Medgyessy Péter pénzügyminiszter 1998. február 26-án egy szûk körû sajtóbeszélgetésen kiszivárogtatta: nem lehet kizárni a Postabank állami megsegítésének lehetôségét, amelyre valószínûleg a Magyar Fejlesztési Bankon (MFB) keresztül kerül sor". Ez volt az elsô hivatalos beismerése annak, amit szakmai körökben akkor már legalább fél éve mindenki rebesgetett. Nevezetesen, hogy a kormány - noha Bokros Lajos már 1995-ben lezártnak tekintette a magyar bankok állami feltôkésítését - ismét kénytelen lesz mentôövet dobni egy pénzintézetnek. A Postabank már az 1997 februári roham óta - melynek során a betétesek 67 milliárd forintot vontak ki a bankból - mûtôasztalon feküdt", és felette folyamatos konzíliumot tartottak a pénzügyi tárca, a bankfelügyelet és a jegybank munkatársai. Az ugyanis mindenki elôtt világos volt, hogy a Postabank ütemesen menetel a csôd felé, és hiába szólítják fel az állami hatóságok minduntalan a tulajdonosokat és a vezetést a pénzintézet helyzetének rendezésére, ha azok nem csinálnak semmit, az államnak elôbb-utóbb be kell avatkoznia. Ennek módja és mértéke pedig egyáltalán nem volt közömbös, már csak az 1998-as költségvetés tervezése miatt sem.
Források szerint végül magas szinten született
politikai döntés arról, hogy a kormány nem vállalja
fel nyíltan a Postabank helyzetének rendezését.
Elsôsorban azért nem, mert az állam lényegében
nem rendelkezett meghatározó részesedéssel a pénzintézetben,
így határozott fellépésének nem voltak
meg a technikai feltételei. Némileg árnyalja azonban
a képet, hogy információk szerint a miniszterelnököt
személyes érzelmek is fûzték a Postabank elsô
emberéhez, többször ultiztak együtt a kormány,
illetve a Postabank balatoni üdülôiben. Maga Horn Gyula
sokáig jó bankárnak tartotta Princzet, és értetlenül
állt az elôtt, hogy a bankszakma elutasítja ôt.
Forrásaink szerint Horn Medgyessy Pétert is többször
felhívta, hogy ti miért nem szeretitek a Gábort?"
A személyes kapcsolatok sokáig gátját
jelentették a rendezésnek, mert bár Horn minden
szakmai érvet elfogadott, Medgyessyt is nagyon tisztelte, azonban a
személyi kérdésekben nem engedett". A pénzügyminiszternek
beszámolók szerint ez a helyzet több álmatlan éjszakát
és állandó feszültséget jelentett, a
kormányüléseken mindig szenvedô arccal számolt
be a Postabankról", bár végül elfogadta,
hogy az ÁPV Rt. bevonásával bújtatva dobjanak
mentôövet a pénzintézetnek. Nem utolsósorban
azért, mert maga is úgy gondolta: egy nyílt konszolidáció
sokat ronthatna az ország nemzetközi megítélésén,
és alkalmat teremthetne a forint elleni spekulációra.
A mentôöv részeként a bank még
1997-ben 10,7 milliárd értékû - fôként
a rendôrség Teve utcai székházának építése
során felszabadult - ingatlant könnyebben pénzzé
tehetô részvényekre cserélt az ÁPV
Rt.-vel, majd további 900 millió forint tiszta készpénzhez
jutott a szintén állami tulajdonban lévô
Dominancia Rt. bekebelezésével. A fônyereményt
azonban a Pénzintézeti Központ Bank (PK Bank) megszerzése
jelentette: a 10,5 milliárd forint saját tôkéjû,
minimális üzleti aktivitással rendelkezô pénzintézetet
egy, a Postabankhoz közeli vállalkozásokból álló
tíztagú konzorcium szerezte meg az ÁPV Rt.-tôl.
Ma már azt is tudni lehet, hogy a tranzakció mögött
akként állt a Postabank, hogy ezeknek a vállalkozásoknak
hitelt nyújtott, s azok ebbôl a kölcsönbôl
fizették ki az állami vagyonkezelônek a hatmilliárd
forint körüli vételárat. Az így megszerzett
bankot a késôbbiekben gyakorlatilag teljesen lerabolták":
a PK Bank összességében 15,4 milliárd forint értékben
készfizetô kezességet vállalt a Postabank
veszteségeinek jelentôs részét okozó,
befagyott követelésekbôl és befektetésekbôl
álló, külsô vállalkozásokhoz
(Dunaholding, Gordiusholding) kihelyezett 30,6 milliárd forint névértékû
csomagra.
Mindenesetre ennek a tranzakció-sorozatnak köszönhetôen
a Postabank viszonylag tiszta lappal" vághatott neki az
1998-as esztendônek. Az viszont ezzel együtt kulcskérdés
volt, hogy papíron milyen lesz a bank elôzô évi
mérlege. A PM-ben ez idô tájt úgy gondolták,
hogy a pénzintézet hiánya a konszolidációs
lépéseknek köszönhetôen valószínûleg
nem haladja meg az ötmilliárd forintot. Ennek egyik fô
oka befolyásos és az eseményeket közelrôl
figyelô források szerint az volt, hogy a könyvvizsgáló
azt jelezte a pénzügyi tárca vezetésének,
hogy a Postabank 1997-es mérlege olyan lesz, ami a vállalkozás
folytathatóságát nem kérdôjelezi meg".
Ezt az állítást a Deloitte & Touche munkatársai
mind a mai napig határozottan visszautasítják.
