Marine Le Pen tíz éve – itt a vége?
Negyven százalék feletti szavazatarány az elnökválasztáson, a nemzetgyűlési választáson nyolcvankilenc megválasztott képviselő. Tizenegyszer több, mint öt éve. Történelmi siker. A francia Nemzeti Tömörülés (RN) folyamatosan lökdösi fölfelé a sokat emlegetett üvegplafont. Eddigi legnagyobb parlamenti frakciója harmincöt tagú volt csupán; 1986-ban, amikor – 1958 óta először és utoljára – nem egyéniben, hanem listán választották a képviselőket. Az RN-é a legnagyobb ellenzéki frakció, ha a baloldali összefogás (Nupes) több frakcióban dolgozó képviselőit nem számítjuk egybe. Ez a siker nagymértékben köthető egyetlen személyhez, Marine Le Penhez, aki immáron több mint egy évtizede a mozgalom arca. Ideje hát feltenni a kérdést: hihetünk-e neki, amikor azt állítja, hogy nem valószínű az indulása a következő elnökválasztáson?
Okoseszközhöz okos pedagógiát!
Szűts Zoltán: A digitális pedagógia elmélete. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2020, 296 oldal, 4500 Ft
A szerző bemutatja, milyen logika szerint működik a digitális világ, s milyen hatással van az agyműködésünkre, figyelmünkre, viselkedésünkre, tanulási képességeinkre. Folyamatokra, szemléletbeli kérdésekre, módszertani dilemmákra fókuszál, különösen a könyv első kétharmadában. Hosszan foglalkozik azzal, hogy mit érdemes tudni a tudás létrejöttéről, tárolásáról, jellegéről a digitális világban. Olyan dilemmákat boncolgat, hogy megállja-e még a helyét az okosság, hogy „kétféle tudás van”, a konkrét tudás, s az, amelyik azt tudja, mit hol kell keresni. Felhívja a figyelmet jelenségekre, amelyek a tanításra, s minden munkára hatással lehetnek: mint írja (192.), a tudás tartós kiszervezése bizonyos szintig növelheti a kreatív kapacitásokat, de digitális demenciával is fenyeget, s ha valaki nem rendelkezik elegendő háttértudással, akkor igazán kreatív sem tud lenni.
Stílusváltás Párizsban
A mindenkori francia elnök számára rendelkezésre áll egy fontos hivatali előny, amellyel más francia politikai szereplők nem élhetnek. Ez nem más, mint a kül- és védelempolitika, valamint az európai uniós politika meghatározásának szinte kizárólagos joga. Bár az alkotmány betűjéből ez a monopólium nem vezethető le (sőt, a huszadik cikk inkább a kormány hatáskörébe utalja ezeket a feladatokat), a gyakorlatban Charles de Gaulle elnöksége óta a francia elnök hagyományosan ezen politikák első számú letéteményese: ezek a számára „fenntartott területek”. A politikai évad augusztus végi, szeptember eleji kezdete során Emmanuel Macron mindent meg is tett, hogy éljen ezzel az előnnyel. 2019. augusztus 19-én Vlagyimir Putyin orosz elnökkel találkozott még Brégançonban, nyári szabadsága helyszínén, majd a G7-csúcson mutatott aktivitást. Ezután hosszú beszédet mondott a francia nagykövetek szokásos éves értekezletén, áttekintve a francia külpolitika szerinte aktuális helyzetét, feladatait, céljait, s az egészet „szigorú” migrációs politikája kifejtésével koronázta meg az En Marche képviselői előtt.
Szerotonin és behódolás
Michel Houellebecq Behódolás című kötete 2015. január 7-én jelent meg Franciaországban, azon a napon, amikor terrortámadás érte a Charlie Hebdo nevű szatirikus lap szerkesztőségét. A kötet ebben a kontextusban különösen fenyegetőnek rémlő disztópiát rajzolt fel, méghozzá egy iszlamista hatalomátvétel menetét Franciaországban. Azon a héten éppen e könyv vitatott szerzője szerepelt a Charlie címlapján „Houellebecq mágus jóslatai” felirattal. („2015-ben elveszítem a fogaimat, 2022-ben Ramadant tartok”, mondja a képen). A terrortámadás után Houellebecq felfüggesztette a kötet promóciós körútját, s személye, írása egyfajta másodlagos szimbóluma lett az eseményeknek.
