
Tábor Ádám

Félretájékoztatás
VISSZHANG - XLVIII. évfolyam 3. szám, 2004. január 16.

Polónyi glosszája az ÉS január 2-i számában (Politikai kommunikáció) az "Oktatáskutató Intézet
megszüntetése", illetve - a másik fél szerint - "a kutatói tevékenység" "új szervezeti formában" folytatódó
továbbműködése kapcsán lényegében dezinformációval vádolja a tárcaminisztert. Nem tudom, jogosan-e.
Mások azonban ebben az ügyben biztosan dezinformálták a közvéleményt - bár nyilván csupán
ügyetlenségből, szakmai hibából, illetve szenzációhajhászásból.

2003. november 30-án kaptam egy e-mailt a Magyar Szociológiai Társaságtól, amelyben felkértek, hogy ha
egyetértek a Társaság elnökségének az Oktatáskutató Intézet ügyében az oktatási miniszterhez írott
levelével, aláírásommal támogassam azt. Az intézet helyzetéről és munkájáról minimális információkkal
rendelkezem. Miután azonban a levél mindjárt az elején leszögezte, hogy "Társaságunk nem hivatott
megítélni, hogyan tölti be" az intézet "az oktatási minisztérium háttérintézményének funkcióját, indokolt-e
átszervezése, megszüntetése vagy sem", és nem tartalmazott többet, mint hogy "szükséges lenne, hogy
Miniszter Úr a megszűnő Oktatáskutató Intézet legkitűnőbb, tudományosan minősített munkatársaiból
formált kutatócsoport további fennmaradását más - akadémiai, egyetemi - keretek között biztosítsa",
december elsején csatlakoztam az aláírókhoz. Azt ugyanis - miután a hetvenes években ezen intézet egyik
jogelődjénél voltam szerkesztő egy évtizeden át - biztosan tudom, hogy számos valóban kitűnő kutató
dolgozott, illetve dolgozik ebben a teamben ma is. Mivel pedig formálisan mintegy három évig az
Oktatáskutató Intézetnek is munkatársa voltam (megalakulásakor - az akkor kinevezett igazgató
felmondási szándékáról értesülvén - gyesre mentem, annak időtartama alatt pedig nem rúghattak ki),
aláírásomat e tény jelzésével nyomatékosítottam.

A december 12-i Magyar Hírlapban azonban - kb. száz aláíróéval együtt - nem ez alatt a szöveg alatt jelent
meg a nevem. Már a cím is - Tiltakozás az Oktatáskutató Intézet megszüntetése ellen - félrevezető volt,
hiszen ez a levél nem tiltakozás volt az intézet megszüntetése ellen, hanem a megszüntetés után
bekövetkező helyzetre vonatkozó nyomatékos kérés. A levelet a lap nem adta közre, helyette két
mondatban kivonatolta. Az első mondat szerint "a Magyar Szociológiai Társaság elnöksége levelet intézett
Magyar Bálint miniszterhez, aggodalmát fejezve ki a magyar oktatásszociológia fontos műhelyének, az
Oktatáskutató Intézetnek ez év december 31-ével történő megszüntetése ügyében." Ez még rendben lett
volna, ám a folytatás így szólt: "Kozák Gyula szociológus "nem a kutatók egy részének", hanem az egész
intézetnek a megőrzését tartja fontosnak". Ez után a harmadik, egyben zárómondat, miszerint
"aláírásgyűjtő akció keretében az alábbiak csatlakoztak, nyilvánosan is kifejezve kívánva egyetértésüket",
a címmel együtt azt sugallta, mintha az aláírók az intézmény megszüntetése ellen tiltakoztak volna, nem
pedig "a legkitűnőbb munkatársakból formált kutatócsoport további fennmaradására" kértek volna
garanciát.

A sajtóetika megköveteli, hogy ha egy közérdekű levél aláíróinak nevét egy sajtóorgánum közreadja, akkor
vagy közölnie kell azt a levelet, amelyet az illetők aláírtak, avagy legalábbis - ha netán túl hosszúnak tartja
- korrekten kell ismertetnie azt, és az aláírók neve fölött azt kell ismertetnie, nem vegyítve más
véleménynyel. Lehetséges, hogy a nálam jóval régebben és jóval tovább az intézetben dolgozó, így az
ügyben nyilván tájékozottabb - a levelet alá sem író - Kozák Gyula álláspontja a helyes, és nem az aláíróké.
Az ő véleményét azonban külön kellett volna közölnie a lapnak. A címadás szabadsága pedig, amelyre a
napilapok oly kényesek, nem terjed odáig, hogy olyasmi szerepeljen a címben, ami nem igaz.

Vártam, hogy a Magyar Szociológiai Társaság vagy valamelyik aláíró-társam helyesbíti az újságban



megjelenteket. Ilyesmivel azonban nem találkoztam. Ezért írtam meg most, Polónyi glosszája apropóján az
esetet. Mellesleg alapvetően hamisnak tartom a glosszaíró hasonlatát, miszerint "annyi történt, mintha az
ÉS-t holnaptól valamelyik napilap vasárnapi magazinjává alakítanák". Az ÉS ugyanis - ellentétben az
Oktatáskutató Intézettel - nem az adófizetők forintjából működő állami intézmény. Szerencsére.

Tábor Ádám