Mindazonáltal politikai körökben kisebbfajta sokkot
okozott, amikor február környékén napvilágot
látott az elsô nem hivatalos adat a bank várható
hiányáról, ami mínusz 13 milliárd
forint körüli eredményt jelzett. Lelkileg senki nem
erre volt felkészülve. Ez így túl sok volt"
- mondta egy egykor befolyásos PM-es vezetô. Tovább
bonyolította a helyzetet, hogy az Állami Pénz- és
Tôkepiaci Felügyelet (ÁPTF) kezdte célzottan nagyító
alá venni a PK Bank és a Postabank közötti
kapcsolatot, különös tekintettel a kétes követelésekre
vállalt garanciára. Ez pedig azzal fenyegetett, hogy a
Postabanknak a teljes 30,6 milliárd forint értékû
csomag után céltartalékot kell képeznie, ami lényegében
egyet jelentett volna azzal, hogy a bank elveszíti szavatolótôkéjét
és a csôd szélére kerül.
A konzílium tagjai között ekkor kétségbeesett
ötletelés" - ahogy egy forrás nevezte, tavaszi
menetelés" - kezdôdött arról, hogyan lehet a
Postabankot megmenteni az összeomlástól. A felügyelet
ekkor már hetente bombázta levelekkel és határozatokkal
a pénzintézetet, de források szerint ezen kívül
nem csinált semmit. Tarafás Imre szerepfelfogása
szerint - mivel a törvények behatárolták a felügyelet
mozgásterét - ebben a helyzetben az volt a dolguk, hogy felhívják
a kormány figyelmét a bajra. Ezt meg is tette, a
leveleiben ugyanis az állt, hogy csinálni kellene valamit,
de hogy pontosan mit, azt ô sem tudta, miközben mi mást
sem csináltunk, csak ezzel a szarral foglalkoztunk" - mondta
egy korábban magas rangú PM-s vezetô. A minisztériumban
az mindenki elôtt világos volt, hogy a feltôkésítésre
a központi költségvetésben nincs elegendô
rejtett tartalék. Túl jól volt összerakva
a büdzsé, ezért akkoriban mindenkinél, aki
szembe jött, csak azt néztük, hogyan tudna beszállni
az akcióba" - mondta egy, az eseményeket közelrôl
ismerô szereplô. Csak abban alakult ki már korábban
egyetértés, hogy a mentési munkálatokat a kizárólag
állami tulajdonban lévô Magyar Fejlesztési
Bankon (MFB) keresztül lehet lebonyolítani.
Princz Gábor viszont még ekkor is folyamatosan azt
jelezte a kormányzatnak, hogy képesek önerôbôl
- külföldi befektetôk bevonásával - megoldást
találni a válságra. Noha forrásaink szerint a
Postabank elsô embere olyan volt, mint egy kígyóbûvölô,
fantasztikus adottságai voltak, szinte beleégette azt
a hitet a környezetébe, hogy mindent el tud intézni és
még ezt is meg tudja úszni", 1998 tavaszán már
kevesen adtak hitelt a külföldi befektetôvel kapcsolatos ígéreteknek,
és a PM-nél is belenyugodtak abba, hogy elkerülhetetlen
az állami szerepvállalás. A hogyanra azonban sokáig
nem találták a választ. A legkényelmesebb
megoldás az lett volna, ha a portfólió kitisztítása
után egy tôkeerôs szakmai befektetô kezébe
kerül a pénzintézet, az felemeli az alaptôkét
és végrehajtja a szükséges szervezeti és
személyi változtatásokat. A felbukkanó érdeklôdôk
(az osztrák Creditanstalt, a portugál Eureko-csoport, a
holland ING) közül azonban senki nem adott visszavonhatatlan ígérvényt
arra, hogy az állami lépések után valóban
megvásárolja a bankot. Így nem maradt más választás,
mint az állami tulajdonszerzés, amihez azonban hiányoztak
a pénzügyi források. Egyedüli megoldásként
az ÁPV Rt. úgynevezett reorganizációs kerete jött
szóba, amit azonban akkorra már több irányba lekötöttek.
Végül hosszas huzavona és politikai csetepaté után
az a megoldás született, hogy az ÁPV Rt. átcsoportosítja
eszközeit, és részben közvetlenül, részben
az érdekkörébe tartozó vállalkozásokon
(Szerencsejáték Rt., MVM Rt.) keresztül emel tôkét
a bankban. Ezzel párhuzamosan - a PM megbízottjaként
- beszáll az MFB feltôkésítésébe
is.
Eközben Princz minden eszközzel igyekezett megfúrni
azt, hogy az állam túlsúlyba kerüljön a
Postabank tulajdonosai között. Ezt szolgálta az a
javaslat, hogy az orosz államadósság lebontásával
teremtsenek forrást a Postabank tôkehelyzetének rendezéséhez.
Információink szerint ez Máté Lászlótól,
a Magyar Szocialista Párt korábbi pénztárnokától
származott, akinek üzleti érdekeltségei (Nádor
'95 Rt., Qwertel Rt., Budai Hengermalom Rt.) szoros kapcsolatban álltak
a Postabankkal. Bár a PM-ben mindenki utálta ezt az ötletet",
Máté László kellôen befolyásos
személyiség" volt a szocialista párton belül
ahhoz, hogy érdemben foglalkozzanak vele. Többen is megerôsítették,
hogy - noha ezt az érintettek nyilatkozataikban rendre tagadták
- Máté László és a Nádor '95 Rt.
vezérigazgatója, Szász András rendszeresen tárgyalt
és levelezett a pénzügyi tárca és a felügyelet
illetékeseivel arról, miként tudnak szerepet vállalni
a rendezésben. A kormány végül márciusban
egy titkos kormányhatározatban rendelkezett arról,
hogy az államadósság bevonásával
teremtenek pénzt a Postabank feltôkésítéséhez.
