Bacsó Béla

Tovább

Az ÉS könyve novemberben - Jacques Derrida: Grammatológia. Fordította Marsó Paula. Typotex Kiadó, Budapest, 2014. 362 oldal, 4800 Ft

Tovább

Hans-Georg Gadamer több írásában is idézte Ovidius Átváltozások című művének egy sorát (X. 252.): ars adeo latet arte sua. (Devecseri Gábor fordításában: „Élő szép szűznek vélhetnéd könnyen e szobrot; / tán a szemérem tiltja csupán mozdulnia, vélnéd; / művészet fedi el, hogy csak művészet. Az ámult / Pygmalion az utánzott testtől gyúl szerelemre.”) A szöveghelyet a művészet történelem nélkül témájában kiadott kötet egy hozzászólásában idézte újra, amikor a művészet fogalmának változása kapcsán fejtette ki véleményét ( vö. A kép a médiaművészet korában, szerk. Nagy E. L’Harmattan, 2005. 101–122.). 

Tovább

Jacques Derrida: A hang és a fenomén

Gilles Deleuze–Félix Guattari: Mi a filozófia?

Jean-Luc Nancy: Corpus

Jean-Luc Marion: Az erotikus fenomén

Tovább

Mióta a művészettörténeti elemzés kiegészült az antropológiai szemponttal, azóta különös figyelem övezi a testi mivoltában felfogott embert mint képet. Beltingnél (Kép-antropológia. Fordította Kelemen Pál, Kijárat, 2003.) jelent meg ez a felfogás a legegyértelműbben, azzal a kijelentéssel, hogy „a kép története elválaszthatatlan a test-történettől, amennyiben a testet kulturális értelemben fogjuk fel.

Tovább

„Szót érteni egymással.” Hermeneutika, tudományok, dialógus. Szerkesztette Fehér M.István, Lengyel Zsuzsanna Mariann, Nyírő Miklós, Olay Csaba. L’Harmattan–MTA-ELTE Hermeneutikai kutatócsoport, Budapest, 2013. 459 oldal,3800 Ft

Tovább

Tovább

Bartók Imre: Fém. Regény

Tovább

A portré sokáig a képzőművészet perifériáján vesztegelt, a reneszánsz és barokk festészet idején ért el a csúcsra, majd a XIX. század második felére ismét - főként a fotográfia miatt - kikerült a képzőművészet elfogadott formái közül.
Tovább

Ketten egy új könyvről - Nádas Péter: Fantasztikus utazáson. Esszék. Jelenkor Kiadó, Pécs, 2011. 136 oldal, 2600 Ft
Tovább

Az ÉS könyve márciusban - Jean-Luc Nancy: A portré tekintete. Fordította Seregi Tamás.  Műcsarnok, Budapest, 2011. 500 oldal, 1370 Ft

Tovább

Az elmúlt évben sikerült rekonstruálni és megjelentetni Michel Foucault utolsó, Le courage de la vérité címen tartott előadását. Ez a Collège de France-ban 1983-84-ben tartott előadás annak a sorozatnak a záródarabja, amely az utolsó nagy műnek (A szexualitás története III., Törődés önmagunkkal, Atlantisz 2001) képezte hátterét. A német kiadás Der Mut zur Wahrheit címmel jelent meg (Suhrkamp, 2010), azaz a parrhesia sokrétű értelme szerint egy olyan beszédmód lehetőségét igyekszik megvizsgálni, amely elvezethet oda, hogy az ember az igazat mondja, igaz módon szól a dologról.
Tovább

Pierre Hadot: A lélek iskolája. Lelkigyakorlatok és ókori filozófia
Jean-Louis Chrétien: A felejthetetlen és a nem remélt

Tovább

Az ÉS könyve decemberben - Hans Belting: A hiteles kép. Képviták mint hitviták. Fordította Hidas Zoltán. Atlantisz Kiadó, Budapest, 2009. 317 oldal, 3995 Ft

Tovább

Tovább

Tovább

Tovább

Tovább

Tovább

Tovább
Élet és Irodalom 2024