Vajúdni kezdtek a hegyek, aztán végül
egy egérke született" így összegezte a
KATOR közel kétéves történetét az
egyik olyan külsô szakértô, aki végig részt
vett az elôkészítésben. Az eredeti célokból
ugyanis csupán két dolog valósult meg. Az egyik a Központi
Statisztikai Hivatal (KSH) gazdálkodó szervezetek összeírásán
alapuló online cégregisztere lett, amit 415 millió
forintért építettek ki. A pénzt a költségvetés
általános tartalékalapjából kapták,
miközben az Országos Egészségbiztosítási
Pénztárt (OEP) ugyanebbôl a keretbôl egy évvel
korábban nem kapott egy fillért sem. Pedig az 1996-os pótköltségvetésben
azért különítettek el 727 millió forintot,
hogy az egészségbiztosító összes
informatikai rendszerét átállítsák a
TAJ-számra" mondta Kiss Lenke, az OEP jogi fôosztályának
vezetôje. Szerinte ez nekik komoly presztízsveszteséget
okozott. Így az sem meglepô, hogy az egészségbiztosítót
egyáltalán nem érdekelte a KSH által tavaly
decemberben bemutatott cégregiszter, bár ennek az OEP munkatársai
szerint fôként szakmai okai voltak. Nem tudtunk mit
kezdeni egy olyan munkáltatói adatbázissal, amelyet
nem a hivatalos okmányok, hanem úgynevezett kikérdezéses
önbevallás alapján hoztak létre. Ilyenkor
ugyanis mindenki azt mond, amit akar" mondta az OEP egyik
vezetô munkatársa. Az Országos Nyugdíjbiztosító
Fôigazgatóság (ONYF) képviselôinek
viszont tetszett a rendszer, és a bemutató végén
rögtön fel is vetették az együttmûködés
lehetôségét. Bár megállapodást
országos szinten nem írtunk alá, a nyugdíjbiztosító
megyei irodái ma is használják a regisztert"
mondta az ONYF egyik, a KATOR sorsát közelrôl figyelô
munkatársa. Megyei szinten az APEH legalábbis a KSH
munkatársai szerint idônként szintén igénybe
veszi a regisztert.
A másik, ami a KATOR-tervbôl megvalósult, a Pénztártagok
Központi Nyilvántartása (PKNY). Erre az idén életbe
lépett új nyugdíjrendszer miatt volt szükség.
A Pénztárfelügyeletnél (Felügyelet) már
tavaly nyáron elkezdték annak a rendszernek a fejlesztését,
amely a munkáltatók és a magán-nyugdíjpénztárak
által beküldött adatokat tartja nyilván. Itt
minden egyes befizetést egyénenként tartanak számon,
ezért a rendszernek alkalmasnak kell lennie a különbözô
helyekrôl érkezô adatok egyeztetésére.
Ennek létrehozására a Felügyelet tavaly december
18-án kötött egy megállapodást a KSH-val,
amelynek KATOR-irodája már április óta együttmûködött
az EDS (Electronic Datasystem) nevû multinacionális céggel.
A PKNY kiépítése így az EDS feladata lett.
Az EDS felbukkanása a kormányzati adatbázisok körül
nem új keletû dolog. A Ross Perot által a texasi
Dallasban a 60-as években alapított cég ugyanis
mint egy ismert magyar informatikus megfogalmazta abban járatos,
hogyan lehet több százmillió ember adatait nyilvántartani.
Ezt a szakértelmét a világon mindenütt azzal
adja el, hogy tízezer ember adatait egy önkormányzat önerôbôl
is képes rendszerezni, de milliós nagyságrendben már
nem". Az informatikusok egy része szerint az EDS nagyon jó
cég. Mások viszont azt mondják, hogy világviszonylatban
lehet jó és hirdethet akár a Harward Business
Rewiev-ban is, csak az a baj vele, hogy a külföldi leányaiért
nem vállalja a felelôsséget".
Az EDS Magyarországon 1990-ben jelent meg. A leányvállalat
alapító okirata szerint céljuk meghatározó
piaci pozíciók elfoglalása a magyar informatikai
piacon mind a kormányzati, mind a magánszektorban. Az elsôk
között keresték meg az akkor még egységes társadalombiztosítást,
amelynek egy elôtanulmány elkészítése
után készítettek egy többkötetes, a
tébé reformjáról szóló
javaslatot. Ez a tébében dolgozók szerint használhatatlan
volt, mivel az összes megállapítás azon
alapult, amit a megkérdezett munkatársak mondtak. Ilyet mi
is tudtunk volna csinálni, sokkal kevesebb pénzért".
