Wagner István

Némán tűrtem a mondvacsinált ürüggyel tartott vegzálásokat, az ismételt rendőrségi kihallgatásokat és házkutatásokat, amelyekbe apámat és kamasz öcsémet is belekeverték. A sors úgy hozta, hogy a bukaresti Munkásélet szakszervezeti laptól Balogh Anna sokat megélt, idős újságíró kolleganőm épp akkor kopogtatott be, mert nem talált a munkahelyemen, és „szókimondó asszonyság” lévén, spontánul felkiáltott: „Esküszöm, hogy az illegalitásban érzem ismét magam! Hány pár rendőrcsizma téblábol a lakásban?” – és mindaddig ott maradt, amíg el nem vonultak. Végül az esetleges letartóztatástól a jeles politikus, Domokos Géza mentett meg, aki akkor a nemzetiségi bizottság (Comisia Nationalitaţilor) vezetője volt a pártközpont mellett.

Tovább

(Chaïm Soutine – Gegen den Strom, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, a berlini Hatje Cantz Verlag német vagy angol katalógusával, 176 oldalon 155 illusztrációval, megtekinthető 2024. január 14-ig.)

Észak-Amerikához és Franciaországhoz képest német földön fokozottan érvényes a pótolnivaló, ezt igyekszik behozni a düsseldorfi művészeti gyűjtemény aktuális kiállítása a humlebæki Louisiana Museum of Modern Art és a Kunstmuseum Bern közreműködésével. A hatvan képet 1918 és 1928 közt festett korai mesterművei közül válogatták, amikor már fellelte egyéni útját az elvontság és a valóság között, ezért manapság az absztrakt expresszionizmus és az új tárgyiasság előfutárának tartják.

Tovább

(Alles auf Anfang – Hundert Jahre Franz Radziwill in Dangast, Franz Radziwill Haus, Dangast, megtekinthető január 7-ig, a berlini Kerber Verlag német katalógusával, 120 oldalon 81 képpel.)

Idén centenáriumát ünnepli a patinás épület, ahol a mester hat évtizedig dolgozott, és ahol most Mindent elölről címmel harminc olajképe látható. A címadás arra utal, hogy kezdeti, expresszionista periódusa után itt teljesen stílust váltott, és előbb a mágikus realizmus, majd az új tárgyiasság modorában dolgozott, élete alkonyán pedig jött a szimbolizmus. Egyébként festőként autodidakta volt, sosem járt akadémiára, és kollégái, illetve gyűjtői meg a közönség épp ezt az őszinte ösztönösséget értékelték benne.

Tovább

(Tod und Teufel – Fascination des Horrors, Kunstpalast Düsseldorf, 2024 január 21-ig, a drezdai Sandstein Verlag 200 oldalas német katalógusával, 258 jobbára színes képpel.)

Ezzel az alcímmel, Halál és sátán főcímmel rendezte őszi tárlatát a düsseldorfi művészetek palotája százhúsz alkotással – festmény, grafika, szobor, fotó, lemezborító és installáció egyaránt –, de ha ez nem volna elég, a megnyitó után egy héten át az épület előtt ingyenes szellemvasút is működik az obligát rémekkel, kiegészítve a tárlat egyes motívumaival, amire bárki felszállhat. A főszponzor Mey & Edlich nemcsak ezt finanszírozta, hanem meghívta ide, a kimondottan ezért felállított szabadtéri színpadra a zombikat és szörnyeket ábrázoló, ijesztő jelmezeiről (is) hírhedt finn Lordi hard rock és heavy metal bandát, a 2006-os European Song Contest győztesét, amely azóta kontinensszerte kapóssá vált.

Tovább

Tovább

(Der grosse Schwof – Feste feiern im Osten, Kunstsammlung Jena, a Druckhaus Gera 240 oldalas katalógusával, 220 képpel. Megtekinthető október 15-ig.)

