Csend lármás korban
(Die Stille im Lärm der Zeit – Marc, Macke, Nolde – Meisterwerke aus der Sammlung Ziegler. Kunstmuseum Moritzburg, Halle/Saale. Megtekinthető május 12-ig. Lapunk képeit a kiállítás anyagából válogattuk.)
Csend lármás korban
(Die Stille im Lärm der Zeit – Marc, Macke, Nolde – Meisterwerke aus der Sammlung Ziegler. Kunstmuseum Moritzburg, Halle/Saale. Megtekinthető május 12-ig)
Ex-centrikus modernek mikrotörténetei
(Museum global – Mikrogeschichten einer ex-zentrischen Moderne. Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, K20 Düsseldorf. Megtekinthető március 16-ig.)
Kokoschka és kora
(Oskar Kokoschka – Das druckgrafische Werk im Kontext seiner Zeit, Museum der Moderne Salzburg – Mönchsberg. Megtekinthető február 17-ig.)
„Átlátni” Schielén...
(Egon Schiele – Wege einer Sammlung, Orangerie – Unteres Belvedere, Bécs, február 17-ig látható.)
Hárman a tengernél
(„Ein Tag am Meer. Slevogt, Liebermann & Cassirer” Landesmuseum Mainz. Megtekinthető február 10-ig.)
Japán-mánia
(Im Japanfieber – Von Monet bis Manga, Arp Museum Bahnhof Rolandseck, Remagen. Megtekinthető január 20-ig.)
Avantgárd áramlatok
(Vom Expressionismus zum Informel, Museum Barberini Potsdam. Megtekinthető február 10-ig)
Poétikus fotók
(Eva Besnyö Photographin, Budapest–Berlin–Amszterdam; Käthe Kollwitz Museum Köln. Megtekinthető december 9-ig.)
Képek és könyvek
(Bilder und Malerbücher, Kunstsammlung Jena, megtekinthető november 18-ig.)
A bemutató hívóképe és plakátja Chagall idilli jelenete, öt libbenő ruhájú és kibontott hajú, kasztanyettával táncoló nőről, békésen legelésző juhok és virágzó fák, bokrok fölött lebegve, röpködő gerlepárral. Erik Stephan kurátor a mottót is tőle kölcsönözte: „Biztos vagyok benne, hogy Rembrandt szeret engem.” Egyrészt azért, mert a rendező szerint az orosz–zsidó származású francia mester – aki német és amerikai földön is élt – kiváló közvetítő lett a keleti és nyugati kultúra között. Másrészt, mert már húszévesen barátságot kötött olyan festőkkel, mint Robert Delauney, Fernand Léger és Amadeo Modigliani, illetve olyan költőkkel, mint Guillaume Apollinaire, Max Jacob vagy Blaise Cendrars, hidat építve a piktúrától az irodalomig.
Kertelésmentes festészet
(Gabriele Münter – Malen ohne Umschweife, Museum Ludwig Köln. Megtekinthető január 13-ig.)
Egyébként a táj játszotta a főszerepet egész életművében: „Jómagam lényegében mindig plein-air festőnő maradtam” – vallotta. Sokat utazott, 1904-től 1908-ig többek közt Hollandiában, Tunéziában, Itáliában, Franciaországban, aztán 1915-től 1920-ig Skandináviában élt, 1929–30-ban egy évet ismét francia földön töltött, amíg 1931-ben végleg le nem telepedett a bajor Murnauban. Gazdag tájképtermésében a legérdekesebb, hogy évtizedeken át tetszés szerint váltogatta festészeti stílusait – olykor akár párhuzamosan is –, mert mindig a látvány döntötte el a formát.
Görlitzi recept
(Unerhört! – Expressionismus in Görlitz, Kulturhistorisches Museum Görlitz, megtekinthető november 4-ig.)
Noha agyontárgyalt és közismert, ennek nyomán pedig népszerű mindmáig a drezdai „alapító atyák” tevékenysége otthon és külföldön egyaránt, a görlitzi művészeti krónika eme jelentős szakaszát mégis csak most dolgozza fel az itteni Kultúrtörténeti Múzeum Hallatlan! – Expresszionizmus Görlitzben címmel, egy reprezentatív különkiállítás keretében. Kétszáznál több mű között akvarellek, egyedi grafikák és multiplikák (rézkarcok, fametszetek), fajanszok és könyvek mellett korabeli fotódokumentumok sorjáznak a falakon és a vitrinekben.
A glamourtól a vágóhídig
(Machen Sie mich schön, Madame d’Ora! – Dora Kallmus, Fotografin in Wien und Paris 1907 bis 1957, Leopold Museum, Bécs. Megtekinthető október 29-ig.)
Korabeli népszerű társasági magazinokban és „menő” divatlapokban Madame d’Ora rendszeresen publikált, nemcsak képeket, hanem cikkeket és úti beszámolókat is, német, francia vagy angol nyelven egyaránt. Ahogyan egyéni bemutatkozásai mellett (Bécstől Berlinen át Londonig) számtalan hazai és külföldi kollektív kiállításon is részt vett (az előbbi helyszíneken túl például Budapesten, Buffalóban, New Yorkban és így tovább).
Sztárok szárnyalása
(Wings, Hotel Mond, Berlin-Charlottenburg. Megtekinthető augusztus 18-ig.)
Időszaki kiállításaik sorában most az angol Wings (Szárnyak) címmel a kortárs neoavantgárd világhírű mestereinek válogatott műveit láthatjuk. A rendezvény atmoszféráját eleve meghatározza, hogy a terem közepén Bernd Reiter kölni művész – aki három évtizede az újító jellegű installációk és térplasztikák ifjú alkotóinak megjelenését támogatja – elhelyezte a padlón az orosz Mig–21-es harci repülő eredeti farvezérsíkját.
Globális Bauhaus
(Jean Molitor: bau1haus – Die moderne in der Welt, BOX Freiraum, Berlin, október 28-ig, a berlini Hatje Cantz Verlag angol–német katalógusával, 160 oldalon 122 fekete-fehér fotóval)