Az EDS ezért a munkáért különféle
forrásokból 35,6 millió forintot és 1,3 millió
dollárt kapott, az elkészült anyagot viszont
amely ma is ott porosodik a tébében soha nem használták
fel. Az Állami Számvevôszék (ÁSZ) már
1992 augusztusában felrótta, hogy a szerzôdés a
tébé számára elônytelen volt. Errôl
azonban sokan úgy vélekednek, hogy egy magáncégnek
az az elemi érdeke, hogy minél elônyösebb üzletet
kössön. Arra, hogy az államnak is megfelelô legyen
a bolt", a tébé vezetôinek, leginkább
Botos József fôigazgatónak kellett volna ügyelnie.
Akkoriban Magyarországon nagyon kevesen tudtak profi módon
szerzôdni a külföldiekkel, akiknek több évtizedes
tapasztalatuk van ebben. Így fogadhattak el a tébé
akkori vezetôi például olyan kitételeket a
szerzôdésben, hogy ha az EDS mulasztást követ el,
a kártérítés összege nem haladhatja meg a
100 ezer dollárt. Az ÁSZ fôként ezt kifogásolta"
mondta egy informatikus, aki másokhoz hasonlóan inkább
személyes konfliktusokra vezeti vissza azt, hogy a tébében
a mai napig nem szeretik az amerikai céget. Az EDS Hungary Kft. mai
vezetôje, Ritter Attila és egyik vezetô munkatársa,
Sticz Béla aki a PKNY kiépítését
is irányította korábban a tébénél
dolgoztak, ahol többször keveredtek szakmai konfliktusokba más
vezetôkkel.
Néhány parlamenti szakértônek viszont az
a szilárd meggyôzôdése, hogy a nagy informatikai
cégek világszerte kapcsolatban állnak a titkosszolgálatokkal,
ezért a kormányzati adatbázisok kezelését
csak nagy körültekintéssel szabad rájuk bízni.
Ezt a problémát egyébként Selmeczi Gabriella,
a tébét jelenleg felügyelô politikai államtitkár
1997-ben akkor még képviselôként
felvetette a Parlamentben is. Egy magyar informatikai cég elsô
számú embere szerint az adatbázisokkal a nagy
informatikai cégek már csak azért sem élhetnek
vissza, mert akkor elveszíthetnének egy 10 milliárd
dolláros piacot, ilyen jól pedig egyik titkosszolgálat
sem fizet". Így aztán e szakember szemében
logikusnak tûnik, hogy az EDS nem csak a tébé körül,
hanem egyéb állami szerveknél is felbukkant: így
például dolgoztak a BM-nek a gépjármû-nyilvántartás
rendszerének elôkészítésében és
a Miniszterelnöki Hivatal elektronikus levelezôrendszerének
(e-mail) telepítésében. Mindenesetre politikai körökben
többen furcsállták az EDS sikereit a kormányzati
projektekben, és csak olaj volt a tûzre, amikor a KSH verseny
nélkül, úgynevezett tárgyalásos eljárásban
bízta meg a KATOR-ban való részvételre. A Közbeszerzési
Értesítôben 1997. június 11-én közzétett
hirdetmény szerint az EDS a tébé informatikai
rendszerének kialakítására kapott megbízást
azzal, hogy vizsgálja meg az angol társadalombiztosításnál
mûködô nyilvántartás meghonosításának
lehetôségeit. Ez egybevágott a Kenworthy-féle
tanulmányokkal és azzal, hogy Nagy-Britanniában a cég
mûködteti a tébé járulék-nyilvántartási
rendszerét. A csaknem 500 millió forintos megbízásra
a KATOR-iroda jogászai szerint ezért volt az EDS az egyetlen
jelölt. Az egyik nemzetközi könyvvizsgáló cég,
az Arthur Andersen leányvállalata, az Andersen Consulting
azonban kifogást emelt a Versenyhivatalnál, amely azt
jogosnak ítélte, és a KSH-t 5 millió forint büntetés
megfizetésére kötelezte.
