Példás páros
►A Nagy és Kemény 2.0 című kiállítás október 10-ig látható a Képező Galériában.
„Párosan szép az élet” – tartja a szólás. Egyedül is jó megmutatkozni, de az együttműködésekből szoktak igazán izgalmas dolgok „kisülni”. Keserü Ilona és Kun Fruzsina nemrég zárt pécsi tárlata ékes példája volt ennek, most pedig a Képezőben nyílt Nagy és Kemény 2.0 című kiállítás győz meg arról, hogy mennyire érdekesek az ilyen társulások. A két főszereplő: Kemény György és Nagy Bernadette „Nade” egy-egy jól körülhatárolható sorozatával, előbbi a Hokusaival, utóbbi a Hármas egységgel „dobja fel” mind a tér, mind a közönség hangulatát.
Tudatom mélyén
► Kiss Márta Álmomban láttam című tárlata október 4-ig látható a The Space Contemporary Art Galleryben.
„Szeretem nézni az embereket, és mindazt, ami körülvesz: a porba hullott apró dolgoktól a bolygók és csillagok járásáig. De éppúgy érdekel az, ami belül van” – így vall festészetéről Kiss Márta, aki kompozícióival az ember és a dolgok mélyét vizsgálja. A The Space-ben látható Álmomban láttam némileg más jellegű, mint amit megszoktunk tőle, egy belső utazás stációinak lehetünk „szemtanúi”.
Veszprém művészeti élete a fővárosban
► A Veszprémi Művész Céh kiállítása 2024. szeptember 10-ig látogatható a Bartók 1 Galériában.
Aki egy kicsit is kitekint a fővároson kívüli művészeti életre, az tisztában van vele, hogy nem csak itt van „pezsgés”. Megnyitókat, tárlatvezetéseket, finisszázsokat természetesen máshol is tartanak, ha ritkábban is. Ám, hogy a szélesebb közönség is megismerhesse az ott folyó alkotómunkát, jó, ha a főváros lehetőséget kínál erre. Ezúttal a Veszprémi Művész Céh alkotói mutatkoznak meg a Szent Gellért tér szomszédságában található Bartók 1 Galériában, ahol szám szerint harminc kiállító alkotásai szerepelnek.
Kristálytisztán
► A Lipchitz. Egy kubista szobrász című kiállítás szeptember 1-ig látható a Szépművészeti Múzeumban. Lapszámunk képeit a tárlat anyagát képező The Drawings of Jacques Lipchitz mappából [Curt Valentin, New York, 1944, kollotípia, papír, 380×280 mm, magángyűjtemény] válogattuk.
A Litvániában született, majd Párizsban világhírűvé vált Jacques Lipchitz közeli barátja volt Picassónak, nevét mégis kevesebben ismerjük. Pedig a kubista szobrászat egyik megkerülhetetlen alkotójáról van szó. A Lipchitz. Egy kubista szobrász című kamara jellegű tárlat alapját egy családi magángyűjtemény adta. A bizonyosan féltve őrzött kollekciónak köszönhetően bepillantást nyerhetünk ebbe a páratlan életműbe, ami szobrokat, egyedi és sokszorosított grafikákat tartalmaz.
A világ torzítója
A kortárs művészet nem csupán sokrétűsége miatt izgalmas. Az új anyagokkal és technikákkal való kísérletezés közben az alkotók a képzőművészet és saját maguk határait feszegetik, rendszerint átlépve azt. Csörgő Attila sem kivétel ez alól, amikor műveivel átrendezi nézőpontunkat, amellyel a világra tekintünk. Az Inverz kartográfia című kiállításán matematikai, geometriai, fizikai struktúrák bravúros kifordításának lehetünk tanúi.
Rabul ejtő képek
Számos írás foglalkozik a fogyasztói kultúrával. Gyáni Gábor történész, egyetemi tanár szerint „[m]inél fejlettebb valamely nép termelő ereje, annál számosabbak szükségletei” (Középosztályi fogyasztási kultúra és az áruház, Budapesti Negyed, 1997, 2–3.). Batykó Róbert az acb Galériában látható friss olajvásznai ennek a társadalmi jelenségnek, a fogyasztói kultúrának a bűvös erejét láttatják.
„Rómának szeretettel”
Róma az európai kultúra egyik fellegvára. Nem véletlenül kapta az Örök város elnevezést, történelmi építményei kiállták az idők próbáját. Itália ékköve a hazai művészeti élet számos alkotóját vonzotta, kiemelkedő szerepet játszott a modern magyar művészet kialakulásában. A Róma–Budapest tárlat nem kisebb feladatra vállalkozik, mint a két város művészeti kölcsönhatásainak bemutatására.
