Kiürült a Felvonulási tér,

avagy kinek jó ez?

VISSZHANG - LXI. évfolyam, 43. szám, 2017. október 27.

A Városliget és a Dózsa György út között elhelyezkedő Felvonulási teret (hivatalosan: 56-osok tere) Rákosi Mátyás vette el a Ligetből népfelvonulások, katonai parádék és pótreptér céljából. Később másféle funkciót kapott: több mint kétezer gépkocsi is parkolt a betonon, amennyiben ideiglenes rendezvények nem szűkítették a férőhelyet. (Gyárfás Endre: Újabb ének a pesti ligetről, ÉS, 2017/12., máj. 12.). Tudomásom szerint ez volt a főváros legnagyobb P+R (parc and ride) parkolója. A vidékről vagy a külkerületekből érkező kocsikról itt lehetett átszállni trolira a Belváros felé. A téren a parkolás ingyenes volt, de a zsúfoltság miatt a kocsik áradata már a közeli utcákba is kezdett átfolyni Zuglóban.

Jött az ötlet: szedjünk be óránként 340 Ft parkolási díjat (vasárnap is), kiegészítve a büntetésekkel. 1500 Ft‑ért egész nap lehet parkolni. A sajtó szerint a díjon a főváros, Zugló és az üzemeltető cég osztozik. A tér pillanatok alatt kiürült, a parkoló kocsik száma a tizedére csökkent.

De kinek jó ez a helyzet? Üzletnek azért nem nagyon jó, mert kevesebb a bevétel, mint ha felére engednék le a díjat. Külső Erzsébetvárosban még nehezebb a parkolás. Zuglót nem figyeltem, de várható, hogy a fizetős övezet határán kívül a parkolási helyzet sokat fog romlani. De a legrosszabb az autósoknak, akik felragasztott cédulákon fejezik ki lesújtó véleményüket. (Nem kívánom idézni!) És aki hétvégén jönne a gyerekeivel a ligetbe? Nem családbarát megoldás. A téren az egyik ellenőr hölgynek is feltettem a kérdést, hogy kinek jó ez. – A fáknak – volt a válasz. Ez csak ott hibádzik, hogy a betonon nem nőnek meg a fák, sőt a tér alá tervezett mélygarázs fölött sem. De ez egy másik furcsa történet.

A szerző további cikkei

LXVI. évfolyam, 27. szám, 2022. július 8.
LXII. évfolyam, 29. szám, 2018. július 20.
LXII. évfolyam, 5. szám, 2018. február 2.
Élet és Irodalom 2022