Feltartóztathatatlan transzformáció
(Gábor Áron kiállítása a Műcsarnokban 2024. január 28-ig látható.)
Gábor Áron tehát művészetének kezdeti szakaszában már olyasvalamit fogalmazott meg, ami mindmáig aktuális. Szabadság, mozgás, Hegyi Lóránd szavával élve, fluiditás. A második terem önvizsgálati, absztrakcióval és expresszionizmussal telített munkái, mint a Szemlélődő fej vagy a Szilánkos fej (mindkettő 1996-ból), újabb kérdésre keresnek választ. Egy művészi ars poetica nagy kérdésére: hol a helyünk a világban? Gábor erre nem ad konkrét választ, de fej- és arcelemzései – melyek tovább nyúlnak a kétezres évek elejére – vívódást, a világ zavaros voltának rögzítését mutatják.
Teremtések és egyéb dolgok
(A Teremtés – A létezés ereje című kiállítás a HAB Galériában 2024. január 15-ig látható.)
Létrehoztak egy olyan, filozófiákkal, kétséges válaszokkal és választott kétségekkel teljes, összetett kiállítási anyagot, melynek megtekintése után a nézőt további értelmező kérdések, felismerések és kétségek is gyötörhetik. Olyan teremtő összefüggéseket mutat fel korokon átívelő kiállítási anyagában a kurátor, melyek egy dolgot bizton állítanak; a művész folyamatosan deifikálódik – megistenül – munkája során. Hisz alkot, teremt, létrehoz.
Festők és filozófiák
(Látencia. Kondor Attila, Szurcsik József és Várady Róbert közös tárlata, Újlipótvárosi Klub-Galéria. A kiállítás szeptember 29-ig látható.)
A Kósa Gergely és Virág Ágnes kurátori munkájával elkészült tárlat különleges helyet foglal el a kiállítási életben, hisz nem csupán három festő egymás mellett megjelenő munkásságából ad metszetet, de egy egymást erősítő, gondolatokban és érzésekben gazdag művészeti együttműködésre is utaló bemutató látható az Újlipótvárosi Klub-Galériában.
Az idő keresztjén
„Latorként a tér és idő keresztjére
vagyunk mi verve emberek”
(Simone Weil)
A megújított rom
Dréher János kiállítása a Fúgában szeptember 3-ig látható.
Mottó: „A rom egy elmúlt élet jelen lévő formáját teremti meg,
de nem tartalmainak vagy maradványainak,
hanem múltjának mint olyannak megfelelően.”
(Georg Simmel: A rom)
Csak konkrétan
(Z a köbön, Bartók 1 Galéria, megtekinthető május 23-ig.)
A tárlat maga már nem ilyen derűs. Komoly és határozott hangulat uralja Fábián Zoltán, Kiss Zoltán és Szlabey Zoltán műveit. Ketten – Szlabey és Fábián – a geometria szigorúságával, a konkrét formák egyszerű, ám sokrétű találkozásaival operálnak. Szigorú, de Szlabey képeinek színességét figyelembe véve komoly játékosság is megjelenik a képeken. Szlabely Zoltán friss hangot üt meg a geometrikus absztrakció magyarországi vonulatában.