Ennek értelmében az orosz államadósságot
a Magyar Államkincstár 58 százalékos árfolyamon,
2000. december 22-ig halasztott fizetéssel eladja a londoni Singer &
Friedlander bankcsoportnak, amely ennek fejében egyrészt 18
milliárd forint értékben tôkét emel a
Postabankban, másrészt pedig 110 millió dollár
értékû ingatlangaranciát biztosít.
Ezeket az ingatlanokat pedig késôbb elcserélték
volna a pénzintézetnél felhalmozódott rossz követelésekkel.
Ezzel a megoldással azonban - tudomásunk szerint - az ÁPTF
nagyon keményen szembeszállt. Pénzügyi garanciákat
és egyéb biztosítékokat kért arra, hogy
a befektetési alapok képesek végrehajtani a tôkeemelést.
Az angol befektetôrôl" hamar kiderült: csupán
ügynökként (úgynevezett legal owner) kíván
az ügyben eljárni, a mögötte álló
csoport kilétét pedig nem szándékozik
felfedni. Az ÁPTF ekkor az angol felügyeleti hatóságoktól
kért igazolást - Tarafás Imre még a Bank
of Englandet is felhívta" -, hogy hozzájárulnak-e
a tulajdonszerzéshez. Ezen aztán végképp
megfeneklettek a tárgyalások.
Az orosz államadósság bevonására
tett kísérlet a tájékozottak szerint elsôsorban
a rendkívül szûk határidô miatt vallott
kudarcot. Közelgett ugyanis a pénzintézet április
10-i éves rendes közgyûlése, ahol döntést
kellett hozni a helyzet rendezésérôl. A fiúk
nem tudták idôre rendesen összerakni a konstrukciót"
- mondta egy befolyásos személy, aki szerint ha minden
megfelelt volna a törvényi elôírásoknak,
akkor az erôs politikai hátszél" miatt átment
volna a döntéshozókon a tranzakció. A PM ugyanis
meglehetôsen passzívan állt a kérdéshez,
bár a háttérben folyamatosan arra bátorították
a felügyeletet, hogy feküdjön keresztbe a dolognak".
A kérdést végül a közgyûlésig
ugyan nyitva hagyták, Horn Gyula miniszterelnök április
9-én délelôtt válságmegbeszélést"
hívott össze a Parlamentben, amelyen a pénzügyminiszter,
az ÁPTF és az MNB elnöke mellett vezetô
szocialista politikusok (Suchman Tamás, Kovács László)
vettek részt. Gyakorlatilag itt dôlt el, hogy az állam,
az MFB-n keresztül a másnapi közgyûlésen 24
milliárd forinttal száll be a Postabank alaptôke-emelésébe,
illetve a nyár végén tartandó rendkívüli
közgyûlésen menesztik a vezetést. Medgyessy Péter
hatszemközt közölte Princzzel a döntést, aki
erre teljesen összeomlott. Délután azonban váratlan
fordulat történt: Horn Gyula megváltoztatta álláspontját,
és parlamenti irodájában azt közölte
Princzzel, hogy amennyiben az MSZP nyeri a választásokat, a
helyén maradhat.
A Postabank másnapi közgyûlésén látszólag
nyoma sem volt a háttérben zajló politikai ütközeteknek,
és lényegében minden a már elôre megírt
forgatókönyv szerint zajlott. A kormány korábbi
határozatainak megfelelôen a tulajdonosok elfogadták,
hogy 1998 május 12-ig zárt körben 28 milliárd
forintos értéken (140 százalékos árfolyamon)
tôkét emelnek a bankban. A részvényjegyzésre
jogot szerzett cégeket is megnevezték: a külföldi
tulajdonosok (Österreichische Postsparkasse, EA-Generali) és
az állami vállalatok (MFB, ÁPV Rt., MVM) mellett az
IBUSZ, valamint annak egyik leányvállalata, illetve az angol
befektetôk" vehettek részt. Forrásaink szerint az
utóbbiak feltüntetése azt mutatta, hogy Princz még
ekkor sem tett le arról, hogy az orosz államadósság
bevonásával szabadul meg a neki küldött
selyemzsinórtól". Ezt a megoldást azonban - az
angol felügyeleti hatóságokkal folytatott konzultáció
után - az ÁPTF április 29-én végképp
elutasította, és levélben jelezte a miniszterelnöknek
és a pénzügyminiszternek, hogy az angol befektetôk"
tulajdonszerzését nem engedélyezi.
Princz a részvényjegyzés egy hónapja
alatt minden létezô trükköt bedobott, hogy a
bôrét mentse". Információink szerint erre
az idôre tehetô, hogy nyilvánosan is átállt"
a választásokon befutásra esélyes Fideszhez,
mert nem bízott Horn Gyula korábban tett homályos ígéretében,
Orbán Viktorral pedig tudomásunk szerint már évek
óta bizalmas viszonyban volt. Sokan ezért is várták
kíváncsian, hogy miután a Fidesz nyerte meg a választásokat,
mihez kezd a Postabankkal és személy szerint Princz Gáborral.
