KODÁLY-PARAFRÁZIS

PÁRATLAN OLDAL - LXVI. évfolyam, 24. szám, 2022. június 17.

Emelt szintű érettségi földrajzból. Száz diák közül ha egy választja ezt a lehetőséget. Ehhez képest eléggé gyenge a színvonal. Makogás, egyperces felelet, teljes tájékozatlanság a térképen. Vagy épp bemagolt ismerettömeg, ész és lélek nélkül. Elkeseredés, visszaadom a diplomámat.

Aztán a vége felé egy fiatalember következett. Nem idei érettségiző, ennyi derült ki a dokumentumokból. Arcra is idősebb pár évvel, mint a többiek. Folyamatos, önálló, tizenöt perces felelet. Logikus felépítés. Semmi mellébeszélés, semmi rizsa. Tudatos térképhasználat, felszólítás nélkül. A felelet elején tételmondat, a végén rövid összegzés. Nyilvánvaló, ez egy jeles felelet, de hát nem jegyet adunk, hanem pontszámot. Különben is, már csak élvezetből, önvigasztalásképp, kérdezni kell. És minden kérdésre nett, pontos, okos válasz. Maximális pontszám! A felelet utáni beszélgetésből kiderül: a férfi agrármérnök szeretne lenni. Már szakosodását is megtalálta: a szántás nélküli, környezetbarát földművelés. Egyébként nyolc éve a rendőrségnél dolgozik.

Kodály mondta: egy jó tanár megment egy iskolát. Mutatis mutandis: egy jó diák megment egy bizottságot.

A szerző további cikkei

LXVI. évfolyam, 18. szám, 2022. május 6.
LXVI. évfolyam, 17. szám, 2022. április 29.
LXVI. évfolyam, 9. szám, 2022. március 4.
Élet és Irodalom 2022