A heterogén válogatás profi „képírók” sokat reprodukált alkotásai mellé szándékosan helyezett teljesen ismeretlen amatőröket, mint ahogy a tematikus skála is a lehető legszélesebb. A kötelezően megtartott hivatalos állami ünnepek és azok rideg fővárosi rituáléi éppúgy megjelennek, mint a néhai templombúcsúk utódai, az isten háta mögötti kis falunapok; a monoton üzemi „brigádbulik” ellentéte volt a berlini Prenzlauer Berg bohém negyedének megannyi rafinált partija, a korábbi bérmálást helyettesítették a felnőtté avatás (Jugendweihe) sztereotip programjai az ifjúsági szövetség (FDJ) égisze alatt, a német nyelvterületen máig hagyományosan megtartott apák napjára Áldozócsütörtökön került sor, de már a vallási szertartás mellőzésével, rendszerint a szabadba tett kirándulással, zöld ágakkal díszített parasztszekérrel, cilinderes maskarával meg az elmaradhatatlan italozással.

Tovább

Tovább

(Public Matters – Zeitgenössische Kunst im Belvedere-Garten, megtekinthető október 1-ig)

Kimondottan közönségbarát az egész attraktív monstre-rendezvény, amely egész nyáron, május közepétől október 1-ig tart, hétfőtől vasárnapig, reggel 7-től este 7-ig, ráadásul teljesen ingyen látogatható, hogy a néző kénye-kedve szerint bármikor újra betérhessen egy-egy régi kedvencét viszontlátni vagy újabb felfedezést tenni. A tájékozódást nyomtatott térképek is segítik, a jobb megértéshez pedig a kölni Verlag der Buchhandlung Walther & Franz König kétnyelvű, párhuzamosan német–angol katalógusa járul hozzá, 240 oldalon 115 képpel.

Tovább

Georg Baselitz – 100 Zeichnungen, Albertina, Bécs, szeptember 17-ig, a müncheni Hirmer Verlag 192 oldalas német vagy angol katalógusával; Baselitz X Schiavone – Egymást metsző korok, Szépművészeti Múzeum, Budapest, október 1-ig, 60 oldalas magyar–angol kiadvánnyal.

Tovább

Marinella Senatore – We Rise by Lifting Others, Museum Villa Stuck, München, szeptember 10-ig, Museum der Moderne, Salzburg, október 8-ig.  A berlini Hatje Cantz Verlag német–angol tárlatkísérő katalógusával, 264 oldalon, képekkel.

 

Tovább

(Vija Celmins / Gerhard Richter. Double Vision, Hamburger Kunsthalle. Megtekinthető augusztus 27-ig.)    

Tovább

Timeless. Contemporary Ukrainian Art in Times of War, Bode-Museum, Berlin, megtekinthető augusztus 20-ig.

Tovább

Cornelia Gurlitt & Anton Kolig – Reise der Herzen, Lentos Kunstmueum Linz, megtekinthető augusztus 13-ig.

Tovább

Tovább

(Vladimir Baranoff-Rossiné, Galerie Le Minotaure, Párizs. Megtekinthető július 29-ig.)

A Le Minotaure galériát 2002-ben alapította Benoit Sapiro, a Párizsi Iskola (L’École de Paris), valamint Közép- és Kelet-Európa avantgárdjának specialistája. Vezetője kezdettől fogva számontartja és forgalmazza a mi modernjeinket is, rendszeresen részt vesz a budapesti művészeti vásárokon. Székhelyén most Vladimir Baranoff-Rossiné (1888–1944) sokoldalú festő-szobrász-zenész-feltaláló retrospektív tárlatát mutatja be, aki az ukrajnai Herszonban született jómódú, középosztálybeli zsidó famíliában, és Auschwitzban ölték meg. A kiállítás átöleli a mester teljes pályafutását, műveit a család tulajdonából, valamint számottevő európai és amerikai köz- és magángyűjteményekből kölcsönözték, szomorú aktualitása a szomszédságunkban dúló háború.