A pénzvilágban a választások környékén
ugyanis futótûzként terjedt a hír, hogy a
Postabank - amely nem titkoltan minden politikai pártot támogatott
- több százmillió forinttal segítette a Fidesz választási
kampányát. A hír megalapozottnak bizonyult. Kiderült
ugyanis, hogy a Postabank Invest által alapított Herczog
Palace Kft. tavasszal üzletrészt vásárolt a
Fideszhez közelálló Mahirtól. A mintegy 15 millió
forint névértékû üzletrészt 380
millió forintért, azaz huszonhétszeres áron
(!) adták el azzal, hogy az üzletrészt a Mahir 1998 végéig
ugyanezen az áron visszavásárolja. Erre azonban máig
nem került sor, így az ügylet - szabaddemokrata
politikusok megfogalmazása szerint - a Fidesz választási
kampányához biztosított forrást. Hasonló
lépésként értékelték azt is,
hogy a Postabank 190 millió forint értékû
hitelt adott a szintén a Fidesz-közeli A-Reklám
Kft.-nek, illetve megbízást adott a párt választási
kampányát szervezô Happy End Kft.-nek oktatófilmek
készítésére. A Happy End erre körülbelül
50 millió forintnyi elôleget vett fel, ám a megbízást
nem teljesítette az elôírt határidôig.
Sokan azt is a Fidesz támogatásának tekintik, hogy a
Postabank 2000 közepéig rendszeresen megjelenô hirdetések
közlésére kötött szerzôdést a
Napi Magyarország címû lappal, és a néhány
tízmillió forintos összeget egyben és elôre
kifizette.
A hála azonban nem politikai kategória. Princz Gábor
ezekkel a húzásokkal végül nem tudta megmenteni
székét, bár a fáma szerint volt idô,
amikor Orbán Viktor és Princz Gábor családostul
is összejártak, az asszonyok recepteket cseréltek".
Ezért a legtöbb forrásunk nem tartotta meglepônek,
hogy Princz május végén, a választások
második fordulója után rögtön találkozóra
hívta a leendô miniszterelnököt a Hotel
Intercontinental Bécsi Kávézójába. Tanácsadói
szerint Orbán Viktor ezen a május végi találkozón
nem ígért semmit. Ennek ellenére sokan baljós
jelnek tekintették, hogy Orbán június közepén
visszavonta Urbán László pénzügyminiszter-jelöltségét,
miután napvilágot látott néhány
nyilatkozat (Figyelô, 1998. június 11.), amelyekben Urbán
utalt arra is, hogy Princznek mennie kell. Politikai elemzôk ezt úgy
értelmezték, hogy a Postabank elsô embere még
van annyira erôs, hogy megbuktasson egy pénzügyminiszter-jelöltet.
Orbán Viktort és a jelenlegi kormányzat mûködését
közelebbrôl ismerôk azonban úgy vélekedtek,
hogy a visszavonás oka inkább az, hogy Urbán László
túl erôs személyiség, és két dudás
nem fér meg egy csárdában".
Ez a magyarázat azonban azokat nem gyôzte meg, akik
tudni vélték: a jelölés visszavonása
pontosan arra az idôszakra esett, amikor Orbán Viktor, június
közepén, Köveskálon, egy születésnapi
partin, szûk körben ismét találkozott Princz Gáborral
és ígéretet tett arra, hogy maradhat a Postabank élén.
Ebben nem kis szerepet játszott, hogy a Postabank elsô
embere, beszámolók szerint ott arról biztosította
a megjelenteket, hogy a szükséges állami szerepvállalás
mértéke nem haladja majd meg a 40 milliárd forintot.
Ezt a kijelentését arra alapozta, hogy a bajok forrását
jelentô követeléscsomagot akkoriban cserélte el
egy az egyben hét spanyol ingatlanra és egy csehországi
sörgyárra. A Telnan-ügylet néven elhíresült
akció könyvvizsgálói jelentések szerint úgy
történt, hogy a Postabank 41 millió dollár értékben,
1998. június 10-én hitelt folyósított egy
spanyol vállalatnak (Parque de la Hidalga), formálisan egy
golfklub építéséhez. Szakértôi vélemények
szerint ezt a pénzt azonban arra használták fel, hogy
a Postabankban veszteséget okozó követeléscsomagot
egy Telnan Invest SL nevû cég által vásárolt
spanyol ingatlanokra cserélték el oly módon, hogy az
ingatlanokat - valós piaci értéküknél jóval
magasabbra értékelve - a Postabank érdekkörébe
tartozó vállalkozásokba (Tér 1, Tér 5,
Kenox, Van Kft.) apportálták. Ezzel a bonyolult trükkel
a bank lényegében mentesült volna a céltartalék-képzési
kötelezettség alól. Bár azt, hogy a 41 millió
dolláros hitelt erre a célra használták fel,
mind a mai napig nem sikerült közvetlenül bizonyítani,
azt az utólagos vizsgálatok megállapították:
a Postabank a hitelnyújtás során több ponton
megszegte a hitelintézeti törvény elôírásait.
Orbán Viktort végül ennek az ügyletnek a
napvilágra kerülése és az a tény,
miszerint a bank helyzetét nem lehet 40 milliárd forintból
rendezni, gyôzte meg véglegesen arról, hogy Princz
elmozdítása elkerülhetetlen. A végsô
döntést is ô hozta meg" - mondta egy, az eseményeket
közelrôl figyelô személy, aki úgy emlékezett,
hogy volt némi tipródás" azon, hogy kell-e
egyáltalán közölni a hírt Princzzel. A július
23-i kormányülés után - amikor a Telnan-ügyletrôl
már elkészült az elôzetes könyvvizsgálói
jelentés - Stumpf István kancellária-miniszter és
Járai Zsigmond pénzügyminiszter közölte a
menesztés tényét a Postabank-vezérrel, aki
ekkor az ôt közelrôl ismerôk szerint már
csak arra játszott, hogy kulturáltan távozhasson. A hármas
csúcstalálkozó azonban nem éppen ennek jegyében
zajlott: Princz ugyanis kategorikusan nemet mondott arra a miniszteri kérésre,
hogy önként mondjon le. Sôt, beszámolók
szerint a kormánytagokat burkoltan megfenyegette azzal, hogy senki
biztonságát nem tudom szavatolni száz méteres
körzeten kívül". Arról sem lehetett meggyôzni,
hogy az augusztus 7-i rendkívüli közgyûlésig
a Postabank vezetése már semmilyen fontos kérdésben
ne hozzon döntést. Az ÁPTF ezért másnap,
július 24-én kiküldött egy határozatot,
amelyben a banknak megtiltotta új kötelezettségek vállalását.