A történet szereplôi közül ekkor többen
ismét összeesküvést kezdtek gyanítani. Azt állították,
hogy Katona Tamás KSH-elnök és Ritter Attila, az EDS fônöke
iskolatársak voltak. Ezt azonban mindkét részrôl
cáfolták. Amit viszont elismertek, hogy már a KATOR-ról
rendelkezô áprilisi kormányhatározat megjelenése
elôtt körülnéztek a piacon, hogy melyik cég
képes rövid határidôvel feladatokat vállalni
és teljesíteni. A nyugdíjreform miatt lépni
kellett, és az EDS alkalmasnak tûnt erre" mondta
a KSH egyik, a folyamatot végigkísérô munkatársa.
Azt az általunk megkérdezettek egyike sem tudta megerôsíteni,
hogy az EDS azért kapta a megbízást, mert köztudottan
sok alvállalkozóval dolgoztat, ez pedig elvileg lehetôséget
teremt bizonyos összegek pártkasszákba juttatására.
Az biztos, hogy az EDS a KATOR megvalósításához
számos alvállalkozót vett igénybe, akik tonnányi
újabb anyagokat gyártottak. Miközben a KSH-ban házon
belül is készültek tanulmányok az ütemtervrôl
és a megvalósíthatóságról, addig
az EDS az MTA SZTAKI-t bízta meg ugyanennek az elkészítésével.
Egy idô után ugyanakkor bevonták a tervezésbe a
Kalkulációs Kft-t is, amely korábban együtt
dolgozott a John Kenworthy-féle angol csapattal. A cég vezetôje
évekig a Pénzügyminisztérium munkatársa
volt, így jól ismerte az államigazgatás rendjét,
valamint az államháztartás reformjára vonatkozó
elképzeléseket. A két alvállalkozó által
készített anyagokat az EDS egyébként egy
harmadik céggel, az Intersoft Kft-vel véleményeztette,
amelynek vezetôje informatikusként évekig a tébénél
dolgozott. Az EDS-sel ellentétben jó kapcsolatuk van a
tébé jelenlegi vezetôivel, ezért választottuk
ôket" mondta az EDS egyik vezetô munkatársa.
A KATOR körüli zûrzavarra jellemzô, hogy miközben
a KSH és a külsô szakértôk gôzerôvel
gyártották az anyagokat a KATOR ütemtervérôl,
addig a projektet elvileg finanszírozó Világbank is készíttetett
egy tenderkiírást a nagy könyvvizsgálók közé
tartozó Price Waterhouse-zal. Ennek az volt a célja, hogy
megtalálják azt a tanácsadó céget,
amelyik majd elkészíti a KATOR megvalósíthatósági
tanulmányát. Azaz miközben az egyik oldalon szervezetek
tömege gyártotta a papírokat az általa értelmezett
KATOR-koncepciónak megfelelôen, addig a másik oldalon
a Világbank még csak azt a szervezetet akarta megtalálni,
amelyik majd megtölti a KATOR-t valódi tartalommal. A tendert
nem írták ki.
Ebben a tülekedésben aztán éppen a lényeg
veszett el. Ezt támasztja alá az a levél is, amelyet
az MTA SZTAKI igazgatója tavaly július 14-én írt
az OEP fôigazgató-helyettesének. Ebben közölte:
a KSH által elkészített KATOR-koncepció nem
azonos az MTA SZTAKI által készített koncepcióval.
Ôk ugyanis az egyablakos ügyintézésbôl
indultak ki, a KSH anyaga viszont inkább a meglévô
adatbázisok összekapcsolásával létrehozható
nyilvántartásról értekezett. A SZTAKI
egyablakos ügyintézést a középpontba állító
anyagairól viszont azok, akik a PM-ben az elmúlt évek
során részt vettek az elôkészítésben,
úgy vélekedtek, hogy az egész olyan volt,
mintha feltalálták volna a csövön a lyukat".
Az Intersoft viszont abban a két tanulmányban, amelyeket az
EDS-nek készített, azt írta, hogy a rendszer konkrét
céljára és feladataira leginkább csak az
elnevezésébôl (Központi Adategyeztetô és
Továbbító Országos Rendszer) lehet következtetni.