Lehet-e Pétainre emlékezni?
Gyakran és sokak által hangoztatott közhely, hogy a magyar társadalom nem dolgozta fel a XX. századi nagy traumáit, nincs egységes történelmi tudata, aminek részben az az oka, hogy nem volt ideje és lehetősége elvégezni a munkát, hiszen trauma rakódott traumára, diktatúra diktatúrára. A diktatúrát 1945 után már elkerülő franciák talán kicsit jobban haladnak a múlt feldolgozásával, mint mi, magyarok. Ugyanakkor a francia út sem volt buktatóktól mentes. Ez az út ugyanis hasznos, de alapvetően hamis politikai mítoszokkal, heves vitákkal és elnöki gesztusokkal volt kikövezve. És e buktatók mentén jutottunk el oda, hogy 2018 novemberében Emmanuel Macron mintegy váratlanul belecsúszott a „Pétain-csapdába”. Olyan történelmi csapdába, amely még Nicolas Sarkozy elnöksége idején sem számított igazán annak. A sárga mellényes mozgalom kitörése és annak érdekessége miatt nem igazán volt idő és lehetőség e téma részletes átbeszélésére még a külpolitika iránt érdeklődők között sem. Pedig igen sokat tanulhatunk belőle.
Megbukott-e Macron?
Amikor a sárga mellényesek Macron démission! felkiáltásokkal tüntettek, követelve a francia államfő lemondását, sokan mondták, kérdezték, vélték: Emmanuel Macron ezennel végérvényesen megbukott. Vége. Persze nem mindenki egyforma örömmel: Macron ellenfelei és utálói kellemes érzéssel nyugtázták az „elitelnök” aktuális nehézségeit, míg hívei és kedvelői inkább szomorúan gondolták át, hogy a francia elnök talán mégsem lesz Európa megváltója, akire olyannyira számítottak. De vajon igazuk van-e azoknak, akik szerint Macronnak örökre vége? És ha igen, miért? És főleg: van-e innen visszaút a számára?
Emmanuel Macron nehéz napjai
Nehéz napokat élt meg Emmanuel Macron francia elnök a nyáron, miután egy közeli munkatársáról, Alexandre Benalláról kiderült, hogy rendőrnek öltözve tüntetőket vert meg május elsején. Ezután nyomozások, parlamenti meghallgatások és az eltussolás gyanúja tette kellemetlenné az Élysée és a kormánytöbbség számára az elmaradó politikai uborkaszezont. De nem sikerült jobban a szeptemberi politikai szezonkezdet sem a francia elnöknek. Kormánytagok mondtak le, köztük a népszerű Nicolas Hulot környezetvédelmi miniszter, kritikák érték Macron arrogánsnak vélt személyiségét, elnöki szerepfelfogását. A folyamatot a francia államfő egy elhúzódó kormányátalakítással igyekezett rendezni. De mit ért el vele, és mit igyekezett üzenni?
A Fronttól az Összefogásig
„Le Pen teljesítménye csalódást okozott tartalmilag, hiszen nehezen tudta elmagyarázni, miként is képzeli el az eurozónából való kilépést, a nemzeti szuverenitás visszaszerzését, illetve hogyan kezelné mindennek a gazdasági, politikai és társadalmi következményeit. De csalódást okozott formailag is, a vitában inkább viselkedett jövendőbeli ellenzéki vezérként, mint potenciális köztársasági elnökként. Elvétette a színpadot, elvétette a szerepet, jócskán lefaragva saját támogatottságából.”
Kinek kell(ene) itt elnöki(bb) alkotmány?
