
Kozák Márton

Egy médiakritika kritikája
VISSZHANG - XLIX. évfolyam 48. szám, 2005. december 2.

Bajomi-Lázár Péter és Monori Áron hosszú cikket szentelt a Medgyessy-Gyurcsány- kormány
médiapolitikája bemutatásának (Médiaháború vagy médiabéke?, ÉS, 2005/44.). Néhány ponton reagálnék
a leírtakra.

Bár talán rút dolog az álláspont kifejtését megelőzően véleményt mondani, nem bírom fékezni magam: az
a benyomásom, hogy a szerzők egy téves szerepfelfogás rabjaiként képtelenek voltak tárgyszerű
vizsgálódásra. A téveszme lényege, hogy a haladó értelmiségi ab ovo kuruc, függetlenségének és
szakszerűségének mércéje a hatalom bírálatának intenzitása. Esetünkre vonatkoztatva: az a
médiaszociológus, aki nem képes sajtószabadságnak a végrehajtó hatalom mindenkori birtokosai általi
durva megsértését kimutatni, nem komoly médiaszociológus, nímand. E mentalitás következtében
lehetetlenné válik az árnyalt és tényszerű elemzés.

A Sajtószabadság Központ megbízásából készült írás elsőként ellenzékben tett ígéreteivel szembesíti a
2002-ben hatalomra kerülteket. Tőlem is idéznek: "Egyszer s mindenkorra véget kell vetni a
médiavállalatok megfélemlítésére alkalmas törvényhozói támadásoknak. (...) Meg kell szüntetni az állam
akár közvetett sajtótulajdonlását is. Az államnak tilos piaczavaró tevékenységet folytatni." Nos, a
médiavállalatok megfélemlítésére alkalmas törvényhozói támadások, mint volt pl. a "lex Répássy", ebben
a ciklusban nem voltak. Ellenkezőleg, nem csak a médiavállalatok vegzálása szűnt meg, hanem számukra
igen kedvező törvényhozói (a sajtótermékek áfájának öt százalékra való csökkentése) és törvényhozáson
túli, de politikától nem teljesen független lépések (a kereskedelmi tévék koncessziójának
meghosszabbítása változatlan díjjal) történtek, szerintem egyébként helytelenül. Az idézett második
mondatra térve: állam közvetett módon sem tulajdonol sajtót, így például nem alapított több milliárd
forinttal lapot kiadó alapítványt. Abban a vonatkozásban viszont jogos a kritika, hogy az állam nem
hagyott fel a piaczavaró tevékenységgel, vagyis nem vetett véget annak a gyakorlatnak, hogy állami
tulajdonú cégek médiavásárlásai nem mindig szakmai megfontolásokon alapulnak.

Az írás az MTV-ről szólva az üzemben tartási díj költségvetési átvállalásával folytatódik. A szerzők
megállapítják, hogy 2002 júliusa óta az MTV költségvetését a szerény reklámbevételtől eltekintve az állam
fedezi, s kijelentik: az intézmény ezzel a burkolt politikai ellenőrzés alól nyílt politikai ellenőrzés alá került.
"A díj eltörlésének célja - a közterhek "csökkentésének" népszerűségszerző szándéka mellett - a politikai
nyomásgyakorlás volt" - írják.