Szerintük a megbízás minden valószínûség
szerint egy számítógépes adatfeldolgozó
rendszer koncepciójának felvázolására
szolgált". Az Intersoft a KATOR-koncepciót
pontosabban azt, amit ôk értettek alatta úgy
minôsítette, mint ami számos kockázatot
tartalmaz. Ezek közül a jogi és intézményi
környezet bizonytalanságait, az érintett szereplôk
érdekellentéteit és a finanszírozási
gondokat emelték ki.
Ez utóbbi tényezô Katona Tamást is a
KATOR-terv újragondolására késztette. Kiderült
ugyanis, hogy nincs meg a kellô fedezete a tervezett fejlesztéseknek.
A KATOR programiroda létrehozására a KSH tavaly 158
millió forintot kapott a költségvetéstôl,
pontosabban a Népjóléti Minisztériumhoz átcsoportosított,
a nyugdíjreform technikai feltételeinek megvalósítására
szánt összegbôl. Ebbôl fizettük a
munkatársakat, a vállalkozók számláit,
az EDS-t és Kenworthy-éket, utóbbiakat a PM-tôl
örököltük" mondta a KATOR-iroda egyik
vezetô munkatársa. Idén viszont egy világbanki
hitel (PAHIP) terhére kellett volna finanszírozni a KATOR-t.
Erre azonban nem került sor, a hitelkeretet ugyanis nem lehetett lehívni.
Ez pedig annyit jelent, hogy a KATOR-t, illetve ami abból elkészült,
kizárólag a költségvetés, tehát az
adófizetôk finanszírozták. Annak okai azonban,
hogy ez miért alakult így, még az 1990-es évek
elejére nyúlnak vissza.
1993. április 23-án a magyar állam Kölcsönegyezmény
néven hitel-megállapodást kötött a Világbankkal.
A hitelkeret 132 millió dollár volt, és eredetileg öt
évre adták azzal, hogy a kormány ennek az összegnek
a felét még forintban hozzáteszi. A pénzt a társadalombiztosítás
informatikai rendszereinek korszerûsítésére szánták.
Egy, a hitel történetét jól ismerô
szakember azt mondta, hogy a 90-es évek elején, amikor
megkezdôdtek a tárgyalások a magyar állam képviselôi
és a bank szakértôi között, ...a Nyugdíjbiztosítónak
fogalma sem volt arról, hogy kinek mennyi lesz a nyugdíja. A
bevallásokat a tébé pincéiben tárolták,
és egyetlen csôtörés sok ezer ember adatait
semmisíthette meg. A rendszerváltás körül ráadásul
rendszeresen érkeztek olyan bevallások, amelyeken nagyobb
nyugdíj reményében magasabb fizetést tüntettek
fel, tudván: úgyse ellenôrzi ezt senki. A gépesítéssel
viszont mindezt ki lehetett volna szûrni". A Világbank
munkatársa, Roberto Rocha szerint pontosan ezek miatt a hitelnyújtás
akkoriban kifejezetten jó ötletnek tûnt.
Ennek ellenére ahogy egy, a történetet jól
ismerô szakértô fogalmazott Gyakorlatilag
a kölcsönegyezmény még hatályba sem lépett,
a program már csúszott." A PM képviselôje
ugyanis csak október végén állapodott meg a nyáron
létrejött tébé-önkormányzatokkal a
hitel felhasználásáról. Ez a megállapodás
azonban túl általánosra sikerült, a két
testület ugyanis együttesen felelt volna a kölcsön
visszafizetéséért. Ez azonban egyik önkormányzatnak
sem tetszett. Hiába készült az eredeti áprilisi
megállapodáshoz egy részletes hitel-felhasználási
terv, azt egyik önkormányzat sem fogadta el. Ezért a két
testület szakértôi 1995 elejére készítettek
egy újabb javaslatot, amelyben leírták: ki, mit,
mikor fizet vissza. Erre azonban a PM végül nem bólintott
rá, így hiába dolgoztak a szakértôk másfél
évig, az eredeti hitel-felhasználási terv maradt érvényes,
az, amelyik már csaknem két éve a fiókban
porosodott.