A Fidesznek harmadik alkalommal alkotmányozó többséget hozó 2018‑as választás után pár nappal Orbán Viktor azt mondta: „2010-ben összegyűjtöttem a legjobb gondolkodókat, hogy maradjon-e az alkotmányos parlamenti rendszer, vagy legyen-e elnöki rendszer”, s hozzátette, akkor úgy döntöttek, marad a parlamenti rendszer. Orbán szerint ez a jövőben sem fog változni. Tehát az elnöki-félelnöki rendszer lehetősége, egy újabb átfogó alkotmányozás az újabb kétharmad ellenére sincsen napirenden. Ez a helyzet lehetőséget ad arra, hogy a kérdésről elfogulatlanul, közvetlen politikai tét nélkül beszéljünk, és feltegyük a kérdést: kinek az érdeke egy ilyen irányú alkotmánymódosítás? Furcsa módon ugyanis a magyar ellenzék nem ismerte fel: ebben a pillanatban inkább lenne érdeke a félelnöki kormányforma bevezetése, mint Orbán Viktornak és a Fidesznek.
Német pofon Macronnak
Emmanuel Macron francia köztársasági elnök április 17-én beszédet mondott az Európai Parlamentben, az európai „nép-nemzeti” konzultációinak mintegy szimbolikus kezdőlépéseként – az EP-képviselőknek is bemutatva nagyívű uniós reformterveit. Pár nappal később Angela Merkelnél volt berlini munkalátogatáson, ahol teljesen egyértelművé vált, amit eddig is sejteni-tudni lehetett: a német fél korántsem lelkesedik ennyire az eurózóna reformjáért. Bár június 19-én várhatóan érkeznek közös német-francia javaslatok, természetesen a többi tagállamnak is jóvá kell hagynia azokat. A június 29-i csúcs ezért izgalmasnak ígérkezik, hiszen jó néhány tagállam már csak a módszer miatt is előre jelezte elégedetlenségét. Mekkora a baj Macron szempontjából, és belebukhat-e az esetleges uniós kudarcba?
Macron első száz napja: lincselés előtt?
Emmanuel Macron elnöki ciklusa nagy reményekkel és nagy elvárásokkal kezdődött a – Macron centrista politikájára nyitott – véleményformálók és médiamunkások köreiben. Fiatal, dinamikus, reformer, hát nem nagy elnökség lesz ez? Lehet, itt van végre az elnök, aki felrázza Franciaországot, és megcsinál mindent, amibe elődei belebuktak? Aztán ahogy – megjegyzem, nagyon is várható módon – esett Macron népszerűsége, változott a nóta. A skála a pániktól a rezignáltságig terjedt: Macron máris népszerűtlenebb, mint Hollande. Utálják! Százezrek tiltakoznak Brigitte Macron hivatalos First Lady státusza ellen! Így nem lehet reformálni! Nyilvánvaló, ahogy a nagy elvárások sem voltak reálisak, úgy a népszerűtlenségi pánik sem indokolt – de akkor mi a valós helyzet Macron elnökségének első három hónapjával? Mit végzett és milyen politikai mozgástere maradt a továbbiakra?
Le Pen kontra Macron
A napokban sokszor hallani, hogy Emmanuel Macron elnökké választásával visszatér a liberális rend Franciaországba és Európába, vége a populista hullámnak, a Nemzeti Front pedig megmérettetett és könnyűnek találtatott. Csakhogy ennél sokkal bonyolultabb a helyzet: Macron tényleges támogatottsága nem olyan erős, mint amilyennek látszik, Marine Le Pen pedig az elmúlt hetekben komoly lépéseket tett az Élysée-palota felé. Az FN elnöke a nemzetgyűlési választási kampányt is arra használhatja, hogy megerősítse a pozícióit a radikális mozgalom élén.
Középpártok bukása, szélsőségek veresége
Bár az első forduló papírforma-eredményt hozott, ez az eredmény mégis történelmi. A francia Ötödik Köztársaság történetében ugyanis még sosem fordult elő, hogy a két nagy történelmi, vezető kormánypárt jelöltjei közül egyik se jusson be az elnökválasztás második fordulójába. A francia pártrendszer – vigyázat, nem a politikai rendszer, hanem a pártrendszer! – átalakulása a szemünk előtt zajlik, és 2017. április 23. ebben a folyamatban olyan dátum lesz, amelyet a politikatörténet komoly szimbolikus fordulópontként emlegethet majd. De mi okozta a történelmi pártok bukását, és főleg: van-e számukra innen visszaút? Mi várható a következő hetekben?