Ha a szerzők elmélyedtek volna a magyar médiavalóság tanulmányozásában, láthatnák, hogy maga az
üzemben tartási díj átvállalása teljesen fölösleges aktus az MTV fölötti ellenőrzés megszerzéséhez, annak
közmondásos alulfinanszírozottsága ugyanis eleve a mindenkori parlamenti többség kiszolgáltatottjává
teszi az intézményt. A köztévé kormányfüggősége nem 2002 nyara, hanem a médiatörvény
hatálybalépése óta tény. Íme az ellenpróba: az átvállalás ellenére a kormány sem a Duna Tv, sem a
Magyar Rádió (merthogy őket éppúgy érintik az átvállalás következményei) fölött sem burkoltan, sem
nyíltan nem gyakorol politikai ellenőrzést, sőt! Ugyan miért? Három okból. Egyrészt, mert e két
intézménynek a médiatörvény alapján normatívan járó pénz elegendő a takarékos működéshez, másrészt
mert az üzemben tartási díj pótlását akkor is feltétel nélkül folyósította a kormány, ha az elnökösködő
Kondor Katalin naponta más-más ultrapolgári szervezetnél vendégeskedett (az augusztusi intermezzótól
tekintsünk most el, atipikus és múló jelenség volt), s végül, mert a törvény egyéb rendelkezései, mint pl. a
paritás elve, biztosítják végrehajtó hatalomtól való függetlenséget. Melléktermékként általános érvényű



tanulsággal is szolgál az eset: az alkotmányos (más szóval: civilizációs) normák bensővé válása esetén
nem jelent katasztrófát, ha valamit nem garantál törvény. Az üzemben tartási díj átvállalásával a
gyakorlatban nem sérült a közmédiumok függetlensége, a nyomásgyakorlás lehetőségét sem ez a
szerencsétlen döntés állította elő: a médiatörvény a díj mértékének megállapítását a feles többséget
igénylő költségvetési törvény hatályába utalja, így korábban sem voltak eszköztelenek a közmédiumokat
politikai ellenőrzés alá vonni kívánó kormányok. Most "csupán" a függőségbe taszítás újabb elvi lehetősége
teremtődött meg.

Ez persze nem mentség. Mint ismeretes, az átvállalás az MSZP 2002-es választási ígérete volt. Nem látok
az ötletgazdák fejébe, de biztos vagyok abban, hogy az ígéret mozgatója nem a nyomásgyakorlás
lehetőségének megteremtése volt - aki úgy gondolja, az a távlatos gondolkodás dolgában erősen
túlbecsüli az ígérgetőket. A magyarázat rém egyszerű, ám nem kevésbé lehangoló: a dolognak célja nem
volt, csak oka - a populizmusba ojtott stupiditás. Így sikerült elérni, hogy a koalíció politikailag nem nyert
semmit - hiszen a dolgozó tömegek nem követelték e teher vállról való levételét, ergo nem is hálásak -,
ellenben sikerült magas labdához juttatni az ellenzéket és a sajtószabadságért aggódó intelligenciát, és
sikerült évi 25 milliárd forintnyi teljesen fölösleges költségvetési kiadást generálni. Bravó. De hogy
mégsem a közmédiumok rabigába hajtását hozta eme ostobaságban fölülmúlhatatlan döntés, jelzi, hogy
amikor két éve a díjfizetés rendjének visszaállítását indítványoztam, az ellenzéki pártok ujjongás helyett
csöndben lapultak.

Aki tehát azt gondolja, hogy az átvállalásra az MTV anyagi függésbe taszításához volt szükség, elemi
ismeretei sincsenek a közmédiumok finanszírozásáról. A köztévé alulfinanszírozottsága - vagyis hogy
kevesebb a normatíve rendelkezésre álló pénz, mint amennyit az ellátandó feladat igényel még akkor is,
ha minden enyveskezű messze elkerülte volna a Szabadság teret - a kezdetek óta ismert. Az
alulfinanszírozottság ellenére az intézménynek a médiatörvény értelmében működnie kell, a tovább
működés anyagi feltételeit pedig ki más tudná biztosítani, mint a kormányzat - íme a kormányfüggőség
magyarázata. Ha tehát az MTV finanszírozása normatív és a feladatok ellátásához elégséges mértékű
lenne, az intézmény kormányfüggősége is megszűnne. Mellékesen: szerencsés lett volna, ha Bajomi-Lázár
és Monori tudomást szerez az MTV ez évi finanszírozásában beállt, kis túlzással forradalminak mondható,
bár kivitelezésében roppant tökéletlen változásról. Ennek lényege, hogy az MTV már a költségvetési
törvény decemberi elfogadásakor tudhatta, hogy 2005-ben mennyi pénzzel gazdálkodhat, s azt is, hogy
több pénz nem lesz - vagyis szemben a korábbi évtizedek gyakorlatával kvázi kemény lett az intézmény
költségvetési korlátja. A parlamenti többség ezzel a finom mozdulattal ha nem is oldotta el az MTV-t a
kormány köldökzsinórjától, de fontos lépést tett ebbe az irányba - nem állítom, hogy tudatosan. Sőt,
egyetértek Vásárhelyi Máriával: a kormány médiapolitikájának lényege, hogy nincs.

