Mélyi József

A FUGA tíz éve alatt az egyik legbiztosabb pont volt Budapest kulturális életében. Egy igazi hely, pontosabban olyan hely, amely a jövőre nézve megtestesítette azt, amit a múltban helynek neveztünk. Azért olyan furcsa ez az időszerkezet, mert az elgondolásaim tíz év alatt lassan, de gyökeresen átalakultak, s ez nem csak az öregedésnek köszönhető. Az elmúlt tíz év során korábbi elképzeléseim szétfoszlottak, a kultúra korábban elgondolt jövője eltűnt. Velem együtt pedig generációm sok tagja nemcsak a naivitását vagy az illúzióit vesztette el, hanem egyszerre értett meg sok mindent abból, amit korábban mondtak neki, vagy amit elhallgattak előle, és egyszerre kezdte differenciáltabban látni, amit korábban ab ovo elvetett.

Tovább

(Életfa a József nádor téren)

Az elmúlt tíz évben a tendencia már nem csupán a szimbolikus jelentéstartalmak elhomályosítása vagy eltörlése felé mutat, hanem mintha az új akarat a régi jelentéseket homlokegyenest az ellenkezőjére fordítaná. A Kossuth téren ma már az illiberális rendszer centruma helyezkedik el, középpontjában a Szent Koronával; a Széchenyi téren éppen lerombolják Széchenyi hagyatékát; a függetlenségért haláláig küzdő Madách Imréről elnevezett téren Ferenc József feleségének szobrát állítják fel; a Margit-szigetet parkosító, a Városligetet rendező, sőt Alcsúton arborétumot létrehozó József nádor terén pedig csökevényességre ítélt fákat helyeznek el (madárhangok legfeljebb a két díszkúton látható madaraktól várhatók). Mindenki forog a sírjában.

Tovább

(A Fekete fény című kiállítás augusztus 23-ig látható a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben.)

A legendás francia filmkészítő, Chris Marker 1999-es rövid etűdjében franciák nézik az utcán a napfogyatkozást. Sötét szemüveges emberek emelik fel a fejüket, kíváncsian vagy áhítattal néznek felfelé, kivéve egy kislányt, aki boldogan fekszik rá egy vízilószoborra, és úgy néz a kamerába. A húsz évvel ezelőtti napfogyatkozás Magyarországon is emlékezetes maradt, mégpedig úgy, ahogy ez manapság már természetes: soha elő nem vett fényképekbe, videókba foglalva, amelyekre csak akkor gondolunk, ha a minket körülölelő médiumok öt-, tíz- vagy húszévente emlékeztetnek az események felejthetetlenségére.

Tovább

(Julian Schnabel kiállítása október 5-ig látható Veszprémben, a Csikász Galériá­ban.)

A technikai változatosság mellett elsősorban az a megkapó, ahogyan mégis érdekessé teszi a képeit; ahogy ügyesen egyensúlyoz az ismert és az ismeretlen, a lélek kivetülése és a síkra vetített kép között. A nyomatokból is kiderül, hogy Schnabel hihetetlen dimenzióérzékkel rendelkezik (amennyiben létezik ilyen érzék). A képeken belül a néző – ha belemegy a játékba – mindenütt léptékugrásokat regisztrálhat: mintha minden egyes grafika valamennyi képeleme egy képzeletbeli és egyben elképzelhető nagyobb képhez is tartozna, mintha egy óriás tenné még rá a kézjegyét, vagy szakítana bele az anyagba a kisujjával.

Tovább

(Elhangzott az Első Magyar Látványtár A feketéről című kiállításának megnyitóján. A tárlat 2020. május 31-ig látható Diszelben.)

