Erzsébet frufruja
(Verdi: Don Carlos – Teatro alla Scala, Milánó, december 19.)
Azt mondják, a Metropolitan költségvetésén jelenleg egy körülbelül Anna Netrebko nagyságú lyuk található. A Met ugyanis lemondta Netrebko fellépéseit, arra hivatkozva, hogy az énekesnő nem határolódott el Putyintól, Oroszországtól, a háborútól. Mindent megtesznek Netrebko helyettesítéséért, hiszen senki nem pótolhatatlan, de hiába. Jelenleg Anna Netrebko pótolhatatlan, nemcsak a Metropolitanben, de a Scalában is, pedig itt nincs tiltólistán. Csak meg kell nézni a nézőtéri térképet. December 22-ig Netrebko volt Erzsébet a Don Carlosban. Minden jegy elfogyott. Az utolsó decemberi és az egyetlen januári előadáson María José Siri énekel. Várjuk kedves vendégeinket. Pedig minden más ugyanaz.
Négy évszakos Messiás
(Händel: Messiah – Warner, 2023)
Az ember ezt az élményt nem felejti el, nem növi ki, nem lép túl rajta, ráadásul az a bizonyos fehér album, a Christopher Hogwood vezényelte változat ma is szép élményt kínál. A kérdés tehát az, hogy vajon mekkora szükség van egy új Messiás-albumra. Még akkor is, ha a szereplők változnak, más kórus, más zenekar, más énekesek. Más karmester, a tiszteletre méltó vén vaddisznó, John Nelson, aki ugyan nem kifejezett, keményvonalas régizenés, de most mégis az English Concertet irányítja.
Kill your idol
(Plácido Domingo-gála a Magyar Állami Operaházban – december 4. és 8.)
Ha nem tudja, ne énekelje. Ó, jaj, ez most Domingóra is vonatkozik. De nem arról van szó, amit mindig mondanak, hogy Domingo csak kényszerbariton, és ez elvileg és elméletileg is helytelen, a bariton nem a magasságok nélküli tenor, hanem egy másik hangfaj, más alapjárat, komorabb megszólalás, máshol feszül a dallamvonal, más a lelkiállapot. Ez igaz, de hát Domingo attól Domingo, hogy újra tudta írni a szabályokat. Nem bariton, de énekes, akár mehetünk tovább is, nem énekes, hanem muzsikus, sokkal fontosabb az, amit a színpadról, pódiumról közölni tud, mint a hang színe, szépsége, mint a kirikoltott magasságok.
Áriák a víz alól
(Philippe Jaroussky: Forgotten Arias – Warner, 2023)
Fárad a hang, és mintha ezt maga Jaroussky is tudná, nyilván nem véletlenül próbál a jövőjéről gondoskodni, vezényel, ki tudja, egyszer majd még rendezni is fog, valamit csinálni kell, és a kontratenor hang még az átlag énekhangnál is gyorsabban kopik. Amíg végképp el nem fogy, addig meg érdemes visszatérni a régi álmokhoz: megtalálni azt, amit elfelejtettek. Elfeledett áriák a lemez címe, és tényleg azok vannak rajta, jórészt elfelejtett szerzőktől. Vagy látszólag el nem feledettektől, mint Gluck és Johann Christian Bach, de vannak tényleg a Léthé vizébe alámerült komponisták, mint Tommaso Traetta vagy Giovanni Battista Ferrandini.
Egy balszélső emlékei
(A Fesztiválzenekar hangversenye – Müpa, november 25.)
Fischer Iván persze ötletember, ezért is szeretjük, nem nyugszik, nem elégszik meg azzal, hogy bejövök, elvezénylem, hazamegyek, töri a fejét, hogyan lehet új és váratlan élményekben részesíteni a közönséget, de ez most épp teljes melléfogásnak tűnik. Rahmanyinov Vocalise című művében, illetve annak zenekari átiratában a hegedűsöket elküldi a Müpa különböző sarkaiba, hátha így közvetlenebb lesz a zenei élmény, átölel minket a szép dallam.
Csillagtalan éj
(Wagner: Siegfried – Magyar Állami Operaház, november 11.)
