Bakó Sára

► Szilágyi Zsófia Emma: Szonja. Helikon Kiadó, Budapest, 2022, 328 oldal, 3999 Ft

„Hogyan lehet a legintimebb titkainkat is megosztani egy olyan szülővel, akit hiába szeretnénk közel tudni magunkhoz, teljesen idegen nekünk?” – áll a már önmagában is problematikus kérdés a fülszövegben, a kitárulkozás létjogosultságáról pedig a regény sem győzi meg az olvasót. A szókimondó énelbeszélés üdítő frissességgel számol be a huszonévesek létélményéről, az apához való állandó visszakanyarodás azonban éppen ezt a természetességet töri meg. A levélforma kétségtelenül termékenyen hat a gyerekkori hiányérzet, valamint a későbbi talajvesztettség elbeszélésére, sőt, még a szexualitás provokációként történő beemelésének is teret enged („Ha mondjuk megtudtad volna, hogy lefeküdtem Mick Jaggerrel, felkapod a fejed?” – 5.); a spontán szadomazo-kaland vagy éppen a nekrofíliába torkolló szomszédlátogatás viszont már jóval nehezebben illeszthető be az apahiány narratívájába. A férfi által hátrahagyott angyalszobortól függő orgazmusról szóló jelenetek által pedig a regény már-már önmaga paródiájává válik.

Tovább

Péntek Orsolya: Vénusz jegyében. Kalligram Kiadó, Budapest, 2022, 352 oldal, 4990 Ft

A különböző idősíkok egyszer a krónikák, máskor a mesék nyelvén szólalnak meg, helyenként a „város szája” beszél, de olyan is előfordul, hogy a szereplők gondolataiba nyerhetünk betekintést. Egy ennyire szerteágazó regényvilág megalkotása nem kockázatmentes vállalkozás, Péntek azonban mind nyelvileg, mind a cselekményt illetően talál olyan elemeket, amelyek képesek koherenssé tenni a művet. Az egész szöveget erőteljes érzékiség járja át, az ábrázolt terek ízekből, színekből, szagokból tevődnek össze: a szőlőszemekben tükröződő égbolt, a rózsa illata állandóságot teremt az időben. Szintén kontinuitást képez a visszatérő családi szál, a kelta Ulpia Ruca kék szemű leszármazottai ugyanis minden részben előkerülnek.

Tovább
Élet és Irodalom 2023