A tébében a világbanki hitellel foglalkozó
munkatársak úgy emlékeztek vissza erre az idôszakra,
hogy a PM-ben kifogyhatatlan tárháza volt azoknak az ötleteknek,
amikkel nehezítették a hitelfelvételt. Ugyanakkor
minden alkalommal küldtek egy levelet, amelyben sok sikert kívántak
a programhoz". Az OEP-nél dolgozók szerint a világbanki
pénz többek között ahhoz kellett volna, hogy az egészségbiztosítónál
megoldják a járulék-folyószámla-nyilvántartást.
Ezt azonban nem lehetett finanszírozni a hitelbôl, mert a Világbank
szakértôi érzékelve 1995-ben a Bokros
Lajos vezette PM és az önkormányzatok közötti
feszültséget azt mondták, hogy a politikai
viharokat kavaró területeket hagyják ki ebbôl. A
folyószámla nyilvántartást pedig ilyen terület
volt akkor. Így a folyószámla nyilvántartás
rendbetételét célzó, úgynevezett DEJÁK-projektre
tavaly lehetett elôször pénzt költeni a világbanki
keretbôl, mert akkor tûnt úgy a világbanki szakértôknek,
hogy ez nem politikai kérdés többé.
Ekkor azonban a PM indítványozta, hogy az egész
programot alakítsák át, és hosszabbítsák
meg két évvel a felhasználhatóság idejét.
Ennek részben az volt az oka, hogy 1996 végéig a 132
millió dollárból mindössze körülbelül
kilencmillió dollárt használtak fel. Nem utolsósorban
azért, mert a tébé dolgozói szerint a PM
minden ötletnek ellenállt. Az összeget is csökkentették
87 millió dollárra. Ebbôl nyolcmillió dollár
volt a KATOR-ra elkülönített összeg a KSH-nak, kétmilliót
pedig a Pénztárfelügyelet kapott volna. Ezt a pénzt
azonban soha nem hívták le. Az Egészségbiztosítási
Önkormányzat ugyanis azzal a feltétellel írta alá
a hitel átalakításáról szóló
megállapodást, hogy kikötötte: az csak akkor érvényes,
ha a hitelkeretbôl általuk kért 21 millió dollárt
a PM az idei költségvetésben forintban jóváhagyja.
A PM azonban mindössze 6,4 millió dollárnak megfelelô
forintot állított be a büdzsébe. Az önkormányzat
ekkor közölte: nem tekintik érvényesnek a hitel átalakítását.
A projekt zsákutcába jutott" mondta
Roberto Rocha. Se a KSH, se a Pénztárfelügyelet nem
jutott ugyanis pénzhez legalábbis a világbanki
pénzhez biztosan nem. Erre az az idén április 24-én
írott levél a bizonyíték, amely azt tanúsítja:
a kincstár addig 274 millió forintot fizetett ki a KATOR címén.
A levél azt is tartalmazta, hogy ...ennek az összegnek a
világbanki hitellel történô rendezése
a PM költségvetési fôosztályával
egyeztetve soron kívüli feladatot jelent". Ez a
kitétel azt jelentené, hogy utólag pótolják
a világbanki hitelbôl a kincstár által
kifizetett összegeket. Ez viszont a Világbank hitelezési
szabályai szerint nem lehetséges. Ráadásul a két
tébé önkormányzat megszûnése ellenére
még mindig az eredeti, 1993-ban kötött hitel-megállapodás
van érvényben. Nem csoda, hogy a PM ismét módosítani
akar a feltételeken, most úgy, hogy az APEH részesedjen
a hitelbôl. Megoldásként felmerült az is, hogy
felmondják a megállapodást, mivel az eredeti cél
a tébé-ágak közötti egységes,
korszerû, közös nyilvántartás létrehozása
az önkormányzatok megszûnése miatt érvényét
vesztette.