"... a díj eltörlése azt mutatja, hogy a hivatalban lévő kormány a közszolgálati televízió függetlenségének
látszatát sem kívánja fenntartani. Ezt a következtetést látszanak alátámasztani a köztévében a
kormányváltás után végbement személycserék is" (Nem értem, ÉS, 2005/46.), s megemlítik a valóban az
új kormány óhajának megfelelően lemondott Mendreczky Károly elnököt és az önként távozó Csermely
Péter hírigazgatót (meg Betlen Jánost, aki szerintük elhagyta az intézményt, szerintem meg nem). Nos, aki
a nevezettek lemondásának óhajtását a pártatlan tájékozódásra szerződött közmédiumok elleni
kormányzati attaknak látja, jó esetben viccel. Avagy emlékeztetni kell a szerzőket a 2002-es választási
kampány MTV-beli prezentálására? Ez esetben a sajtószabadság feledékeny honi oltalmazói kedvéért
idézek az EBESZ választási megfigyelőinek korabeli jelentéséből. "Az állami televízió következetesen
elfogult volt a kormány és a Fidesz javára. (...) Az MTV teljes közvetítést adott a Fidesz-MDF
kampányrendezvényeiről, még akkor is, ha ez felborította az előzetes műsortervet. Semmilyen más párt
rendezvényeiről nem számoltak be hasonló módon." Folytassam? Rendben. "Egyértelműen rendkívüli
elfogultsággal viseltetett a köztévé az összes ellenzéki párttal szemben (...) bár az MSZP viszonylag nagy
arányban szerepelt a hír- és választási műsorokban, a megfigyelők csak negatív vagy semleges
beszámolókat dokumentáltak. A pártról egyszer sem szóltak kedvezően az MTV1-en. Nem járt jobban a



többi ellenzéki párt sem, csak a MIÉP kapott pozitív megjegyzéseket." (Kis színes: két évvel később az
EBESZ 55 tagállama konszenzussal az SZDSZ által az MTV kuratóriumába jelölt Haraszti Miklóst, nem
pedig az előző kormány valamely médiapolitikusát választotta a szervezet sajtószabadság-képviselőjévé -
ugyan miért?)

"A kuratórium körüli újabb anomáliát aligha lehet a kormánypártok számlájára írni, de az eset azt jelzi,
hogy a tagok mai jelölési mechanizmusa tarthatatlan" - olvasható az MTV kuratóriuma elnökségének
fidesztelenségét taglaló bekezdésben. Egy kérdés: akkor mit keres ez a passzus a Medgyessy-Gyurcsány-
kormány médiapolitikáját tárgyaló cikkben? Ha pedig szerepel, miért nem ekképp: "A kormányt időnként
támadások érik amiatt, hogy a kuratórium elnökségében nincsenek Fidesz által jelölt tagok. A vádak
alaptalanok, hiszen a Fidesz nem jelölt, márpedig választani csak jelöltek közül lehet. Bár az eredmény
kétségkívül faramuci, hiszen a nagyobbik ellenzéki párt távolmaradása miatt a legkisebb parlamenti párt
jelölte az összes tag felét, a kormánytöbbség megtette, amit megtehetett, biztosította a kormányoldal és
az ellenzék médiatörvényben előírt paritását. Emlékeztetőül: a valóban csonka kuratórium idején az
ellenzék jelölt, de jelöltjeit Áder János parlamenti elnök nem bocsátotta szavazásra - ez figyelemre méltó
különbség".

