Mit látsz, Laca?
► Kovalovszky Márta: Mit látsz, Laca? Corvina Kiadó, Budapest, 2023, 176 oldal, 3490 Ft
Mit mondhatnék rá? Lehet, hogy én Kölnben az elmúlt ötvenegynéhány év folyamán jobban kondicionálódtam a kortárs művészet szélsőségesebb formáihoz is, de azt meg kell adnom, hogy Kovaloszky Márta könyvének a címe annyira jó, egy bizonyos kultúrkritikai aspektusból nézve annyira száz százalékos és telibe találó, hogy tulajdonképpen csak ezzel kezdhetem a kötet ismertetését.
Alkotóelemük a csend
Ha beletekintünk Verebics Katalin művészetébe, és – ne adj’ isten – az a benyomásunk támad, hogy egy forgószél tölcsére lehet az, ami a szemünk előtt ragadja most magával a képmotívumokat, akkor azt is könnyen megállapíthatjuk, hogy ezek az egymást tépő és szabdaló, vagy egymásra torlódó és meglepő formákba összeakadó törmelékek nem abból származtak, hogy egy település romjait emelte a vihar a magasba, hiszen oszlopok, gerendák vagy bútordarabok helyett csak emberi testrészeket látunk, igen, főleg női testrészeket, amiknek a közelébe sodródva, vagy szorosan rájuk tapadva visz magával a szél kendőket és hímzett párnákat, kinyílt kagylókat meg combokon feszülő fekete harisnyákat, és még olyasmit is, mint ami dallamosan fodrozódó trombitaszóra emlékeztethetne, fehéren fodros, gyöngéden hullámzó körgallérokat.
Hantai Simon és a festőkendők
(Hantai. Ludwig Múzeum, 2014. május 8–augusztus 31. Számunk grafikáit a kiállítás anyagából válogattuk.)
Major Kamill
(Major Kamill kiállítása, Kálmán Makláry Fine Art, Falk Miksa utca 10., megtekinthető november 20-ig.)
Hová, merre, Apolló?
Előre kell bocsátanom, hogy színterünk nem az Olimposz, és a játékmester sem Zeusz, hanem csak egy beosztottja, a pogány ünnepek és a jóféle szőlőkből érlelt borok istene, Dionüszosz. Illetve még ő sem, hanem az ő képviseletében, az antik legendák kései feltámasztójaként színre lépve: Halász Károly.
Struktúrák
Sokan kaptak az elmúlt napokban olyan e-mailt vagy postai küldeményt, amelyben a Vasarely Múzeum hívta meg a tisztelt címzettet a Konstruktív konkrét strukturális kerestetik 2 című kiállítás megnyitójára. Hogy a nem mindennapinak ígérkező rendezvény háttere is kellő részletességgel és plaszticitással rajzolódjon ki előttünk, hadd idézzem a tárlat anyagát összeválogató szervezet nevét is: Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület, illetve, ahogy a nemzetközi forgalom számára fogalmazták meg e művészek a társulat nevét: The Open Structures Arts Society. Rövidítve: OSAS.