Onur-œuvre Kölnben
(A Füson Onur – Retrospektíva kiállítás, Ludwig Museum, Köln, január 28-ig tekinthető meg, a helyi Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König német–angol–török katalógusával, 256 oldalon, számtalan képpel.)
Brâncuși – bánsági finále
(Brâncuși: Román források és egyetemes perspektívák, Temesvári Nemzeti Művészeti Múzeum. A kiállítás 2024. január 28-ig tekinthető meg.)
A világhírű román szobrász, Constantin Brâncuși (1876–1957) nemzetközi tárlatát látta vendégül a helybéli Nemzeti Művészeti Múzeum Román források és univerzális perspektívák címmel. A puszta számadatok is önmagukért beszélnek: a 100-nál több fő műből 22 plasztika, 55 saját kezű fotó, 11 rajz és 2 személyesen készített videó meg egyéb dokumentum várta az érdeklődőket, akik a média híradásai szerint kezdettől hosszú sorokban kígyóztak az utcán.
Észak varázsa
(Edvard Munch – Zauber des Nordens című kiállítása január 22-ig látható a Berlinische Galerie-ben, a müncheni Hirmer Verlag német és angol katalógusával, 304 oldalon 250 repróval.)
Minden egy kultúrbotránnyal indult. A konzervatív berlini művészek egyesülete (Verein Berliner Künstler) gyanútlanul meghívta egyéni tárlatra 1892-ben az ismeretlen fiatal művészt, ám a tagok és a publikum egy része sokkot kapott az erőteljes kolorittól, a nyers és vázlatos komponálástól. A kiállítást be kellett zárni, mert polarizálta az embereket, de az ún. „Munch-affér” remek reklám lett. Munch letelepedett a Spree partján, ahol 1892 és 1908 között egyre hosszabb ideig dolgozott, amíg 1909-ben végleg visszaköltözött Norvégiába.
Michelangelótól Schieléig
(Michelangelo und die Folgen, Albertina, Bécs, megtekinthető 2024. január 14-ig, a müncheni Prestel Verlag 264 oldalas, gazdagon illusztrált német katalógusával.)
Michelangelo a maroknyi művész közé tartozik, akiknek népszerűsége évszázadok óta mindmáig töretlen, és utóhatásuk – követőkön vagy tagadókon át – napjainkig érzékelhető. A bécsi Albertina tárlata 139 művön át mutatja be a meztelen emberi test ábrázolásának változásait a reneszánsz virágkorától a manieristákon, a barokkon és a klasszicizmuson meg a szecesszión át egészen az ideális kánonnal való expresszionista szembefordulásig.
Bábeli buli
A temesvári villanegyedben csengetésünkre a bikinis Nusi integetett az erkélyről, majd maga festette indiai köntösébe bújva jött kaput nyitni, miközben magvakból fűzött kalárisát nyakába kanyarította. – De jó, hogy jöttök, drágáim, mert legalább én is egy kis szusszanáshoz jutok. Tudjátok, ez a szorgos német engem folyton dolgoztat, legalább napi egy virágcsendélet festése a kötelező penzum, bár meg kell adni, hogy cserébe még az uzsonnát is a helyembe hozza, a kertben termelt friss paprikájával és paradicsomával. Mióta ideköltözött, kivirágzott a keze alatt minden, velem együtt – hadarta sugárzó arccal, hamiskásan kacsintva. Csokibarna bőrrel és fiúsra nyírt ősz sörénnyel a nála húsz évvel fiatalabb szász színészt a helybéli német társulat primadonnájától és két felnőtt fiától csábította el nemrég.
Őrület és eksztázis
(Az Arch of Hysteria – Zwischen Wahnsinn und EEkstase, a salzburgi Museum der Mederne kiállítása 2024. január 14-ig látható, a kölni Snoeck Verlag német–angol katalógusával, 176 oldalon, sok képpel.)
Nagyszalontai nosztalgia
Némán tűrtem a mondvacsinált ürüggyel tartott vegzálásokat, az ismételt rendőrségi kihallgatásokat és házkutatásokat, amelyekbe apámat és kamasz öcsémet is belekeverték. A sors úgy hozta, hogy a bukaresti Munkásélet szakszervezeti laptól Balogh Anna sokat megélt, idős újságíró kolleganőm épp akkor kopogtatott be, mert nem talált a munkahelyemen, és „szókimondó asszonyság” lévén, spontánul felkiáltott: „Esküszöm, hogy az illegalitásban érzem ismét magam! Hány pár rendőrcsizma téblábol a lakásban?” – és mindaddig ott maradt, amíg el nem vonultak. Végül az esetleges letartóztatástól a jeles politikus, Domokos Géza mentett meg, aki akkor a nemzetiségi bizottság (Comisia Nationalitaţilor) vezetője volt a pártközpont mellett.
Szemben az árral
(Chaïm Soutine – Gegen den Strom, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, a berlini Hatje Cantz Verlag német vagy angol katalógusával, 176 oldalon 155 illusztrációval, megtekinthető 2024. január 14-ig.)
Észak-Amerikához és Franciaországhoz képest német földön fokozottan érvényes a pótolnivaló, ezt igyekszik behozni a düsseldorfi művészeti gyűjtemény aktuális kiállítása a humlebæki Louisiana Museum of Modern Art és a Kunstmuseum Bern közreműködésével. A hatvan képet 1918 és 1928 közt festett korai mesterművei közül válogatták, amikor már fellelte egyéni útját az elvontság és a valóság között, ezért manapság az absztrakt expresszionizmus és az új tárgyiasság előfutárának tartják.
