BMW:

Nemzetbiztonsági kockázat

PÁRATLAN OLDAL - LXII. évfolyam, 23. szám, 2018. június 8.

Bár apai ágon német gyökerei vannak, Donald Trump roppant cudarul bánik Németországgal, amiről Merkel kancellár sokat tudna beszélni. A németeket egyenesen „rosszaknak” tartja, mert bikaerős gazdaságuk ellenére a NATO legnagyobb potyautasai: csupán a GDP 1,2 százalékát költik védelemre az elvárt két százalékkal szemben, miközben a kormány úszkál a pénzben, költségvetési fölöslege van. Ám ennél is nagyobb bűnük az eget verő kereskedelmimérleg-többlet az USA-val szemben. Trump elnök szemében a németek ugyanolyan merkantilista „állásgyilkosok” Amerikában, mint Kína.

Tény, hogy az amerikai luxusautópiac 90 százaléka német kézben van. Amint az várható volt, a német kocsik máris a Fehér Ház célkeresztjébe kerültek. Annak ellenére, hogy a BMW-nek és a Mercedesnek hatalmas gyárai is vannak Amerikában, Németországnak vaskos, 27 milliárd dollárra rúgó éves autóexport-többlete van az USA-val szemben. Trump a legkevésbé sem hiszi, hogy ez a német minőségi fölény számlájára írható. Szerinte a „rossz németek” valutamanipulátorként csalnak a vastagon alulértékelt „német” eurójukkal, miközben a saját piacukon 10 százalékos vámot rónak ki az amerikai kocsikra, szemben az USA 2,5 százalékos illetékével.

Az elnök ezért 25 százalékos büntető pótvámot akar kivetni a német autókra. Hogyan? Hát úgy, hogy – az acélhoz és alumíniumhoz hasonlóan – a gépkocsi-behozatalt is a nemzetbiztonsági kockázat rangjára emeli, amire az amerikai kereskedelmi jogban adott az elvi lehetőség. Trump utasítására a Kereskedelmi Minisztérium már dolgozik a vonatkozó elnöki rendeleten. A németek pedig Brüsszel révén mehetnek majd panaszkodni a Világkereskedelmi Szervezethez, amely gyakorlatilag tehetetlen a nemzetbiztonságra való – mégoly talmi – hivatkozással végrehajtott importkorlátozásokkal szemben. Talán a WTO az amerikai elnöknél jobban tudja, hogy a luxusautók milyen biztonsági rizikónak teszik ki Amerikát? Persze az EU-n keresztül a németek ellenvámokkal sújthatják az amerikai importot, de egy kiterjedt vámháborúban az exportvezérelt németeknek van nagyobb vesztenivalójuk. Hacsak nem szervezik ki a kocsigyártásukat még jobban Amerikába. A BMW és a Mercedes már ott van, de a Volswagen–Audi még nem vette a lapot. Lehet, hogy nemsokára Ingolstadt mellett Győr is a vámháború vesztesei között lesz?

A szerző további cikkei

LXVIII. évfolyam, 12. szám, 2024. március 22.
LXVIII. évfolyam, 10. szám, 2024. március 8.
LXVIII. évfolyam, 6. szám, 2024. február 9.
Élet és Irodalom 2024