Princz Gábor azonban még ez alól is megpróbált
kibújni, és alkudozni kezdett arról, hogy a tiltás
csak az 500 millió forint feletti ügyletekre terjedjen ki. Eközben
egy bennfentes szerint Stumpf István kapott egy telefont a
bankból, hogy tûnnek el a papírok". Emiatt a július
30-i kormányülésen felvetették a felügyeleti
biztos kiküldését, amelyre az eredeti tervek szerint
csak akkor került volna sor, ha az augusztus 7-i közgyûlésen
meghiúsul a menedzsment leváltása. A felügyelet
azonban elébe ment ennek a szándéknak: Tarafás
Imre asztalára július 31-én, pénteken már
korán reggel letették a Telnan-ügyletet feltáró
KPMG-jelentés végleges változatát, ami jogilag
is lehetôséget teremtett a beavatkozásra. A felügyelet
elnöke ezután átment Járai Zsigmondhoz a Pénzügyminisztériumba,
de elôtte még utasította munkatársait, hogy írják
meg a felügyeleti biztos kiküldésérôl szóló
határozatot. Járai közvetlenül a felügyeleti
biztosok érkezése elôtt felhívta Princz Gábort,
aki ekkor már sokak szerint feladta a küzdelmet, nem tartózkodott
a helyén. A pénzügyminiszter mobilon érte utol a
bankvezért, és azt mondta neki: nem akarunk boszorkányüldözést,
rendet akarunk teremteni a bankban". A felügyeleti biztosok végül
délelôtt 11 óra körül léptek be a
bankba - rendôri erôsítés mellett. Kiss Ernô,
a Központi Bûnüldözési Igazgatóság
(KBI) vezetôje Járai Zsigmond szobájából
mobiltelefonon vezényelte az akciót, amely rövid ideig
tartott, húsz perc múlva ugyanis a József Nádor
téri épületbôl egymás után jöttek
ki a vezérigazgató-helyettesek. Banki források
szerint a legtöbb dolgozót váratlanul érte a
biztosok megjelenése, magukat a vezérigazgató-helyetteseket
is, akiket már csak azért engedtek be a szobáikba,
hogy összepakolják a holmijukat. Miután a helyettesek
elhagyták az épületet, a biztonsági ôröknek
utasításba adták, hogy a vezetôséget nem
engedhetik be az épületbe.
A felügyeleti biztosok kirendelése több szempontból
is fordulópontot jelentett a Postabank-ügyben. Egyrészrôl
a közvélemény számára világos üzenetnek
hatott, miszerint a kormány nem akarja a szônyeg alá
seperni a problémát. Másrészrôl pedig
bebizonyosodott, hogy Princz már messze nem jelent akkora veszélyt,
mint ahogy azt mindenki hitte. Ennek ellenére az augusztus 7-i közgyûlésre
mindenki mindenre felkészült". Egy belsô kormányzati
feljegyzés - amely több forgatókönyvet vázolt
a közgyûlés lebonyolítására - többek
között arra hívta fel a figyelmet, hogy a Postabank vezetôségének
elmozdításához a tulajdonosok háromnegyedének
szavazata szükséges. Ez a pakett azonban még a közgyûlés
napján sem volt maradéktalanul az állam birtokában
(csak 73 százalék) annak ellenére, hogy korábban
a kormány jelentôs erôket mozgósított a
szükséges többség eléréséhez.
Ennek nyomán került például a tb-önkormányzatok
Postabank-részesedése az ÁPV Rt.-hez, a Realbank hat
százalék körüli pakettjét pedig az MFB vásárolta
meg. Ezzel együtt fennállt a veszélye annak, hogy a
bankhoz közelálló vállalkozások megkezdik
az állami befolyás alatt lévô szervezetek részvényeinek
felvásárlását, és szavazataik 25 százalék
fölé emelkednek." A feljegyzés szerint ebben az
esetben a személyi változások végrehajtása
nem kényszeríthetô ki". A problémát
végül egy úgynevezett együttszavazási megállapodással
küszöbölték ki, ami továbbfejlesztett változata
volt annak a Medgyessy Péter által korábban tetô
alá hozott egyezménynek, amelyet tavasszal kötöttek
a Postabank fôbb tulajdonosaival (MFB, MVM Rt., ÁPV Rt.,
Magyar Posta és a tb-önkormányzatok). Ez megteremtette
a lehetôségét az összehangolt fellépésnek,
amit a Járai vezette PM úgy fejlesztett tovább, hogy
az állami tulajdonosok képviseletében csak egyetlen
ember szavaz: Szarvas Ferenc, az ÁPV Rt. helyettes vezetôje.
Erre azért volt szükség, mert a végén
már mindenre gondoltunk, még arra is, hogy valamelyik
tulajdonos képviselôjének görcs áll a kezébe
és nem tudja felemelni a tárcsát akkor, amikor a
vezetés cseréjérôl lesz szó".