Radziwill varázs-realitása
(Alles auf Anfang – Hundert Jahre Franz Radziwill in Dangast, Franz Radziwill Haus, Dangast, megtekinthető január 7-ig, a berlini Kerber Verlag német katalógusával, 120 oldalon 81 képpel.)
Idén centenáriumát ünnepli a patinás épület, ahol a mester hat évtizedig dolgozott, és ahol most Mindent elölről címmel harminc olajképe látható. A címadás arra utal, hogy kezdeti, expresszionista periódusa után itt teljesen stílust váltott, és előbb a mágikus realizmus, majd az új tárgyiasság modorában dolgozott, élete alkonyán pedig jött a szimbolizmus. Egyébként festőként autodidakta volt, sosem járt akadémiára, és kollégái, illetve gyűjtői meg a közönség épp ezt az őszinte ösztönösséget értékelték benne.
A horror bűvköre
(Tod und Teufel – Fascination des Horrors, Kunstpalast Düsseldorf, 2024 január 21-ig, a drezdai Sandstein Verlag 200 oldalas német katalógusával, 258 jobbára színes képpel.)
Ezzel az alcímmel, Halál és sátán főcímmel rendezte őszi tárlatát a düsseldorfi művészetek palotája százhúsz alkotással – festmény, grafika, szobor, fotó, lemezborító és installáció egyaránt –, de ha ez nem volna elég, a megnyitó után egy héten át az épület előtt ingyenes szellemvasút is működik az obligát rémekkel, kiegészítve a tárlat egyes motívumaival, amire bárki felszállhat. A főszponzor Mey & Edlich nemcsak ezt finanszírozta, hanem meghívta ide, a kimondottan ezért felállított szabadtéri színpadra a zombikat és szörnyeket ábrázoló, ijesztő jelmezeiről (is) hírhedt finn Lordi hard rock és heavy metal bandát, a 2006-os European Song Contest győztesét, amely azóta kontinensszerte kapóssá vált.
Nagy hepaj Keleten
(Der grosse Schwof – Feste feiern im Osten, Kunstsammlung Jena, a Druckhaus Gera 240 oldalas katalógusával, 220 képpel. Megtekinthető október 15-ig.)
A heterogén válogatás profi „képírók” sokat reprodukált alkotásai mellé szándékosan helyezett teljesen ismeretlen amatőröket, mint ahogy a tematikus skála is a lehető legszélesebb. A kötelezően megtartott hivatalos állami ünnepek és azok rideg fővárosi rituáléi éppúgy megjelennek, mint a néhai templombúcsúk utódai, az isten háta mögötti kis falunapok; a monoton üzemi „brigádbulik” ellentéte volt a berlini Prenzlauer Berg bohém negyedének megannyi rafinált partija, a korábbi bérmálást helyettesítették a felnőtté avatás (Jugendweihe) sztereotip programjai az ifjúsági szövetség (FDJ) égisze alatt, a német nyelvterületen máig hagyományosan megtartott apák napjára Áldozócsütörtökön került sor, de már a vallási szertartás mellőzésével, rendszerint a szabadba tett kirándulással, zöld ágakkal díszített parasztszekérrel, cilinderes maskarával meg az elmaradhatatlan italozással.
Belvedere kortárs szoborpark
(Public Matters – Zeitgenössische Kunst im Belvedere-Garten, megtekinthető október 1-ig)
Kimondottan közönségbarát az egész attraktív monstre-rendezvény, amely egész nyáron, május közepétől október 1-ig tart, hétfőtől vasárnapig, reggel 7-től este 7-ig, ráadásul teljesen ingyen látogatható, hogy a néző kénye-kedve szerint bármikor újra betérhessen egy-egy régi kedvencét viszontlátni vagy újabb felfedezést tenni. A tájékozódást nyomtatott térképek is segítik, a jobb megértéshez pedig a kölni Verlag der Buchhandlung Walther & Franz König kétnyelvű, párhuzamosan német–angol katalógusa járul hozzá, 240 oldalon 115 képpel.
Baselitz grafikái – ott és itt
Georg Baselitz – 100 Zeichnungen, Albertina, Bécs, szeptember 17-ig, a müncheni Hirmer Verlag 192 oldalas német vagy angol katalógusával; Baselitz X Schiavone – Egymást metsző korok, Szépművészeti Múzeum, Budapest, október 1-ig, 60 oldalas magyar–angol kiadvánnyal.
Páros parádé
Marinella Senatore – We Rise by Lifting Others, Museum Villa Stuck, München, szeptember 10-ig, Museum der Moderne, Salzburg, október 8-ig. A berlini Hatje Cantz Verlag német–angol tárlatkísérő katalógusával, 264 oldalon, képekkel.
Kettős látomás
(Vija Celmins / Gerhard Richter. Double Vision, Hamburger Kunsthalle. Megtekinthető augusztus 27-ig.)
Kortárs ukránok háborúban
Timeless. Contemporary Ukrainian Art in Times of War, Bode-Museum, Berlin, megtekinthető augusztus 20-ig.
Szívbéli szimpátia
Cornelia Gurlitt & Anton Kolig – Reise der Herzen, Lentos Kunstmueum Linz, megtekinthető augusztus 13-ig.