Ex libris
Kampis György: Tudományfilozófia
Emberarcú tudomány
Alfred A. Ayer: Nyelv, igazság és logika
Hunyady György: Oktatás és szociálpszichológia
Emberi analógiák
► Frans de Waal: Mások. Fordította Sóskuthy György. Park Könyvkiadó, Budapest, 2023, 458 oldal,, 6999 Ft
De Waal mindig igen jól ír, ez most is jellemző rá. A könyv Sóskuthy György gördülékeny fordításában olvastatja magát. A nehéz elméleti kérdéseket személyes anekdotákkal, állatkerti és szavannai sétákkal mutatja be. Ennek során személyes ismerőseinké válnak a névvel illetett csimpánzok és bonobók és a névtelen páviánok. Az egyedi történetekből kiindulva tér át de Waal a kemény kérdésekre. Tényleg mindig irtják-e egymást a pávián hímek, vagy ez csak egy londoni állatpark szigetén összezárt állatokra volt-e a jellemző? Vannak-e eltérések a harc és az együttműködés világában kelet és nyugat afrikai csimpánzok között, van-e ebben az értelemben vett csimpánz kultúra?
Ex libris
K. Horváth Zsolt: Mérei Ferenc, I–II.
Noam Chomsky: Összefogunk vagy kihalunk
Almási Miklós: Közeli jövőnk és a távoli jelen
Ex libris
Alison Gopnik: Neveljük-e a gyerekeket?
Gyáni Gábor: A történeti tudás
Robert J. Shiller: Narratív közgazdaságtan
Ruth Sheppard: Freud
Ex libris
Stellan Ottoson: Darwin
Damion Searls: Rorschach
Michel Foucault: Az igazság bátorsága
Almási Miklós: Ami bennünk van
Csoportok emlékei és emlékező csoportok
Maurice Halbwachs: Az emlékezet társadalmi keretei. Fordította Sujtó László. Atlantisz Kiadó, Budapest, 2018, 375 oldal, 3995 Ft
Halbwachs egyszerre volt Bergson (középiskolában!) és Durkheim tanítványa és követője. Összekombinálta a két mestert. Bergson értelmezett emlékelméletének adott radikális társadalmi determinista értelmezést, melyben emlékeink kereteit és tartalmát is csoportjaink határozzák meg. A könyv elméleti fejezeteiben az álomértelmezés (Freud árnyékában él még egy francia szociológus is) és az afázia az a két kulcsterep, ahol bizonyítani kell a szociális elméletet. Még álmainkban is társas lények vagyunk, és az agysérült zavara valójában társas zavar. Sujtó László fordítása, miközben kiválóan olvasható – itt és a társadalmi meghatározottság elemzésében is – jól oldja meg a nehéz terminológiai feladatokat is, például a képzet, az idea, a fogalom viszonyát magyarul.
Kurultájról olyan szél fú
Bakró-Nagy Marianne (szerk.): Okok és okozat. A magyar nyelv eredetéről, történeti, szociálpszichológiai és filozófiai megközelítésben. Gondolat Kiadó, Budapest, 2018, 174 oldal, 2550 Ft
Bartók Béla a nacionalizmus és a népdalkutatás kapcsolatáról értekezve 70 éve még éppen hogy a nyelvre és a nyelvészekre nézve volt optimista. Úgy vélte, hogy „a nyelvtudósok sokkal okosabb emberek”, nem vesznek össze azon, hogy honnan is származnak egy nyelv kifejezései, a „nagy nyilvánosság” pedig közömbösebb lenne a nyelvtudományi problémák iránt. Bartók optimista és naiv volt. Szavai azonban máig fontosak. Ő még nyelvtudósokról beszélt. Mára azonban kiderült, hogy az egykori ugor-török háborúból az egyik fél, kiegészülve sumerológus és biblikus segédcsapatokkal, mára kilépett a tudomány világából. A küzdelem ma már nem tudományos iskolák között, hanem a tudomány és az áltudomány között zajlik.
Siker siker hátán
Barabási Albert-László: A képlet. A siker egyetemes törvényei. Fordította Bujdosó István. Libri Kiadó, Budapest, 2018, 280 oldal, 3999 Ft
Szeretem Amerikát, s szeretem Barabásit. De nem az itt mutatott Amerikát, s nem ezt a Barabásit. A könyv felmenti a fanyalgó kritikust: „az első negatív kritika nem feltétlenül vonzza a további hasonló véleményeket”. (135.).
Az iskola iskolátlanítása
Radó Péter: Az iskola jövője. Noran Libro Kiadó, Budapest, 2017, 163 oldal, 2400 Ft
A könyv utolsó fejezetében a hazai oktatási rendszer alkalmazkodásképtelenségét bírálja. Az egyénített, hajlékony, személyesített tanulási környezetekkel szemben áll a központosítás, a központi tanterv, a piac hiánya. Jogos bosszankodás, csakhogy a valóságban az állam másik arca, a menedzser arca idehaza is iskolátlanít, s a magán iskolázással (én ide értem az egyházit is) piacosít is. Az oktatásügyi NER-nek is két arca van. Az iskolázás csökkentése sem jelentéktelen veszély, miközben mi pszichológusok azt hirdetjük, hogy minden iskolában töltött év növeli a menedzserek számára oly fontos problémamegoldó kompetenciát (sokan hajlunk ezt avítt módon intelligenciának nevezni).
Vándorló nemzetek
Csepeli György–Örkény Antal: Nemzet és migráció. ELTE TÁTK, Budapest, 2017, 160 oldal, 3000 Ft
A könyv nagy erénye a sok adat, a leíró szociológia. Kockázata a történetfilozófiai spekuláció. A nemzetállamok és a nemzeti érzések keletkezésének értelmezése például önmagában igen nagy falat, amiből a modernizációs reakcióknál Kína, India és Japán kimaradnak.
A migrációs rész igen gazdag, hazai bevándoroltakkal is bemutat izgalmas magyar vizsgálatokat. Józan és szomorú a konklúziója: „Az emberiség egészét sújtó globális igazságtalanság a modern nemzetközi migráció kiváltó tényezője, de aligha várható, hogy a migráció legyen az igazság helyreállításának királyi útja. Ha a migráció eredményeként a befogadó társadalmakban gettók, szegregátumok, a szociális entrópiával szemben rezisztens szigetek alakulnak ki, akkor csak a globális igazságtalanság importja megy végbe, mely súlyos konfliktusokat okoz a befogadó társadalomban a szorongó többség és a frusztrált migráns kisebbségek között.” (154.) .
Ex libris
Zemplén Gábor Áron: Törékeny spektrum
Csunderlik Péter: Radikálisok, szabadgondolkodók, ateisták
Judith Dupont: Az idő fonalán
Demeter Tamás: A társadalom zenei képe
Ex libris
John Coates: A félszerzet órája
Esko Valtaoja: Mindentudó kézikönyv
Bodor Péter (szerk.): Emlékezés, identitás, diszkurzus
Neumer Katalin (szerk.): Identitások és váltások I.
Valódi dilemmák
Pataki Ferenc: Nemzet és baloldal. Noran Libro Kiadó, Budapest, 2015. 299 oldal,3400 Ft
Az emberi természet tudósa
Csányi Vilmos: Íme, az ember – a humánetológus szemével. Libri Kiadó, Budapest, 2015. 388 oldal,3990 Ft