A közgyûlés napján példátlan
rendôri erôket mozgósítottak annak érdekében,
hogy semmilyen incidens ne zavarhassa meg a döntést. Tûzszerészek
már az elôzô nap átvizsgálták a Vígszínházat,
hogy bombariadó esetén se kelljen kiüríteni az épületet,
a környéket pedig végig egyenruhás rendôrök
felügyelték. Princz Gábor menesztése végül
kormányzati források szerint a vártnál
simábban sikerült". Elsô napirendi pontként
ugyanis úgy módosították a bank alapszabályát,
hogy a menedzsment cseréjéhez elegendô legyen a
tulajdonosok kétharmadának szavazata. Ezt követôen
pedig már csak formalitás volt az új igazgatóság
megválasztása, amelynek élére Járai
Zsigmond közeli munkatársa, Auth Henrik került.
Ugyanakkor bejelentették azt is: a bank várható
veszteségeit az állam fedezi majd, így a betéteseket
nem fenyegeti veszély. A lehetséges konszolidációs
technikákról ekkor még nem esett érdemben szó,
miután senki nem tudta pontosan, hogy mekkora lesz a pénzintézet
várható hiánya.
Ennek feltárása a Postabank új vezetésére
hárult, amely az elsô napokban csupán a fejét
kapkodta, mivel mindennap kiesett egy csontváz a szekrénybôl".
A pénzintézet belülrôl ugyanis inkább egy
hiteltemetôhöz hasonlított, mint egy mûködô
kereskedelmi bankhoz. Egy ôszi rémálom volt"
- emlékezett vissza informátorunk, aki szerint a bankban
vizsgálódó nemzetközi könyvvizsgálók
(Deloitte & Touche, KPMG, Ernst & Young) is hosszú heteket
vajúdtak a különféle ügyletek felett. Az ÁPTF
felkérésébôl vizsgálódó
KPMG a Postabank befektetéseit áttekintve végül
szeptember elején arra a megállapításra
jutott: a június 30-i állapot szerint a pénzintézet
céltartalék-hiánya megközelíti a 110
milliárd forintot. Ez az összeg még a szakembereket is
sokkolta, hiszen a bank 1998. július 31-ig a kétes követelésekre
csupán 8,9 milliárd forintot különített el.
Bár utóbb kiderült, egy 40 milliárd forintos követelés
(HTCC) minôsítését rosszul állapították
meg, a nagyságrendi eltérés azonban jóval
nagyobb volt annál, mint amire a bank elôzô évi
mérlege alapján számítani lehetett. Ráadásul
a hivatalos könyvvizsgáló, a Deloitte & Touche (D&T)
szeptember végére elkészült saját vizsgálatával,
ami a nagyobb befektetések szúrópróbaszerû
vizsgálata után arra az eredményre jutott, hogy a céltartalék-hiány
mértéke július 31-ig 95 milliárd forint.
Az ügyletek egy része azonban így is rejtve
maradt a könyvvizsgálók elôtt, ráadásul
a legkacifántosabb" tranzakciókat Princzék
a végjáték napjaiban hajtották végre.
Október elején ezért Auth Henrik felkérte az
egyetlen könyvvizsgáló céget, amelyik még
nem járt a Postabankban, hogy szeptember végi fordulónappal
készítsen beszámolót a bank állapotáról.
Ezt az Ernst & Young egyhónapos határidôvel vállalta
úgy, hogy gyakorlatilag átvizsgálta a teljes
hitelportfóliót, a befektetések minôsítésénél
pedig elfogadta a D&T megállapításait. Így
végül 139 milliárd forintban állapította
meg a várható céltartalék-hiányt,
amihez a bank vezetése további - éves szinten 14
milliárd forintra rúgó - üzemi veszteséget
is hozzáadott. Ráadásul a különbözô
opciós ügyletek miatt a szakértôk jelezték,
hogy még így is elôfordulhatnak milliárdos
nagyságrendû pontatlanságok.
Tavaly november táján már a kormányzat számára
is világossá vált: a Postabank rendbetételének
költségei jóval meghaladják majd az eddigi
bankkonszolidációs csúcsot. Ekkor több szakértô
felvetette, hogy olcsóbb lenne a pénzintézetet
kivezetni a piacról, azaz visszafizetni az összes tartozását,
majd a mûködô részeket értékesíteni,
végül az egész kócerájt bezárni".
Ezt az alternatívát azonban hamar elvetették a döntéshozók,
mert a szakértôk többsége is azon a nézeten
volt, hogy egy ekkora bank bedôlésének társadalmi
költségeit lehetetlen számszerûsíteni".
A kormány elé végül két - nagyjából
hasonló - javaslat került, amelyek egy tôkeleszállítási,
egy portfóliótisztítási és egy tôkeemelési
lépést egyaránt tartalmaztak. A különbség
a portfóliótisztítás módjában
volt. Az elsô változat szerint a rossz követelések
bruttó nyilvántartási értéken kerültek
volna ki a bank könyveibôl, aminek következtében az
államnak kisebb tôkeemelést kellett volna vállalnia,
viszont hatalmas mértékû (174 milliárd forint és
a kamatok) kezességvállalás társult hozzá.
A második változat szerint elôbb megképzik a céltartalékot,
a követelések pedig nettó (céltartalékkal
csökkentett) értéken kerülnek ki a bank könyveibôl.
Ebben az esetben a megfelelô mutatók eléréséhez
minimum 144 milliárd, de inkább 152 milliárd forintos
tôkeemelésre és 71 milliárd forintos kezességvállalásra
volt szükség. Az eldöntendô kérdés az
volt, milyen tervei vannak az államnak a bankkal. Ha záros
határidôn belül privatizálni akarja, akkor elég
a kisebb tôkeemelés, ha viszont tartósan állami
tulajdonban akarja tartani, a szükséges fejlesztések
miatt indokolt a magasabb összegû tôkeemelés.