A néző szeretné elkerülni az ítélkezést, de nem szeretné elkerülni a versenyhelyzetet. Így volna a legjobb, ha harcolnának kegyeinkért, nyáron a Müpa csábít a maga Ringjével, télen az Opera az övével. Ez ám a fogyasztói társadalom, régies nevén kapitalizmus. Küzdjenek meg értünk. Nem állunk ellen. Illetve láthatóan sokan ellenállnak, mert koránt sincs akkora érdeklődés az operaházi előadások iránt, mint a Müpa Siegfriedjéért, de ezt most meg sem próbálom megfejteni.
Nem lesz jobb
(Berlioz, Saint-Saëns, Ravel: Dalok – Warner Classics, 2023)
Marie-Nicole Lemieux-ről van szó, kanadai alténekesnő, szép, nagy karrierrel a háta mögött. Bölcsen és türelemmel épített pálya, szokatlanul széles repertoárral. Ha eszembe jutnak a régi felvételei, a tévében látott koncert Baden-Badenben, Philippe Jaroussky oldalán, ahol a ráadásban szépen végigjártak mindent, tragikustól komikusig, emelkedettől paródiáig, az ember megrendült Néró és Poppea kettősét hallva, és aztán csak bámult, hogy ezek ketten riszálnak, ugrabugrálnak, csodálatosan énekelnek, de közben mindenki nevet nemcsak a nézőtéren, de a pódiumon is. Tehetségesnek lenni mégis annyira vidám dolog.
Három az egyben
(A Concerto Budapest hangversenye – Müpa, október 27.)
A lényeg, a teljes koncert lényege a Mahler Negyedik volt. Ehhez képest csalódásnak indult, de csak a puszta hangzás miatt. Hiába a Negyedik Mahler legnormálisabb szimfóniája (annyira azért nem normális, hiszen zenekari dal az utolsó tétele), azért nem így kellene megszólalnia. Az ember azt érezte, hogy a mű kamarazenekari változatát játsszák el, mérsékelt hangtömeggel.
A baritont kivégzik
(Jake Heggie: Dead Man Walking – élő közvetítés a Metből, október 21.)
A Dead Man Walking igazi opera. Úgy értem, színházi értelemben, vagyis nem viszi előre a cselekmény, senki nem nézi azért, hogy megtudja, mi lesz a nóta vége, és még csak Operák könyve sem kell hozzá. A baritont kivégzik, erről szól a film is. Meg minden ehhez kapcsolható dologról, hogy szabad-e egyáltalán kivégezni valakit, nálunk szerencsére nem, de nem mondhatnám, hogy ettől érdektelenebbé válna a történet, mert hiába vallják és tanítják, azért a büntetésben nemcsak a társadalom önvédelméről van szó, hanem a bosszúról is.
A hosszú XX. század
(Kurtág: Fin de partie – Müpa, október 12.)
Mert az biztos, hogy akik most írnak operát, nem ilyen zenét írnak, nem ilyen szövegkönyvet dolgoznak föl. De hát ez Kurtág egyik lenyűgöző tulajdonsága, a következetessége, ahogy végighaladt az életen, az életén, nem azt nézve, mire volna kíváncsi a közönség, hanem hogy ő mit akar mondani. Addig csinálta ezt az elszánt menetelést, amíg a közönség be nem hódolt, át nem látta, hogy Kurtágnál van az igazság. Most is, a Fin de partie esetében is azt érzi az ember, mintha Kurtág egész élete erről szólt volna: hogyan jut el eddig az operáig.
Csapat és szellem
(The King’S Singers – Müpa, október 7.)
Azzal a nagyon határozott elszánással mentem a koncertre, hogy nem fogom a mai The King’s Singerst a tegnapihoz, a tegnapelőttihez és a negyven évvel korábbihoz hasonlítani. Egy darabig sikerült is így tenni, de aztán ők provokáltak, amikor a koncert második részében a szokott könnyű repertoárt kezdték el fújni, Beatlest és Rimszkij-Korszakovtól A dongót. Ez tényleg nem olyan, mint volt.
Telemann kagylózik
(A Fesztiválzenekar barokk estje – Zeneakadémia, szeptember 29.)
A vége elejére nincs magyarázat. Pontosabban magyarázat még volna, az fontos, hogy egy nagy szimfonikus zenekar kicsi is tudjon lenni, hogy ne csak akkor érezzék jól magukat, ha a tagok eltűnhetnek egy Mahler-szimfónia csatamezején, hanem amikor a vonós megszólalás is személyesebb, hallani, ki hogyan viszonyul az általa játszott zenéhez. Fontos, hogy játsszanak Haydnt és Mozartot, és mivel közben lezajlott egy régizenei áttörés, fontos, hogy játsszanak Bachot és Telemannt, régi hangszereken.
