Sztárok szárnyalása
(Wings, Hotel Mond, Berlin-Charlottenburg. Megtekinthető augusztus 18-ig.)
Időszaki kiállításaik sorában most az angol Wings (Szárnyak) címmel a kortárs neoavantgárd világhírű mestereinek válogatott műveit láthatjuk. A rendezvény atmoszféráját eleve meghatározza, hogy a terem közepén Bernd Reiter kölni művész – aki három évtizede az újító jellegű installációk és térplasztikák ifjú alkotóinak megjelenését támogatja – elhelyezte a padlón az orosz Mig–21-es harci repülő eredeti farvezérsíkját.
Globális Bauhaus
(Jean Molitor: bau1haus – Die moderne in der Welt, BOX Freiraum, Berlin, október 28-ig, a berlini Hatje Cantz Verlag angol–német katalógusával, 160 oldalon 122 fekete-fehér fotóval)
Bacon – Giacometti
(Bacon – Giacometti, Fondation Beyeler, Riehen/Basel, megtekinthető szeptember 2-ig)
Férfiak női szemmel
(In the cut – Der männliche Körper in der feministischen Kunst, Stadtgalerie Saarbrücken, megtekinthető szeptember 30-ig)
Cilinder és lokni
(Cilinder és lokni – Osztrák biedermeier képek a Szépművészeti Múzeumból, Vaszary Galéria, Balatonfüred, 2019. jan. 6-ig.)
Utódok új utakon
(Klimt ist nicht das Ende – Aufbruch in Mitteleuropa, Unteres Belvedere, Bécs. Megtekinthető augusztus 26-ig, a müncheni Hirmer Verlag kiadásában megjelent német vagy angol katalógus kíséretében, 393 oldalán 301 képpel.)
Basquiat bűvköre
(„Basquiat – Boom for real”, Schirn Kunsthalle, Frankfurt am Main, megtekinthető május 27-ig.)
Osztrák kvartett
Név szerint: Klimt – Moser – Gerstl – Kokoschka. A két-két világhírű szecessziós és expresszionista mestert Bécs 1900 körül címmel a Leopold Múzeum hozta össze, javarészt saját tulajdonából. Habár a válogatás jellegéből adódóan nem számíthatunk szenzációs felfedezésekre, a közismert és méltán népszerű remekművek időnkénti megtekintése mindig ünnep a szemnek.
Gustav Klimttől ritkán látható például a privátkollekcióban rejtőző, korai férfiakttanulmány 1883-ból, egy ültében jobbra forduló, fiatal műtermi modellről, realisztikus modorban vagy a reprezentatív privát megrendelés a neoreneszánsz karosszékben pózoló kamasz lányról, dúsan redőzött, csipkés ünneplő ruhában, 1894 tájáról. A sokszor felkeresett Attersee atmoszféráját a tavi ciklus jól érzékelteti, az impresszionisztikus könnyedségű erdős part reggeli párájától (1899) a déli napsütésben ragyogó víztükör opálos hullámfodrozásán át (1900) az őszi viharban égre tornyosuló jegenyesor koronáinak tompa, óarany patinájáig (1903), amely szecessziósan tömör és dekoratív. Végül a meztelenül vonagló testeket inkább keretező, semmint eltakaró palástok organikusan absztrakt mustráival szimbolisztikussá stilizált a sokat reprodukált főmű, a Halál és élet (1910 /11) nemzedékeket szervesen összefonó embercsoportja, amelyet később (1915/16) ismét átdolgozott...
Az „ezermester” Koloman Mosert kézműves dísz- és használati tárgyak, bútorok, alkalmazott grafikák meg festmények egyaránt képviselik. Kobaltkék bőrrel bevont támlásszék ébenfából (1901 k.), fehérre lakkozott rácsozatú bükk karosszék sakktáblaszerűen fekete-fehér vesszőfonatú ülőkével (1903), ezzel egyidős juhar ruhaszekrény, figurális intarziával, elefántcsont- és gyöngyházberakással, valamint azonos korú litó-plakátja a Wiener Secession XIII. tárlatához hasonló kolorit- és formarendszerű. Olajképei közül a Körömvirágok (1909) kerti ágyása a sárga tónusok kavalkádja, „obligát” tavi tájai neki is vannak 1913-ból, de ő a Wolfgangsee havasok koszorúzta látványát örökítette meg, magas vagy alacsony látóhatárral, netán a Semmering monumentális viaduktját, ősfenyők markáns kontúrjai mögött a lebukó nap vérvörös korongjával. Monumentális allegóriái közt 1914 hozta a kiteljesedést: a Tavasz szokatlan, mert felhőben lebegő lányos ifjú, ám A vándor már férfiasan rusztikus profilfigura, a Vénusz a grottában érett női aktját drapéria öleli körbe, akár az állva ölelkező Szerelmespárt, de A szerelmi bájital jelképes pallossal elválasztott Trisztán és Izoldája sportos ruhában vált kortársává.