Minket úgy tájékoztattak, hogy végül Orbán
Viktor volt az, aki szakértôkkel való konzultáció
után az utóbbi forgatókönyv mellett tette le
voksát. Fejtörést késôbb csak az okozott,
hogy honnan teremtik elô ezt az irdatlan összeget. Az egyik változat
szerint a szükséges forrásokat egyszeri rendkívüli
kiadásként az 1998-as költségvetésben számolják
el, aminek szakértôk szerint viszont az a hátránya,
hogy az államháztartás privatizációs
bevételek nélküli hiánya az eredetileg tervezett
4,3 százalékról 6,7 százalékra nô,
amit külföldi hitelfelvétellel kell finanszírozni.
A másik változat szerint a szükséges pénzt
államkötvény-kibocsátásból
teremtik elô, amelynek révén az államháztartás
hiánya nem, csak az államadósság növekszik.
Forrásaink szerint ez utóbbi változatot javasolta a
PM és a Miniszterelnöki Hivatal is, azonban a miniszterelnök
november elején - a gazdasági miniszterekkel folytatott szokásos
keddi reggelit követôen - úgy döntött: az elsô
változatot kell megvalósítani. Megfigyelôk
szerint elsôsorban az szólt emellett, hogy a várható
közgazdasági hátrányok ellenére ez
jelezte a leginkább a kormány eltökéltségét
a probléma azonnali kezelésére. A miniszterelnök
habitusához pedig - egy befolyásos személy szerint -
különösen közel állt a múltat végképp
eltörölni" típusú döntés.
Az állami feltôkésítéshez azonban
szükség volt még egy fontos szereplôre, mégpedig
a Postabank hivatalos könyvvizsgálójára. A D&T
által hitelesített mérleg nélkül ugyanis
hiába volt meg az állami akarat és a pénz, az
egész akció kudarcba fulladt volna. Ekkor késhegyig
menô harc kezdôdött a Postabank menedzsmentje és a
D&T között, amelynek során szinte szóról-szóra
egyeztették, hogy mit tartalmaz majd az év végi közgyûlésre
beterjesztett mérleg. A D&T vezetôi lelkileg rossz
helyzetben voltak, hiszen Stumpf István november 12-én az
RTL Klubban bejelentette, hogy a kormányzat megvizsgálja a könyvvizsgáló
felelôsségét is, ezért nagyon óvatosan
viselkedtek. Ráadásul azt is tudtuk, hogy az 1997-rôl
szóló mérleget módosítani kell. Ilyen még
egyetlen banknál sem fordult elô" - mondták. A
tavalyi mérleggel kapcsolatban végül az a
kompromisszumos megoldás született, hogy a D&T elfogadta
az Ernst & Young korábbi számításainak
eredményét, és jelentésében azt írta,
nem lehet kizárni, hogy a veszteség 150 milliárdot
meghaladó nagyságú lesz.
Ez a mondat mindenesetre elegendô volt ahhoz, hogy a Postabank
december 30-i rendkívüli közgyûlésén
a már korábban kigondolt feltôkésítési
koreográfiát adják elô. Ennek értelmében
elsô lépésként 21 millió forintra szállították
le a pénzintézet alaptôkéjét, majd az állam
azon frissiben 152 milliárd forinttal tôkét emelt. Az
akciót 745 százalékos árfolyamon hajtották
végre, minek következtében a bank saját tôkéje
36 milliárd forint lett, a fennmaradó összegbôl
pedig céltartalékot képeztek a kétes követelések
mögé. Ezt követôen a rossz portfóliót,
a céltartalékkal csökkentett értéken, 71
milliárd forintért külsô társaságoknak
(PB Workout Kft., Reorg-Apport Rt.) adták el. Ezek a cégek
egy általuk kibocsátott kötvénnyel fizettek"
a banknak, amire az állam készfizetô kezességet
vállalt. A Postabank így gyakorlatilag megszabadult a korábbi
években felhalmozott rossz követeléseitôl.
Arról azonban máig megoszlanak a vélemények,
hogy az akció költségei nem haladták-e meg a szükséges
mértéket. Az ellenzéki pártok - elsôsorban
a D&T korábbi vizsgálatára alapozva - azt állítják,
hogy a Postabank helyzetének rendezésére bôven
elég lett volna 90-100 milliárd forint, a fennmaradó összeg
a költségvetés rejtett tartalékául
szolgál". Ezt kormányzati informátoraink azzal
tromfolták, hogy az eredmény egy szúrópróbaszerû
vizsgálaton alapult, nem pedig a teljes hitel- és befektetési
portfólió átvizsgálásán. Az általunk
megkérdezett szakértôk úgy látják:
az lesz a döntô, hogy a rossz követelések értékesítésébôl
mekkora bevételre tehetnek szert az ezzel foglalkozó cégek,
illetve az esetleges többletbôl mennyi kerül majd vissza a
központi költségvetésbe. Ez a folyamat azonban még
évekig elhúzódhat, miután a követeléskezelô
cégek még meg sem kezdték a rossz portfólió
felszámolását.
A túlkonszolidációról folytatott
politikai ütközetek mindenesetre egyre inkább háttérbe
szorítják az alapkérdést, nevezetesen: milyen ügyletek
okozták a Postabank horribilis mértékû hiányát,
illetve ezért kik tartoznak felelôsséggel? Bár
a pénzintézet könyveit az Állami Számvevôszék
(ÁSZ) és a Kormányzati Ellenôrzési
Hivatal (KEHI) is hónapok óta vizsgálja, az eredmény
egyelôre nem ismert. Tudomásunk szerint a KEHI végleges
jelentése június 30-án készül el, az
viszont már a kormány döntésén múlik,
hogy ennek a megállapításait nyilvánosságra
hozzák-e. Még nagyobb a csend a személyi felelôsség
kérdésében. Úgy tudjuk, az év elején
az ÁPV Rt. és a Postabank vezetôi ismeretlen tettesek,
a Pénzügyminisztérium pedig 1999. február 1-jén
Princz Gábor és ismeretlen társai ellen tett büntetôfeljelentést.
