Még annál is legebbek

VISSZHANG - LXVI. évfolyam, 6. szám, 2022. február 11.

Fenyvesi Ottó Mázli – avagy a siker titka című írásában (ÉS, 2022/4., jan. 28.), miközben Gerhard Richterrel kapcsolatban a művészi siker mibenlétét igyekszik felfejteni-megmagyarázni, többek között azt írja a német alkotó egyik, 1986-ban festett, Abstraktes Bild című vásznáról, „amelyet egy chicagói bankár vett meg a Sotheby’s aukcióján hat évvel ezelőtt, Londonban (...)41 millió euróért”, hogy „ez jelenleg a legnagyobb összeg, amit élő művész alkotásáért kifizettek”.

Sajnos ez az utolsó mondat nem igaz. Mert az igaz ugyan, hogy 2015 februárjában a Sotheby’s londoni árverésén Kenneth C. Griffin milliárdos amerikai hedge fund menedzser és műgyűjtő valóban 30 389 000 fontot (46 303 719 dollár; 12,654 milliárd forint) adott ezért a képért (amely 1999-ben ugyanúgy a Sotheby’s árverésén még „csak” 607 500 dollárért kelt el, igaz, akkor is már ez volt a legmagasabb ár, amit Richter egy absztrakt munkájáért mindaddig adtak), ám ennél azért fizettek már többet a világon jelenleg is élő művészek alkotásaiért. Csak hogy – tisztán – lássuk a (siker)listát:

David Hockney Henry Geldzahler and Christopher Scott című 1969-es kettős portréjáért 2019 márciusában a Christie’s londoni árverésén 37 661 250 fontot (49 557 100 dollár; 13,889 milliárd forint) fizetett ki valaki;

Jeff Koons narancssárga Balloon Dogja, vagyis háromméteres fém lufikutyaszobra 2013 novemberében a Christie’s New York-i aukcióján 58 405 000 dollárt ért meg valakinek (ez akkor kereken 13 milliárd forint volt; itt jegyzem meg, hogy a forintban megadott árakat a mindenkori leütés napján érvényes árfolyammal számolom, ezért lehetnek „hullámzások” a dollár-árlistához képest);

Sacha Jafri The Journey of Humanity című 1800 négyzetméteres (!) festményéért 2021 márciusában egy dubai jótékonysági árverésen 228 millió dirhamot (62 millió dollár; 19,130 milliárd forint) adott meg Andre Abdoune francia üzletember;

a Beeple művésznéven alkotó Mike Winkelmann Everydays – The First 5000 Days című NFT-munkájáért 2021 márciusában a Christie’s online aukcióján 42 329,45 ethereumot (69 346 250 dollár; 21,221 milliárd forint) fizetett ki a milliomos indiai Vignesh Sundaresan, alias MetaKovan, az egyik legfontosabb NFT befektetési alap, a Metapurse létrehozója;

Jasper Johns 1959-es False Start című festményéért 2006 októberében New Yorkban egy magánüzlet keretében 80 millió dollárt adott Kenneth Griffin amerikai milliárdos műgyűjtő David Geffen amerikai milliárdos műgyűjtőnek (Richard Grey New York-i galerista közvetítésével);

David Hockney Portrait of an Artist című, 1972-ben festett vászna 2018 novemberében a Christie’s New York-i aukcióján 90 312 500 dollárért (25,466 milliárd forint) cserélt tulajdonost;

Jeff Koons 1986-os Rabbit című méteres fém lufinyúlszobrát 2019 májusában a Christie’s New York-i árverésén 91 075 000 dollárért (26,416 milliárd forint) vette meg Steven A. Cohen milliárdos amerikai üzletember és műgyűjtő (talán érdemes lehet itt megjegyezni, hogy ennek a műnek és az előző Hockney-képnek egyaránt 80 millió dollár volt a leütési ára, Koons szobra csak az időközben megnövekedett árverési jutalékokkal számolt végső bruttó vételár miatt került végül többe);

a jelenlegi valóban legmagasabb (ismert) összeg pedig, amennyit egy élő művész munkájáért kifizettek, az 110 millió dollár: ennyit ugyancsak Cohen adott 2010-ben egy magánüzlet keretében Jasper Johns 1958-as Flag című festett amerikai zászlójáért.

Persze ezektől még a Richter-kép ára is szépen csillog. Csak hát a valódi sikerek ilyen „többfélék”.

Élet és Irodalom 2024