"A Medgyessy-kabinet nemcsak az elektronikus média, de a nyomtatott sajtó helyzetébe is beavatkozott" -
olvasható az utóbbi témára való átvezetésként, bár a cikk alapján nem világos, miként is avatkozott bele a
szerencsétlen Medgyessy-kabinet az elektronikus médiumok helyzetébe (nem egészen ott és úgy, amiről a
szerzők írtak). A sajtóban, s ezt elismertem, az állami vagy állami tulajdonban lévő intézmények és cégek
változatlanul nem tisztán szakmai alapon végzik médiavásárlásaikat. Ez baj. De lássuk be, valószínűleg a
Holdon él, aki el tudja képzelni, hogy állami cégek valaha is szigorúan CPT-értékek szerint helyezik el
hirdetéseiket. Ami elvárható, az annyi, hogy az önmérséklet minél nagyobb legyen. Ennek kifejlődését
elősegíthetnék a médiaszociológusok is, ha handabandázás helyett elemeznék, hogy a jelentősebb
hirdetési aktivitást fölmutató állami intézmények hol és mennyi hirdetést helyeznek el (elsőrangú
kutatócég gyűjti a munkához szükséges adatokat, érdeklődés esetén megadom elérhetőségüket), s ez
esetben elkerülhetnék az efféle mondatok leírását: "A hirdetések újraelosztásának szempontjai mindmáig
ismeretlenek, így azt sem tudni, gazdasági megfontolások indokolják-e a változást."

A sajtóalap létesítésének elmaradását szintén a koalíció rovására írják a szerzők. Úgy gondolom, a
sajtóalap intézménye vita tárgya kell legyen. A választások előttről idézett cikkben az SZDSZ
médiapolitikai elképzeléseit vázolva a következőket írtam: "Nincs sajtószabadság biztos gazdasági
alapokon álló sajtó nélkül. Ezért a lehetőségek végső határáig könnyíteni kell a médiaipar gazdálkodási
feltételeit". Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a sajtóalap a médiaipar megerősítésének megfelelő
eszköze lenne. A tartalomsemlegesség elvét követve támogatni azokat a lapokat, amelyekre a sokszínűség
megteremtése és megőrzése érdekében szükség van, ahogy a szerzők írják, nemes idea, de hogyan
valósítható meg a gyakorlatban? Közvetlen módon, szubvenciókkal támogatni a veszteséges minőségi
lapokat, ahogy a szerzők skandináv és latin országokbeli példákra hivatkozva írják? Hogyan? Felállna egy
bizottság, amelyik eldöntené, hogy mely lapok minőségiek? Csekély fantáziával is el tudjuk képzelni,
hogyan működne az a grémium. Vagy a normativitás elemét bevíve azt mondanánk, hogy a politikai
napilapok a támogatandók? Eszerint a politikai napilap lenne a minőségi sajtó szinonimája? Ez a magyar
sajtóviszonyokat tekintve tréfás alapvetés. De rendben, fogadjuk ezt el - ez esetben milyen indokokkal
zárnák ki mondjuk a támogatásért bejelentkező Blikket vagy Színes Mai Lapot? Hogy a címbetűk mérete
aránytalanul nagy? Vagy hogy rendszeresen közölnek meztelen nőkről fotókat? Ennél egy fokkal
szerencsésebb megoldás - ami a jelek szerint a szerzők kéziratának lezárása után történt, mert hogy erről
nem tesznek említést -, hogy az Országgyűlés 15-ről 5 százalékra csökkentette a sajtótermékek áfáját.