Az Országos Rendôr-fôkapitányság viszont
azt a tájékoztatást adta: a nyomozás
ismeretlen tettesek ellen folyik, és az ügynek - elégséges
bizonyíték hiányában - jelenleg még
nincs gyanúsítottja. A nyomozókat igazságügyi
könyvszakértôk segítik, akik több mázsa
irat" áttanulmányozása után alakítják
ki szakvéleményüket. Hogy ez mikorra várható,
arra azt a lakonikus választ kaptuk: ehhez még több
hónap kell".
Egyelôre tehát csak annyi biztos: a magyar gazdaság
lassan megszabadul egyik utolsó koloncától, a
Postabanktól. Ez azonban drága mulatság volt, miután
mindent összevetve az állam az elmúlt évek során
közel 300 milliárd forintot fordított egy életképtelen
struktúra fenntartására, s ennek költségeit
még hosszú éveken keresztül az adófizetôk
állják. A konszolidáció kamatterhei szakértôi
becslések szerint a jövôben évente a bruttó
nemzeti termék (GDP) 0,2 százalékát teszik
majd ki. Ezért viszont nemcsak Postabank korábbi vezetôt
terheli a felelôsség, hanem azokat a döntéshozókat
is, akik éveken keresztül hagyták, hogy a bank orosz
rulettet játsszon ügyfelei pénzével.
*Ez a riport a héten megjelent Magyarország Politikai Évkönyve 1998, Vabank címû fejezetének rövidített és átdolgozott változata. Az eredeti szöveg 1999. márciusában készült, amit a legújabb fejlemények tükrében indokoltnak láttunk néhány ponton módosítani.
A rendszerváltás bankja voltunk" - jelentette
ki a Vasárnapi Híreknek két hete adott nyilatkozatában
Princz Gábor, aki jelenleg Ausztriában tartózkodik.
Hogy ezt a Postabank korábbi elsô embere pontosan mire értette,
arra magyarázatot adhat az a tavaly ôsszel lefolytatott belsô
vizsgálat, amely a pénzintézet úgynevezett VIP-hiteleit"
világította át. Ezeket kölcsönöket
igen hosszú (tíz és tizenöt év közötti)
futamidôvel, a piacinál jóval kedvezôbb (többnyire
tízszázalékos) kamattal folyósították
- elsôsorban prominens közéleti személyiségeknek,
illetve a bank saját dolgozóinak. Az ily módon
kiutalt pénzek együttes összege a kamatok nélkül
meghaladja a 428 millió forintot, amibôl 331 millió
forintot a bank budapesti ügyfelei" vettek fel. Információink
szerint csak Budapesten 207 ilyen szerzôdés létezik,
ezek kétharmada 2008 körül jár le.
Az összeg a teljes hitelállományhoz képest
ugyan elenyészô, arra azonban az ügyfelek névsora
pontosan rávilágít, hogy a Postabank milyen mélységben
ágyazódott be a magyar társadalomba, és miként
tette lekötelezettjévé - pártállástól
függetlenül - a felsô tízezer" meghatározó
alakjait. Több forrásból is megerôsített
információink szerint a VIP-listán a színházi
élet közismert képviselôitôl kezdve (ôk
együttesen közel 21 millió forint kölcsönt
vettek fel) a Magyar Vízilabda Szövetség vezetôin
át (nekik összesen 66 millió forint jutott) a magyar
politikai és gazdasági élet meghatározó
személyiségei egyaránt szerepelnek. Utóbbiak közül
nagyobb összegû hitelt vett fel többek közöttTömpe
István (volt az ÁVÜ, majd a MÁV Rt. elnöke
is), Németh Péter (a Magyar Hírlap
korábbi fôszerkesztôje, majd a Postabank sajtóholdingjának
vezetôje), Csiha Judit (országgyûlési
képviselô, egykori privatizációs miniszter),
Herényi Károly (országgyûlési
képviselô, a Magyar Demokrata Fórum alelnöke),
Rubicsek Sándor (a Kormányzati Ellenôrzési
Iroda korábbi elnöke), Krupanics Sándor
(a Hírközlési Fôfelügyelet volt vezetôje,
jelenleg a Magyar Posta elnöke és a Postabank igazgatóságának
tagja), Bártfai Béla (jelenleg a
Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára),
Sándor László (az MSZOSZ elnöke),
Nagy Sándor (országgyûlési képviselô
az MSZP frakcióvezetô-helyettese). A belsô vizsgálat
azt is kiemelte, hogy fontos állami intézmények
(Magyar Nemzeti Bank, Nemzetbiztonsági Hivatal, ÁVÜ,
III. Kerületi Rendôrkapitányság) alacsonyabb
beosztású munkatársai is több esetben részesültek
ilyen típusú kedvezményes hitelben.
Tudomásunk szerint ennek a belsô vizsgálatnak az
eredménye a Kormányzati Ellenôrzési Hivatal
(KEHI) és a Miniszterelnöki Hivatal elôtt is ismert.
Hogy ezek az ügyletek részét képezik-e a KEHI június
30-án kormány elé kerülô jelentésének,
arról érdeklôdésünkre sehol nem kívántak
bôvebb információt adni.