Máig háttérbe szorult Richard Gerstl, bár radikális modernségét már 1904-ben jelezte frontális, önarckép félaktja, majd autója mellett álló, teljesen meztelen alakja (1908) meg a városi kiránduló pár az erdőben, továbbá a nagypolgári szalonok divatos öltözékben pózoló, öntudatos dámáinak „prototípus”-sora, míg tájai közül a gmundeni tóparti út (1917) kékeszölden „monokróm”, már-már absztrakt vízió, vastagon pasztózus duktussal. Sok vihart kavart a „fenegyerek” Oskar Kokoschka, akitől a Tre Croci – Dolomit-panorámája (1913) még holdfényesen sejtelmes látomás, de a Fortuna (1915) glóbuszon álló pucér istenasszonya békét ígérő szivárványt vetít az égre, míg lábánál Mars korbácsolja harci szekere lovát. Privát sorskérdéseken töpreng szája elé tett kézzel 1918-as önarcképe vagy festőállványos önportréja női akttal (1922), de míg a statikus Csipkeverőnő (1933) a vihar előtti csend jelképe, addig az Anschluss – Alice Csodaországban (1942) szőke copfos női aktja szögesdrót mögött áll, kívül vaskalapos férfiak a közmondásos három majmot idézik: a mentőtáskás, gázmaszkos katasztrófaturista eltakarja szemét, a géppuskás, horogkeresztes náci tiszt kezével befogja száját, a főpap hasán feszület, de ujjaival bedugja fülét, a távolban a civilizáció szimbóluma, az Akropolisz lángol...
(Wien um 1900, Klimt – Moser – Gerstl – Kokoschka, Leopold Museum, Bécs, június 10-ig látható. Lapszámunk képeit a tárlat anyagából válogattuk.)
Modernjeink Párizsban
(L’avant-garde hongroise à la galerie Der Sturm, 1913–1932, Galerie Le Minotaure és Galerie Alain le Gaillard, Párizs. Megtekinthető május 12-ig)
A hazai közönség régi ismerőse a fővárosi művészeti vásárokról a Benoit Sapiro által 2002-ben alapított párizsi Le Minotaure galéria, amely a Galerie Alain le Gaillard együttműködésével épp március idusán nyitotta meg tavaszi szezonjuk legkiemelkedőbbnek tartott kiállítását. Markáns profilját ezúttal is jól képviseli A magyar avantgárd a Der Sturm Galériában, 1913–1932 című tárlat, amelyen – berlini első fellépéseik kronológiai sorrendjét betartva – Réth Alfréd, Mattis Teutsch János, Kádár Béla, Scheiber Hugó, Bortnyik Sándor, Ébneth Lajos, Kassák Lajos, Péri László és Moholy-Nagy László közel száz grafikája és festménye szerepel, korabeli dokumentumok kíséretében. A híres mesterek lajstroma mellett a nívót Passuth Krisztina asszisztenciája garantálta, akit a modern magyar művészet rangidős történészeként és az avantgárd szakértőjeként aposztrofálnak.
Színmámor – kétszer
(Karl Schmidt-Rottluff. Das Rauschen der Farben, Kunstmuseum Ravensburg, április 8-ig. Karl Schmidt-Rottluff: expressiv, magisch, fremd, Bucerius Kunst Forum, Hamburg, május 21-ig.)
A berlini Brücke-Museum lankadatlan műkölcsönzési hajlamának köszönhetően gyakoriak A híd csoport néhai tagjainak egyéni vagy csoportos tárlatai országszerte. A germán expresszionisták táborából mostanában Karl Schmidt-Rottluff vendégszerepel egyszerre két helyen, a déli és az északi végeken, de egymástól merőben eltérő felfogással. A Bodeni-tó térségében Ravensburg művészeti múzeuma kereken hetven képpel hódol emlékének, minden festészeti témájából ízelítőt adva, a tájaktól a figurális munkákon és portrékon át a csendéletekig. A kolorit bódulata címmel, valamennyi alkotói periódusából válogatva juthatunk el Van Gogh iránt érzett ifjúkori rajongásától a húszas-harmincas esztendőkben az új tárgyiasság avagy a mágikus realizmus érintéséig, de minden változás közepette megmaradt választott stílusirányzata és egyéni formanyelve mellett, kései periódusáig, egészen az ötvenes-hatvanas évtizedekig.
Elmerülés a képben
(James Rosenquist – Eintauchen ins Bild, Museum Ludwig, Köln. Megtekinthető március 4-ig.)
Bécstől Zágrábig
(Herausforderung Moderne – Wien und Zagreb um 1900, Orangerie im Unteren Belvedere, Wien. Kooperation mit der Galerija Klovićevi dvori, Zagreb. Megtekinthető február 18-ig.)
Cézanne ismét másként
(Cézanne – Metamorphosen, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, megtekinthető február 11-ig.)
Derűstől a borúsig
(Heiter bis wolkig – Naturschauspiele in der Niederländischen Malerei, Wallraf Richartz Museum & Fondation Corboud, Köln. Nyitva február 4-ig.)
Rubens variánsai
(Rubens – Kraft der Verwandlung, Kunsthistorisches Museum Wien. Megtekinthető január 21-ig.)
Festői affinitások
(Anton Kolig, január 8-ig, Ferdinand Hodler – Wahlverwandschaften von Klimt bis Schiele, január 22-ig, Leopold Museum, Bécs. Lapunk képeit a tárlatok anyagából válogattuk.)
Aranykori képvásár
(Die Geburt des Kunstmarktes – Rembrandt, Ruisdael, van Goyen und die Künstler des Goldenen Zeitalters. Bucerius Kunst Forum, Hamburg – megtekinthető január 7-ig.)