A megújított rom
Dréher János kiállítása a Fúgában szeptember 3-ig látható.
Mottó: „A rom egy elmúlt élet jelen lévő formáját teremti meg,
de nem tartalmainak vagy maradványainak,
hanem múltjának mint olyannak megfelelően.”
(Georg Simmel: A rom)
Csak konkrétan
(Z a köbön, Bartók 1 Galéria, megtekinthető május 23-ig.)
A tárlat maga már nem ilyen derűs. Komoly és határozott hangulat uralja Fábián Zoltán, Kiss Zoltán és Szlabey Zoltán műveit. Ketten – Szlabey és Fábián – a geometria szigorúságával, a konkrét formák egyszerű, ám sokrétű találkozásaival operálnak. Szigorú, de Szlabey képeinek színességét figyelembe véve komoly játékosság is megjelenik a képeken. Szlabely Zoltán friss hangot üt meg a geometrikus absztrakció magyarországi vonulatában.
Színben bujdosó
(Gergely Nóra kiállítása az Újlipótvárosi Galériában március 31-ig látható.)
Sok anyagból és technikából (meg mesterségből) összegyúrt képek sora látható a falakon. Vagyis egy saját nyelv saját anyagra írt kifejezése. Ettől is önéletrajzi ez a tárlat. Látjuk itt a felkészült festőt és a felkészült iparművészt, amint játszik színnel, formával, némiképp az anyaggal.
Játszadozása során felbukkannak régi tárgyak és ősi vagy antik formák. Előkerülnek a falusi lét nélkülözhetetlen háziáldásai és falvédői (persze csak áttételesen), jelen vannak festett bútorok és a kor sajátos – képregényre, graffitire utaló – képzettársításai.
Utas és a félvilág
(Bács Emese kiállítása az Újlipótvárosi Klub-Galériában március 3-ig látható.)
Többféle nézőpontot, kompozíciós megoldást alkalmaz festményein (és grafikáin is ezek a megoldások jelennek meg). Egyrészt látjuk a valós perspektívában, szemmagasságunkban nyüzsgő életet (2020-as megálló, Utasok, Metafizikus Lehel tér, Boltból kijövet). Egy másik megoldás, amikor a képsík alján egy profil vagy tarkó, esetleg hátalak jelenik meg, s innen látjuk a városképet, tájat (Szürrealista tájban, Az üveg és a járókelők – avagy Finom erőszak). Ezeken a munkákon az alakok némileg staffázsszerepet játszanak, ugyanakkor robusztus megjelenésük erőt ad a képnek. A hajléktalanokról készült kis sorozataiban a megtört, alig artikulálható alakok, a színben visszafogottabb megjelenítés drámai erővel bír. Talán ezért tűnik hatástalanabbnak a nagy méretű, a Szegény alvó medve címet viselő alkotás, bár itt az erősen megdolgozott, festői felületek (matracok, takaró) önmagukban árasztják a szegénység leheletét.