Rameau-t terem
(Rameau: Les Boréades – Müpa, szeptember 21.)
Mire Sabine Devieilhe énekelni kezd, már körülbelül látszanak az előadás korlátai, leginkább az Orfeo zenekar kürtösei jelölik ki a felső határokat. Tudom, persze, hogy natúrkürtön játszani még nehezebb feladat, mint modern kürtön, de látszik, hogy itt senki nem úgy fúj, ahogy akar, hanem ahogy tud, vagy annál kicsit rosszabbul, mert azért különös harmóniákat eregetnek a rézcsövekből. Persze, ilyenkor is becsapódunk, hiszen ha Rameau-t lemezről hallgattunk eddig, ott addig lehetett javítgatni, amíg tökéletes nem lett az eredmény, itt meg a nívós kompromisszum az elérendő cél.
A kísértetkastély asszonya
(Kristīne Opolais áriaestje – Magyar Állami Operaház, szeptember 17.)
Meg is nyugodtam volna ezzel a tanulsággal, Opolais kipipálva, nemcsak kipipálva, de ki is húzva, de még nincs semminek sem vége. A zongorista Debussy Holdfényét is eljátssza, csak ő tudja, miért, aztán, megállás nélkül megy tovább a Ruszalka bevezető ütemeibe, várja az ember, hogy nyíljon a színpadi ajtó, de nem nyílik, ebből baj lesz, mindjárt be kellene lépni, a díva meg nincs sehol, és akkor mégis megjön az énekhang.
Kín és kő és mázsa
(Debussy: Pelléas és Mélisande – Müpa, szeptember 9.)
Huh. És akkor most örüljünk, körülbelül felhőtlenül. Ami engem illet, az első előtti percben már kenyérre voltam kenve, a pódiumon erdő, ágak, törzsek, levelek között ül a Fesztiválzenekar, és Fischer Iván is szerényen óvakodik be, levelekkel díszített hosszú köpenyben. Ez vagány. Elég közel e nevetségességhez, és az „Iván bácsiéknál elmentek otthonról”-érzethez, miközben mindennek helye van, az erdő, a sötétség, a köd, pára, nyomott légkör az opera fontos eleme. Csakhogy ezt vállalni is kell, és nem nagyon látok a nagyvilágban olyan befutott karmestert, aki erre hajlandó volna. Ez igen, ez a régi Fesztiválzenekar, vagy a Fesztiválzenekar régi szelleme, mindent a kifejezésért, kockáztatni és nyerni, ha lehet.
Hősök a téren
(A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje a Hősök terén – szeptember 2.)
Eroica előtt azonban Fischer Iván jött, és már akkor gyanakodni kellett volna, hogy ma valami félrement, mert a felvezető szöveget nulla vérnyomásos hevülettel mondta el, lassan és tétován, Eroica annyit jelent, hogy hősies, és önök itt a téren mind hősök. Tíz perc múlva kiderült, hogy minden szava igaz. Ezt hallgatni embert próbáló feladat, de meghallgattuk.
Driádok és szatírok
Szymanowski: Roger király – Eiffel Műhelyház, augusztus 22.
Az a baj, hogy ha az embernek eszébe jut a Salome, akkor azt is észreveszi, hogy Szymanowski nem Richard Strauss, miközben ő is az eksztázist keresi, meg a nagy, magával ragadó táncokat, de nem találja, én legalábbis nem érzem a bűvöletet, pedig van az előadásban lengén öltözött csinos, szép hangú nő, Gabriela Hrženjak, ámul-bámul az ember, hogy így néz ki, így van jelen, és még hangja is van. A többiek a fennmaradásért küzdenek, de alapvetően rendben vannak, és hát a Król Roger nem feltétlenül a szép hangokról szól.
Renata Scotto
Ami a Hungaroton-lemezeket illeti, tényleg az utolsó pillanatban készültek, a Verdi-album többnyire szép, a második francia lemez már sokszor fáj. De valamit talán megért belőle az ember. Hogy Scottónál nem a hangerő számított, nem a virtuozitás, nem a hangi szépség, hanem a természetesség. Valahogy nem vetődik föl a kérdés, hogy miért énekelnek ezek az emberek, mármint a szerepek. Azért, mert ez a kifejezésnek a legpontosabb módja.