Ez a mindannyiunk zsebére menô közjáték
mindenesetre jól rávilágít arra, hogy milyen
harcok folytak éveken keresztül a PM és a tébé
között. A két szervezet közötti feszültség
még akkor keletkezett, amikor a tébét 1990-ben leválasztották
a központi költségvetésrôl. A bevételek
ugyanis rendre elmaradtak a tervezettôl, ráadásul azt
sem lehetett követni, hogy ki, mikor, mit (nem) fizetett be; hiába
rendelkezett 1991-ben egy országgyûlési határozat
az egyéni járulék-nyilvántartási
rendszer létrehozásáról, ez mind a mai napig
nem mûködôképes. Ez alapozta meg egyébként
a KATOR-tervet is. A PM tébével foglalkozó apparátusának
annak a mintegy 30 embernek nem volt közvetlen beleszólása
abba, hogy a befolyt járulékokat az OEP és az ONYF
hogyan költi el, a központi költségvetésnek
azonban minden esetben finanszíroznia kellett a társadalombiztosítás
hiányát. Érthetô módon idegesítette
az apparátust, hogy a tébé állam volt az államban,
hiszen bármikor belenyúlhatott a költségvetésbe"
mondta egy igen befolyásos PM-es vezetô.
A tébé apparátusában dolgozók
azonban úgy gondolják, hogy ez az önállóság
kezdettôl fogva csupán látszólagos volt. Valójában
soha nem voltunk függetlenek a PM-tôl, hiszen a jogszabályi
környezetet mindig ôk alakították ki. Ezzel pedig
valójában meghatározták, hogy mikor mennyi bevételünk
lehet, míg a kiadások többnyire adottak voltak, a nyugdíj-ág
esetében legalábbis biztosan" mondta egy, a
Nyugdíjbiztosító vagyongazdálkodását
jól ismerô szakértô. Ráadásul egy
idô után a PM egyre inkább közvetlenül is
beleszólt a tébé-költségvetés alakításába.
Kezdeményezték például, hogy a két társadalombiztosítási
ág vagyona kerüljön bele a központi költségvetés
maradványalapjába, hogy annak terhére lehessen betömködni
a lyukakat. A PM-ben egyszerûen évek óta nem képesek
megemészteni, hogy csak utólag szólhatnak bele a
dolgokba" mondta egy szakértô, akivel sokan egyetértenek
abban, hogy a járulékokból befolyó bevételek
tervezettôl való elmaradása nemcsak a tébé
sara". A hiány egyik elôidézôje
ugyanis sokak szerint az a tébé számára
roppant elônytelen csereüzlet volt, amelynek során az egészségügy
finanszírozása átkerült a társadalombiztosításhoz,
a családi pótlékot pedig a központi költségvetés
fizeti. Ez a Németh-kormány alatt történt,
amikor már jól lehetett látni, hogy az egészségügy
finanszírozása egyre többe kerül majd. A járulékok
elmaradásának másik oka pedig magában a
rendszerváltásban keresendô: a hirtelen végbement
gazdasági átalakulást, amikor a nyolc-tízezer
gazdálkodó szervezet helyébe egymillió vállalkozás
lépett, a társadalombiztosítás ügyviteli és
informatikai rendszere nehezen tudta követni. A baj csak az,
hogy az APEH-tôl a KSH-ig mindenkinek meg kellett küzdenie
ugyanezzel a problémával, és ezeknek a szervezeteknek
sikerült néhány év alatt átállítaniuk
az adatfeldolgozó rendszerüket, hogy fogadják a korábbihoz
képest gigászi mennyiségû adatot"
mondta egy köztisztviselô. És bár arról is
megoszlanak a vélemények az érintetettek között,
hogy az APEH vagy a KSH rendszere mennyire felel meg az új kor kihívásainak,
abban azért nagyrészt egyetértés van a témához
értôk között, hogy a társadalombiztosítás
nyilvántartásaihoz képest bármelyik más
alrendszer jól mûködik. A társadalombiztosítás
szervezeteinek mûködését belülrôl jól
ismerô szakértôk azonban azt mondják, hogy
akkor, amikor az APEH-nek vagy a KSH-nek valóban azzal kellett
foglalkoznia, hogy alkalmazkodjon a megváltozott külsô körülményekhez,
a tébé a saját szervezeti átalakulásával
volt elfoglalva. Az egységes Társadalombiztosítási
Fôigazgatóság (OTF) 1991-ben vált két ágra,
majd 1993-ban jöttek létre az önkormányzatok.
A PM-ben egyik lépéssel sem értettek egyet, és
a kezdetektôl fogva folyamatosan készültek olyan
koncepciók, amelyek a társadalombiztosítás
apparátusát PM-s vagy APEH-s irányítás
alá akarták vonni. Egy igen befolyásos, a Horn-kormányban
magas pozíciót betöltô tisztségviselô
ezzel kapcsolatosan igen élesen fogalmazott: az apparátust
régen ki kellett volna venni az önkormányzatok alól
és közvetlen állami irányítás alá
vonni, az ugyanis képtelenség, hogy igazgatási funkciókat
az államtól függetlenül lásson el egy apparátus.
