ENDŐ
PÁRATLAN OLDAL - LXI. évfolyam, 49. szám, 2017. december 8.Idézgetnék az AEGON Biztosító napokban küldött leveléből. Ez a jövő évi biztosítási díjat hivatott közölni. Két egész oldal.
Az, hogy a díj nem változik, remek. Hajrá. Ennek miért örül a biztosító, nem tudni. Mint valami ünnepre írja: „Lakásbiztosítása évfordulója alkalmából örömmel tájékoztatjuk”. Hm. (Megjegyzem, a boldog jubileum nem most van. 2018 júniusában lesz...) „Ami a szolgáltatási összegeket illeti – írja a levél –, változatlan díjért nagyobb kártérítést kaphat”, továbbá: „a táblázatban feltüntetett összeghatárokig téríthetünk”. (Hat, het...) És hozzáteszi: „kár esetén.” Ki hinné.
Egy díjértesítő nem irodalmi alkotás, a terjengős stílus akár meg is bocsátható.
De az nem, hogy a levél egyszersmind egy új fajta biztosítás rafinált reklámja. A sorok között váratlanul bukkan fel; püff, a szöveg derekán félkövérrel sorközépen: „Akciós újdonság!” Már mellékelve a csekk is. Ikresítve az amúgy is fizetendő régivel. Szorosan egymás mellett. Hátha bekapjuk a horgot, és befizetjük mind a kettőt. Az „Elfogadó nyilatkozat” viszont nem döntési alapon visszaküldhető, nem ám, hanem egyenest visszaküldendő. -Endő. Ez nyelvtanilag parancs.
A levélben leképeződnek a hazai olyan-amilyen üzleti világ szomorú jellemzői, a szaftos átverésektől a hamis reklámon át az árukapcsolásos megvezetésig. Az SMS-en, Facebookon és chaten nevelkedett új reklámgeneráció elképesztő fogalmazási problémái nem különben.