Keresés
A szerző további cikkei

Erich Neumann: Mély­pszi­cho­ló­gia és új etika. Fordította Horváth Pet­ra. Oriold és Társai Kiadó, Bu­­da­pest, 2021, 150 oldal, 2940 Ft

Ha meg akarjuk érteni az ember viszályokkal és a háború rémével örökké terhes, konszolidációra képtelen közösségi létezését, akkor – morális értékítéleteinket és prekoncepcióinkat félretéve – mindenekelőtt az emberi tudat természetét, a tudat sajátos működését kell megértenünk. Az ember hasadt lény: Freud rámutatott az egyéni tudattalan túlhatalmára és jelentőségére, Jung kiterjesztette ezt a legtágabban értelmezett emberiségre a kollektív tudattalan fogalmával és valóságával, Neumann pedig továbbgondolta Jung örökbecsű tanait, és levonta a belőlük következő radikális tanulságokat.

Tovább
A szerző további cikkei

Frank Martela: Az élet csodaszép. Fordította Merényi Ágnes. Corvina Kiadó, Budapest, 2021, 184 oldal, 3990 Ft

Könyve elején Martela a létezés abszurditásából indul ki. Nem hamisítja meg az általában vett élet jelentéktelenségének, mulandóságának tényeit, valamint azt sem, hogy minden érték és cél önkényes, így tehát az univerzum maga nem nyújthatja számunkra önmagában az áhított teljességet. Nem baj, mondja a szerző, akire e felismerés nem dermesztőleg hat, hanem épp ellenkezőleg: „én a magam részéről boldogan felhagyok az élet értelmének keresésével azért, hogy az igazán fontos kérdésre koncentráljak: Hogyan éljek értelmes életet?” Tegyük hát a létezés abszurditását és vele metafizikai vesződéseinket zárójelbe.

Tovább
A szerző további cikkei

Salamon János: A modern ész kritikája. Kalligram Kiadó, Bu­da­pest, 2021, 368 oldal, 3990 Ft

Amennyire kritikus és bizalmatlan a szerző a modern kor emberével (néha szinte viszolygással vegyes megvetéssel ír róla), annyira kritikátlan és bizalommal teli a természetet illetően. Salamon értelmezésében – osztva az antik felfogást – az egyénileg és közösségi szinten is kívánatos emberi minőség, létmód (a szónak legtágabb: intellektuális, morális és esztétikai értelmében) nem az amorális és irracionális természetnek mintegy korrekciójaként tételeződik, hanem éppen fordítva: a természet részeként nekünk magunknak illene egy eleve harmonikus, hierarchikusan szervezett, önmagában jó (morális) és értelmes (logosszal bíró és ésszel felérhető) Egészhez közelítve felnőnünk, így elnyerve ezzel emberi méltóságunkat és értékünket.

Tovább
A szerző további cikkei

Alexis de Tocqueville: A demokratikus despotizmus. Ádám Péter válogatásában, fordításában és elő­sza­vával. Qadmon Kiadó, Bu­da­pest, 2020, 220 oldal, 3270 Ft

Családi gyökerei ellenére Tocqueville üdvözölte ugyan a demokratizálódás elkerülhetetlen térnyerését (amit ráadásul a Gondviselés elkerülhetetlen eseményének tartott), tisztában volt az előző korok arisztokratikus társadalmainak súlyos igazságtalanságaival, mégis fájlalta mindazt, amit végleg elveszni érzékelt: a káosz veszélyével szemben a kiszámíthatóságot, stabilitást; az egyenlő, de személytelen emberi kapcsolatok helyett az egyenlőtlen (és persze igazságtalan), de meghitt, bensőséges kötelékeket úr és szolga között. Keserűen állapította meg azt az antropológiai igazságot, miszerint az emberek zöme hajlamosabb többre értékelni az egyenlőséget a szabadságnál. Hiszen: „A politikai szabadságot csak nagy erőfeszítések árán veheti birtokba az ember, csakis akkor élvezhetjük, ha előzőleg nem kevés áldozatot hozunk érte” (85.). „A politikai szabadság elvesztéséhez azonban annyi is elég, hogy hagyjuk kicsúszni a kezünkből – és máris odalesz.” (84.)

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Georg Simmel: Schopenhauer és Nietzsche. Fordította Berényi Gábor. Gondolat Kiadó, Budapest, 2020, 230 oldal, 4000 Ft

A szerző pszichologista módszertana minden sajátszerű korlátjával együtt is kiválóan példázza a tényt, hogy nem is olyan régen a pszichológia, a lélektani megközelítés még a filozófiai gondolkodás organikus részét képezte, s korántsem vált el attól úgy és olyan élesen, mint a későbbiekben. Simmel tehát indítékok, motívumok, szükségletek, „ösztönök” nyomába szegődik: a schopenhaueri, illetve a nietzschei gondolatokat nem elsősorban azok plauzibilitása, tapasztalati vagy metafizikai érvényessége alapján elemzi és kritizálja, hanem mindenekelőtt lélektani aspektusból vizsgálja. Simmel finom arányérzékét, szubtilis vizsgálódásait egyszerre jellemzi tárgyilagosság és alig leplezetett személyesség: sem az egyik, sem a másik szellemi nagyság vonzásának sem engedi át magát teljesen, ám nem is hűvös szemlélőként tekint rájuk.

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Tovább
A szerző további cikkei

Hudy Árpád: A modernitás re­me­téje – Nicolás Gómez Dávila: Szél­jegyzetek a töredékek katedrá­li­sá­hoz. Irodalmi Jelen Kiadó (Con­cord Media), Arad, 2013. 108 ol­­dal, 1400 Ft

Tovább
A szerző további cikkei

Josef Seifert: Vissza a magánvaló dolgokhoz. Fordította és szerkesztette Szalay Mátyás. Kairosz Kiadó, Budapest, 2013. 432 oldal, 4400 Ft

Tovább
A szerző további cikkei

Vajda Mihály: Túl a filozófián. Typotex Kiadó, Budapest, 2013. 304 oldal, 3200 Ft

Tovább
A szerző további cikkei

Friedrich Wilhelm Nietzsche: Igazságról és hazugságról nem-morális értelemben. Fordította Óvári Csaba. Attraktor Kiadó, Máriabesnyő, 2012. 96 oldal,2400 Ft

Friedrich Wilhelm Nietzsche: Vegyes nézetek és mondások. Fordította Óvári Csaba. Attraktor Kiadó, Máriabesnyő, 2012. 141 oldal,2800 Ft

Tovább
A szerző további cikkei

Leszek Kołakowski: Mit kérdeznek tőlünk a nagy filozófusok? Fordította Pálfalvi Lajos. Typotex Kiadó, Budapest, 2012. 250 oldal,2900 Ft

Tovább
A szerző további cikkei

Viktor E. Frankl: A szenvedő ember. Patodícea-kísérlet. Fordította Bruncsák István és Kalocsai Varga Éva. Jel Könyvkiadó, Budapest, 2012. 176 oldal,1800 Ft

Tovább
Élet és Irodalom 2022