Bárhogy kapálózunk, a feketével kapcsolatban óhatatlanul mindig visszatérünk a halálhoz és a gyászhoz. De a kiállítás – amelyen halottak és élők alkotásai keverednek – nem egy irányba mutat: épp annyi élet van benne, mint amennyi halál, s ha a fenti szkennermasinát ráeresztenénk a képekre és tárgyakra, bizonyos vagyok benne, hogy végül a fekete és a fehér egyensúlyát kapnánk. És ez nem véletlen.

Tovább

Tovább

(A Talált tér című kiállítás május 22-ig látható a Telep Galériában.)

Tovább

Tovább

Tovább

Tovább

(Tarr Hajnalka Tárgykapcsolat című kiállítása február 1-ig látható az acb Galériában.)

Tovább

(Bacon, Freud és a Londoni Iskola című kiállítás 2019. január 13-ig látható.)

Ami most leginkább furcsa érzéseket kelt, az maga a tény, hogy itt és most elsősorban erről beszélgetünk; hogy a magyarországi művészetről folyó – szakmai és szakmán túli – közbeszédben az elmúlt hónapok legnagyobb visszhangot kiváltó eseménye a Magyar Nemzeti Galéria egyik Facebook-reakciója lett. Tulajdonképpen csak akkor láthatjuk mindennek a különösségét, ha képzeletben kicsit kilépünk az itt és most kötelékéből, és például 10–15 évvel ezelőtti nézőpontból próbálunk ránézni a jelenségre.

Tovább

(A Leverkühn-képlet című kiállítás január 19-ig látható a Budapest Galériában.)

Tovább

(Az aktív ábrák című kiállítás 2019. március 31-ig látható a Kassák Múzeumban.)

A kihívás valóban nagy, hiszen kevés dolog tűnik kiállíthatatlanabbnak; nem is térkép született belőle, hanem egy áttekinthető tárgygyűjtemény a falakon, amelyet a Rudas Klára által konstruktivista előképekből kiindulva szerkesztett vonalrendszer, nyilak és rajzolt keretek vesznek körül. Egy ennyire kevéssé vonzó témára nyilvánvalóan nem ültethető rá a blockbuster kiállítások designvilága vagy egy komputeranimációs tűzijáték, hiszen valójában nincs itt semmi látványosság: a cél egy olyan befogadható és megjegyezhető – ugyanakkor a dinamikát is érzékelhetővé tevő – ábrarendszer lehetett, amelyben a nevek és a helyszínek a helyükre kerülnek.

Tovább

Tovább

(Andreas Fogarasi Kettő című kiállítása a Vintage Galériában november 2-ig látható.)

A cím szellemében a kiállításon mintha minden megkettőződne: a megjelenített városi homlokzatok és struktúrák, anyagok és színek relief- és monitorpárokon, egymásra tükörképként felelő bútor-műtárgyak felületein hívódnak elő; mintha a térben mindennek a színe és a visszája egyszerre válna láthatóvá. Az egyszerű labirintusban lelassul az idő – még két pad is van, ahová le lehet ülni. Lassan peregnek a befelé irányuló képernyőn a Budapest különböző pontjain készült filmetűdök képei.

Tovább

(A Fototaxis című kiállítás szeptember 22-ig látható a veszprémi Csikász Galériában.)

A művek megközelíthetőek a valóság és a képzelet világának határvonala felől, az absztrakció és a realizmus régi ellentétpárjából vagy az érzékelés és az illúzió még régebbi fogalmaiból kiindulva, egy új emberképet, egy újfajta időképet vagy térfelfogást tételezve, illetve feltételezve. Bármerről közelítünk, tágas horizontokra nyílik kilátás.

Tovább

(Szemző Zsófia Melléktermék című kiállítása július 20-ig látható a Hidegszoba Studióban.)

Tovább

(Yoko Ono Yes, You című kiállítása szeptember 2-ig látható a szentendrei Kmetty Múzeumban.)

Tovább

(A Fake News című kiállítás június 16‑ig látható a Deák Erika Galériában.)

Tovább
Élet és Irodalom 2019