Tovább

(Ursula – Das bin ich. Na und? Museum Ludwig, Köln, július 23-ig, a kölni Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König 400 oldalas kétnyelvű, német–angol katalógusával, 242 képpel)

Ursula – Ez vagyok én. Na és? – ez a tárlat provokatív címe, amelyet utolsó, 1995-ös önarcképétől kölcsönöztek. Az olajfestményen örökös bubifrizurája alól óriási, sokszorosan körülkontúrozott kék szemmel és műszempillával mered a nézőre, rúzsos ajka sarkában mintha mosoly bujkálna – az általa okozott meghökkenést élvezve –, lila alapon fehér gyöngyös és rojtos szegélyű ruháján applikált barna prémmellekkel, valódi pávatoll kitűzővel, tarkabarka virágos tüll ruhaujjakkal, csípőre tett kézfején vérvörösre lakkozott körömmel. Körülötte rózsaszín gomolyfelhő-kavalkád barokkos mustrái, és az általános „flamboyant” hatást még mozgalmasabbá teszik az ecsetvonások apró rovátkái, amelyek szinte hímzéssé vagy horgolássá varázsolják a felszínt.

Tovább

(Retrotopia. Design for Socialist Spaces, Kunstgewerbemuseum, Berlin. Megtekinthető július 16-ig, a dortmundi Verlag Kettler gazdagon illusztrált, 144 oldalas angol katalógusával.)

A berlini Iparművészeti Múzeum kezdeményezésére nyolc posztszocialista ország (észtek, litvánok, lengyelek, magyarok, szlovákok, horvátok, szlovének és ukránok) testvérintézményei fogtak össze, hogy Retrotopia – Dizájn a szocialista térségből címmel az 1950-es évektől az 1980-as évekig készült terveiket és termékeiket bemutassák. Ennek a régiónak a feltérképezése a beható kutatások nyomán Európa nyugati felének fehér foltok eltüntetését jelenti, a keletieknek pedig lehetőséget ad az újraértékelésre, ezzel is hozzájárulva a globális dizájntörténelem teljessé tételéhez.

Tovább

(Stepping out! Female identities in chi­nese contemporary art. A kiállítás június 25-ig látható a Museum der Moderne Salzburg mönchsbergi részlegén.)

Azért fogott össze a norvég Lillehammer művészeti múzeuma és Koppenhágából a dán Kunstforeigningen GL Strand, hogy negyedszázada először bemutasson ugyanennyi mai kínai női képzőművészt. Kilépés! – Női identitások a kortárs kínai művészetben címmel fiatal pályakezdőtől rangos mesterig terjed a korhatár, száznál több mű erejéig, amelyek közt grafika, festmény, fotó, film, plasztika, installáció és performansz egyaránt szerepel. A salzburgi modern művészeti múzeum mönchsbergi részlege ehhez illő tálalást nyújt két teljes emeletén.

Tovább

(Kiki Kogelnik: Now is the Time, Kunstforum Bank Austria, Bécs. Megtekinthető június 25-ig, a heidelbergi Kehrer Verlag német vagy angol katalógusával, 280 oldalon 150 színes képpel, majd Zürich és Odensee a közös vándortárlat következő állomása.)

A mostani bécsi tárlat eddigi legnagyobb retrospektívája mintegy 180 alkotással, amely a bécsi és New York-i székhelyű Kiki Kogelnik Foundation jóvoltából jött létre a Kunstforum Bank Austria, a svájci Kunsthaus Zürich és a dániai Kunstmuseum Brandts Odensee összefogásával. A tárlat címét – Now is the Time – 1972-es képétől kölcsönözték, és hét tematikus fejezetben mutatja be játékos, koloritgazdag és mégis politikailag mélyen elkötelezett életművét festmények, rajzok, kerámiák, installációk és fotós, valamint filmes performanszainak dokumentációja révén.

Tovább

(Alex Katz – Cool Painting, Albertina, Bécs, június 4-ig, a Hatje Cantz 224 oldalas német vagy angol katalógusával)

Az Action Painting gesztusfestészetéhez közelíti, hogy képeit néhány óra alatt befejezi széles ecsetvonásokkal, nedvesre felvitt nedves technikával, de ezt aprólékos felkészülés előzi meg kisebb ceruza-, szén- és olajvázlatokkal, aztán a végleges vászonnal azonos méretű kartonsablonnal. Így éri el az értelem és érzelem, az indulat és a precíz kalkuláció közötti kényes egyensúlyt, amely munkáinak mélabús hűvösségét, azt a bizonyos „három lépés távolságot” biztosítja. Öröklét helyett a jelent, a pillanatot szeretné megragadni.

Tovább
Élet és Irodalom 2024