jones. Zenei szempontból meglehetősen fantáziátlan teremtés, aki mindig egy kicsit mellétempózott, úgy értem, hol egy kicsit lassabb, hol egy kicsit gyorsabb iram lett volna kézenfekvő, logikus vagy kívánatos, de ő ragaszkodott a maga elképzeléseihez. Végül is felfoghatjuk a darabot így is, van-e olyan jó a mű, hogy legyűri az előadó ellenkezését is, és akkor a tanulság örömteli: van. Az előadók kicsit küszködnek ettől, láthatóan nem érzik jó kézben magukat, de profik, és akkor a Figaro megszólal.

Tovább

► Händel: Messiah – DG, 1988

Pinnock pedig egyszerűen bámulatos. Lassabban kezd a nyitányban, amivel jobba megadja a mű, a nagy mű méltóágát, figyelem, kezdünk. Aztán jön Howard Crook az első áriával, és ő már vibrál, valójában mintha nem is Händel-hang, hanem Mozart-hang volna, könnyű, finom, de valahogy ismerős a zenei világ. Ha ma sokan a háromból Pinnock változatát tartják a legszebbnek, sőt, a teljes Messiás-diszkográfiában is őt tartják a legjobbnak, annak nyilván ez az oka: ez mindenkinek jó. Aki valami normális zenét akar hallgatni karácsonykor, húsvétkor, vagy a sírjában, annak épp olyan megfelelő ez a lemez, mint aki azzal vacakol, hogy mik is a mélyvonós menetek egy kórus kíséretében.

Tovább

► Amelia – Nonesuch, 2024

De mi is ez az egész? Dalciklus? Ahhoz nagyon kevés benne a dal. Egy vagy két sort énekel csak Laurie Anderson, alapjában véve beszél. Oratórium? Ahhoz nem elég egynemű, és megint csak kevéssé zenés. Akkor rádiójáték? Ahhoz meg nem elég dokumentum-alapú, Laurie Anderson ugyan fölhasználta Amelia Earhart férjének küldött táviratait, de nem szó szerint. Meg hát nem is rádiós eszközökkel él, nem igazi repülőmotort hallunk, hanem elektromos hangszereket, nyúzott gitárt, szintetizátorokat, brácsát, csellót, a Brnói Filharmonikusokat Példázat az emberéletről? Indulunk és érkezünk, ha éppenséggel érkezésnek lehet mondani, hogy elnyel az óceán.

Tovább
Élet és Irodalom 2025