Firhangok és zsalugáterek
Ha a festészetben szereplő függönyöket, vásznakat, ablaktáblákat kell magunk elé idéznünk, számos példa kínálkozik felsorolásul. Vermeer ablaktáblái, Hammershøi fényben úszó, finom függöny védte ablakkeretei, Andrew Wyeth rebbenő függönyvásznai a vadonbeli ablakokon.
S persze Tornyai hevesen megfestett műteremablakának függönye-kerete ötlik fel előttünk.
Zoltai Bea érdeklődése az ablakok, függönyök iránt hasonló, s mégis más keletű. Ő ezeknek a fényekben vibráló látványoknak a szürreális geometriáját vizsgálja.
A Kitekintés című sorozatának masszív formarendjéből, a függönyök hurkáinak plaszticitásából halad a fény által kirajzolt szabad felületek mintázatáig, majd jut el az áttetszőséget mutató (kint és bent egyszeriségét jelző) függöny- és ablakkeret-megoldásig. Képkivágása sohasem interieurszerű, rendkívül korlátozott a kompozíciós tér, nem akar szobabelsőt festeni. A szűk látvány érdekli, s annak homokszerű vagy kékesszürke színvilága.
Néha elragadja a barokkos anyagszerűség (Délutáni fények), máskor az áttetszőséget a függöny–fény–külvilág hármasa és annak filteres volta jeleníti meg.
Zoltai Bea érzékenyen és érzékien kezeli választott tárgyát, az ablakok, redőnyök, függönyök fény borította rejtélyes világát.
Álmok ablakkeretben
Edgar Degas szerint a festmény a valóságra nyitott ablak, csak jól kell kitárni az ablakszárnyakat.
Elfogadva a mester tézisét magam egy jó ideje a valóságon túli valóságra, az álmokra koncentrálva nyitogatom a zsalugátert. Nem kizárólag saját álmokat, inkább kollektív révüléseket és személyes víziókat vegyítek képi formává. Mostanság újra felbukkannak a figurák – az álomalakok –, akik nélkül oly üres lenne a képtér és a valóság álomszerű tere.
Álomsorozataim újabb darabjaiba azonban belépett – kép a képben – az ablak kerete. Tehát a valóságba nyitó ablak – azaz a kép – a képben ablakként jelenik meg. Korlátozó, geometrizáló, talán fegyelmező elem. Zömmel fehér kontúr, néha átszíneződik (a valóságos álom beszűrődése a keret képi területére).
Az ablak(keret) megtöri s így új ritmusúvá alakítja a látomásos képmezőt. Kintre és bentire osztja, illuzórikus, perspektívát mutató látszatérré változtat egyes részleteket. Az álomformák gomolygása évszakokká, sírkamrákká vagy éppen vidám műtermi sarokká változik az ablakkeret megjelenésével. Olyanná, mint... s akkor itt lehet behelyettesíteni, asszociálni.
Korábbi munkáimon a víz hömpölygött térből térbe, szobáról szobára. Most álmaim keretek között áramlanak tova. Minden mozog – a keret szilárdan áll.
GTA vagy Aleppó?
(Szabó Ádám War games című kiállítása a Paksi Képtárban 2017. január 15-ig tekinthető meg.)
Szerethetetlenek és szerethetők
(Forgács Péter és László-Kiss Dezső, illetve Bán Mariann kiállítása a Fúgában december 13-ig látható.)
Madách világszínpada
(Vásárhelyi Antal Madách-illusztrációi a Galéria IX-ben augusztus 3-ig láthatóak.)
Lélekvezető
Gaál József: Mersits. Mersits Piroska rajzait bemutató album Gaál József tanulmányával, EX-BB Kiadói Kft., Budapest, 2016. 147 oldal, ármegjelölés nélkül
Idő fogytán
(Gaál József festőművész, Olajos György grafikusművész és Toldi Miklós szobrászművész közös kiállítása április 22-ig látható a B32 Galériában.)
Übü a labirintusban
(Kováts Albert kiállítása a Faur Zsófi Galériában április 11-ig látható.)
Derűs konkrétok
(Alicia Gaskon és Forgó Árpád kiállítása március 31-ig tekinthető meg a Platán Galériában.)
Retró szlovén módra
(A Szlovén kapcsolat – Mesterek és mestereik című kiállítás a Műcsarnokban szeptember 27-ig látható.)
Megőrzés, helyreállítás
(Megmentett műkincsek – a Magyar Képzőművészeti Egyetem restaurátor tanszékének diplomamunka-bemutatója a Magyar Nemzeti Múzeumban. Megtekinthető október 15-ig)
Arcok, tájak, Balaton
Stekovics Gáspár: Képpel/írott/táj. Colorcom Kiadó, Budapest, 2015. 186 oldal, ármegjelölés nélkül
Szemek, virágok, kártyák
(Daniela Jauregui Orbita lotteria című kiállítása a Galéria IX-ben július 19-ig látható.)
Más nemzedékek
(Rózsa Luca és Gaál József közös tárlata a Város Boltja Galériában április 7-ig)