Egy archaikus rend jelei
(Nádler István és Uri Asaf „A kalitka elindult, hogy madarat keressen” című kiállítása a 2B Galériában látható 2024. február 23-ig.)
A 60-as években indult magyar neoavantgárd vezető egyéniségéről, Nádler Istvánról bizonyára többen hallottak, mint Uri Asafról. Pedig az íróként, műfordítóként és képzőművészként dolgozó Uri Asaf neve az irodalom berkein belül jól cseng. Képzőművészeti tevékenysége az irodalmihoz mérten nem kapott akkora figyelmet, mint most, amikor Nádler Istvánnal közösen állít ki „A kalitka elindult, hogy madarat keressen” címen.
Vajda újra, másképp
(A Vajda Lajos Szentendréje – Vajda motívumvilágának a nyomában című kiállítás a szentendrei Vajda Múzeumban tekinthető meg 2024. szeptember 8-ig.)
A tárlat inkább a „nagy látványokat” helyezi előtérbe. Az ősi városmag és a köré épült újabb, barokk városrészek, a ritmikusan felszökkenő szerb templomtornyok és ódon épületek különös formáit. Vajdának volt miből táplálkoznia sétái során. Pasztelljei, ceruzarajzai Szentendre páratlan vonzerejű formavilágát örökítik meg. Egyszerűen komponált, érzékeny vonalakra redukált műalkotásai nem csupán motívumrögzítések, hanem azt az inspirációs forrást mutatják meg, amely a tradícióból kiindulva progresszív, új szemlélethez vezetett Vajda művészetében.
A humor nagymestere
(A Kalandozások – Gyulai Líviusz-emlékkiállítás október 8-ig látogatható a szentendrei ÚjMűhely Galériában.)
Gyulai Líviusz halálakor az utolsó mesterek egyike hagyta el a porondot. Emlékkiállítást rendezni az ilyen alkotóművész munkáiból pedig igazán szép dolog, ám kockázatos vállalkozás is. Nem tudható, hogy a közönség egy régi technikákhoz ragaszkodó alkotót miként fogad. A látottak azonban nem okoznak csalódást, a grafikusművészt alaposan ismerők számára biztosan nem, de a kiállítás sokszínűsége az őt nem ismerőket is megragadhatja. Elsősorban Gyulai Líviusz finom humorral átszőtt, korokon és stílusokon át kalandozó alkotásainak köszönhetően.
„Talált tárgyak”
(Karátson Gábor Gesztusok című kiállítása május 29-ig látható a Széphárom Közösségi Térben.)
A magyar képzőművészet egyik legsokoldalúbb mestereként tekinthetünk Karátson Gáborra. Szépíróként, műfordítóként, orientalistaként, illusztrátorként és festőként is jelentékeny életművet hagyott hátra. Festői pályája utolsó intervallumát sajtófotókon alapuló képei teszik ki, melyekből tartalmas válogatást láthatunk a Gesztusok című tárlaton.
A hétköznapi életérzés festője
(A valóság szerelmese – Czene Béla festészete című kiállítás július 6-ig látható a Kieselbach Galériában.)
Nem mindennapi kiállításra invitálja látogatóit a Kieselbach Galéria, ahol ezúttal Czene Béla XX. századon átívelő életművét, pályája állomásait és az azokhoz tartozó alkotásokat mutatják be. A tárlat érdekessége, hogy azon az alkotó eddig nem látott művei is szerepelnek. A monumentális méretű, hat termen át kiállított, színekben tobzódó képek együttese a festő elmúlt évtizedekben újra előtérbe került munkásságát egészen más megvilágításba helyezheti.
Kortárs találkozás
(Soós Nóra Fennkölt idő és NagyMolnár A fény geometriája II. című kiállítása május 6-ig tekinthető meg a Virág Judit Galériában.)
Bármilyen témát dolgoz fel is Soós Nóra, a stílus ugyanolyan marad: a 60-as években Amerikában útjára indult pop-art, illetve Roy Lichtenstein képregényszerű világának hangulata. A divatos és kelendő művek technikailag magas szintűek, a vásznak több rétegben kidolgozottak, eszközei sokfélék, vannak rajtuk foltok, kontúrok, gesztusfestészeti és médiamotívumok. Mindez alárendelve a színpompás látványnak.
„Festészetemet a szenvedés inspirálta...”
(Joseph Szabó Víziók című életműkiállítása október 2-ig tekinthető meg a Virág Judit Galériában.)
A mitikus táj vásznai
(Szunyoghy Viktória Mitikus tájak. Sibu és Tioman című tárlata május 28-ig tekinthető meg a K Galériában.)