A társadalombiztosítás esetében pedig ez történt,
ráadásul úgy, hogy az önkormányzatoknak
nem volt funkciójuk, ugyanis nem volt mit önkormányozniuk".
Szerinte azonban a Horn-kormány semmilyen döntést
nem hozott, ami az önkormányzatok érdekeit sértette
volna". Egy másik vezetô beosztású PM-s köztisztviselô
szerint ami ma történik, az gyakorlatilag ennek a korábbi
tervnek a megvalósítása". A PM háza táján
dolgozók valamennyien egyetértenek abban, hogy az 1994 után
bevezetett módosítások például,
hogy 1997 január elsejétôl csak azok a vállalkozók
kaphattak vissza áfát, akiknek nem volt tébé-tartozásuk
mind abba az irányba mutattak, hogy az APEH és a tébé
apparátusát minél inkább össze kell
vonni, a nyilvántartásaikat pedig egységesíteni
kell.
Ezek a törekvések ma is élnek. Az Orbán-kormány
jelenlegi tervei szerint jövô év január elsejétôl
az APEH szedi be a tébé járulékokat, 2000-tôl
pedig a Népszabadság értesülése
szerint valamennyi, az állammal szembeni kötelezettségnek
az adószám felhasználásával kell eleget
tenni. Egyes szakértôk a sajtóban megjelent
nyilatkozatok alapján úgy gondolják: ez kezdetben
annyit jelent, hogy átfestik a cégtáblát. Az
APEH-nél ugyanis nagyrészt ugyanaz a csapat szedi majd be a
járulékokat, amelyik eddig a tébénél
dolgozott. A Magyar Hírlap keddi értesülése
szerint a tébé járulékbehajtással
foglalkozó összes, közel 3100 dolgozója átkerül
majd az adóhivatalhoz. A beszedés tehát az APEH-nél
lesz, ám hogy ki ellenôrzi a befizetések helyességét
és a különbözô ellátásokra való
jogosultságokat, azt egyelôre nem lehet pontosan tudni. A tébénél
dolgozó szakértôk mindenesetre remélik, hogy a
jogosultságok ellenôrzése és megállapítása
továbbra is náluk marad. Ez már csak azért is
valószínû, mert a munkaügyi tárca utódjában,
a Szociális és Családügyi Minisztériumban
november elején bejelentették: olyan központi
foglalkoztatási nyilvántartási rendszert hoznak létre,
amelyet az egészségbiztosító és a nyugdíjbiztosító
is használhat. Ennek a rendszernek a lényege az lesz, hogy a
munkáltatók csak ide küldenek adatokat a munkavállalókról,
és ezekhez az adatokhoz a tébé is hozzáfér,
amikor a jogosultságokat ellenôrzi. Ez a terv tehát
messze nem új, csupán a korábbi elképzelések
újbóli életre lehelése.
Ezek is mutatják, hogy a KATOR-terv szelleme ma is ott kísért
az államigazgatásban. Alighanem ez késztette Majtényi
László adatvédelmi biztost arra, hogy szeptember végén
ismét a nyilvánosság elôtt tiltakozzon a kormányzati
adatbázisok összekapcsolása ellen. Erre kormányzati
körökbôl azt a választ adták, hogy nincs
ilyen elképzelés. A jelenlegi ábra azonban azt
mutatja, hogy igaz, más néven és más
szervezetek részvételével újra kezdôdik
a harc azért, hogy ki birtokolja az állampolgárok és
a gazdálkodó szervezetek igencsak értékes
adatait. A KATOR közel kétéves története
azonban bizonyíték arra, hogy jól és biztonságosan
mûködô központi adatnyilvántartás ma
nem hozható létre. Jogszabályok serege tenné
lehetetlenné mûködését, a bürokrácia
pedig saját hatalmi céljaira használná fel.
Arról nem is beszélve, hogy így közel tízmillió
magyar állampolgár személyi adata szabad prédája
lenne a mindenkori kormányzat központosítási törekvéseinek.