Mellékszál: nem helyes, ha a médiaszabadság védelmezői kizárólag a kormányon kérik számon a sajtó
gazdálkodási feltételeinek javítását. A sajtó gazdasági gondjainak legfőbb piaci oka a magyarországi
médiumok reklámárainak különössége, vagyis hogy nálunk a televíziók reklámpiaci részesedése
nemzetközi összehasonlításban jóval magasabb, mint a sajtóé. Miért? Mert az alacsony tévés hirdetési



árak miatt olyan hirdetők is a televíziókhoz fordulnak, akiknek normális esetben jobban megérné a
sajtóban vagy a rádióban hirdetni - vagyis a tévék elszívják a hirdetőket a médiapiac többi szereplője elől.
Ez ellen bizony tehettek volna a sajtóvállalatok vagy a kiadók érdekvédelmi szervezetei, ha nem kizárólag
az állami emlő elkapásának ősi ösztöne vezéreli őket. Például felismerhették volna, hogy a kereskedelmi
televíziók koncessziós szerződésének lejárta esélyt kínál a tévés reklámárak felsrófolására. Ha olyan
vehemenciával lobbiztak volna a koncessziós díj piacilag több mint indokolt felemelése érdekében -
melynek legfőbb haszonélvezői ők lettek volna! -, mint tették ezt áfaügyben, az iparág helyzete
strukturálisan és jelentősen erősödött volna. Ehelyett egy-két lap kivételével az egész szakma néma
szemlélője volt az elmondhatatlan botránynak, annak, hogy az ORTT változatlan feltételekkel
hosszabbította meg a két kereskedelmi televízió koncesszióját.

A szerzőpáros kitér még egy szerintük a Medgyessy-Gyurcsány-kormánynak a kritikus médiához fűződő
viszonyát szimbolizáló médiapolitikai döntésére, miszerint kitiltották a kamerákat a parlamenti folyosókról,
valamint az ülésteremben nem forgathatnak a televíziók, hanem csak az Országgyűlés kamerái által
rögzített felvételeket használhatják. Szerintem meg a média kritikai szerepének betöltése ezzel egyáltalán
nincs lehetetlenné téve, viszont a politika bulvár megközelítése elé valóban - nem áthághatatlan - korlátok
lettek állítva. A tiltott helyen dohányzó vagy az orrát túró képviselő leleplezése kétségkívül fontos harci
feladat, de a politikusok foglalkozás körében elkövetett helytelenkedéseinek feltárása és bemutatása ettől
nem tilalmas, bár ez kétségkívül munka- és hozzáértés-igényes tevékenység. Ráadásul kevésbé vonzza a
nézőket.

Nézzük, amiben egyetértünk. Cikkük végén a szerzők néhány törvényhozási intézkedést javasolnak, ezek
közül kettővel egyetértek. Az egyik az üzemben tartási díj visszaállítása. Bő egy hónapja ugyanezt tette
Pető Iván és Kóka János (a kritikus kedvű szerzők ezt elmulasztották megemlíteni), miközben a
közmédiumok normatív és elégséges finanszírozását, s annak médiatörvénybe történő beemelését - ez
utóbbinak az az értelme, hogy ne a mindenkori költségvetési törvényben a mindenkori kormánytöbbség
határozza meg a díj mértékét -, valamint a közpénzek racionálisabb felhasználása érdekében a két köztévé
összevonását is szorgalmazták. Bajomi-Lázár és Monori másik javaslata az ORTT és a médiakuratóriumok
tagjai jelölési mechanizmusának megváltoztatását célozza. Az SZDSZ Pető és Kóka által ismertetett
álláspontja szerint is megszüntetendő a pártok jelöltjein és az ún. civil delegáltakon alapuló mai
kuratóriumi rendszer (a tervezet csak a közmédiumokkal foglalkozott, az ORTT-vel nem - személyes
véleményem szerint ez az elsőként felszámolandó szervezet a Magyar Köztársaságban), s helyébe olyan
tulajdonosi testületnek kell lépni, amely szakszerűen képes eleget tenni a tulajdonosi jogosítványokból
adódó feladatoknak. Öröm, hogy a szerzők hasonlóképpen vélekednek.

Kozák Márton
az MTV kuratóriumi elnökség tagja (SZDSZ)


