Szále László
Kiútkeresők
VISSZHANG - LV. évfolyam 25. szám, 2011. június 24.
Nálam sokkal jobban tudja Koltai Tamás, hogy nem véletlenül hajtogatja a két ördögfi, Kurrah és Berreh a Csongor és Tündében együtt a két kérdést: mit kerestél, mit találtál? Mert mást jelentenek. Mást jelent keresni, s mást találni. Mint ahogy mást jelent kiutat keresni, mást találni, és meg is mutatni azt a bizonyos kivezető utat. Koltai miután az általa korábban még nagyra tartott Vidnyánszky Attilát cikkében (Katasztrófa sújtotta terület, ÉS, 2011/23., jún. 10.) hírbe hozza a zsdanovizmussal és a szocialista realizmussal - vélem, semmi sem áll tőle távolabb -, ezt írja: „Ifjú koromban megtanították nekem, hogy (...) a kiútkeresés írja le a különbséget a kritikai realizmus és a szocialista realizmus között, az utóbbi javára." Hasonló időkben szocializálódtunk, így én is tanultam ezt, de másképp. Én úgy tanultam, hogy a szocialista realizmus nem keresi, hanem meg is találja és meg is mutatja a kivezető utat. Koltai Tamás tiszteletre méltó kitartással és vehemenciával ostorozza a magyar színházi életet évtizedek óta. A minőségi színházért harcol, amiben tökéletesen igaza is lenne, ha ennek a minőségnek nem kizárólagos kritériuma lenne K. T. ízlése és színházivilág-nézete. A korábban általa is elismerten nagyszerű előadásokat létrehozó Vidnyánszky Attila egy ideje kiesett a piksziséből, s nála most már csak a „komolyabb elmék" kategóriába tartozik. Ne tévedjünk, a komolyabb nem jobb a komolynál, mint a melléknévfokozásban, itt azt jelenti, hogy a komolytalannál egy fokkal jobb. A komolytalanok a „zsdanovisták" követői, akik szerint a színházban „nem a valóságra, hanem annak megszépítésére (letagadására) van szükség". Ezt „szajkózza" Koltai szerint Vidnyánszky, amikor azt írja: nem mindegy, hogy a színház csak a tébolyt, a kataklizmát mutatja meg, vagy pedig keresi a kiutat abból. Nem azt írja tehát Vidnyánszky, hogy mutatja, hanem azt, hogy keresi. A kiútkeresés és egyáltalán a keresés a művészet örök princípiuma. Keresés nélkül nincs művészet. A művészet leginkább keresés. Ezt összekeverni a zsdanovizmussal, a mindentudó marxizmus-leninizmussal, a szocreált ugyancsak jellemző pártossággal minimum csúsztatás.
De nem tudatos. Ennél Koltait sokkal többre becsülöm. Ez vakság. Pontosabban elvakultság: biztosan zsdanovista, ha nem az én táboromban van.
Én a helyében Platónnal sem példálóznék: „különösen nehéz a színház dolga, ha nem akar beállni a szolgasorba, és az életnek sem akar hátat fordítani, hogy a valóság helyett csak a valóság árnyékát szemlélje a barlang falán". Platónnál ugyanis, amit látunk árnyként a falon, az a mi valóságunk, ami mögöttünk van, az a tökéletes ideák világa (s mi nem hátat fordítottunk neki, hanem így vagyunk leláncolva - ismeretelméletileg), ami emberi érzékelés számára megragadhatatlan. Csupán néhány kiváltságos ismerheti meg visszaemlékezés (anamnézis) útján. Ráadásul az ideák világa mozdulatlan és abszolút, az ilyesmi színházra nemigen alkalmas. Továbbá: Platón államában a művészetnek az eszményi valóságot kell felidéznie, és semmit, ami rút, rossz, gonosz. Államilag szabályozva és felügyelet alatt áll majd ott a színház is, például erkölcstelen emberek párbeszédei egyáltalán nem jelenhetnek meg a színpadon, akárcsak a tragédia és a komédia, mert ezekben is helye van a rossz jellemeknek. Szerintem hagyjuk Platón barlangját és államát, Koltai ugyancsak rosszul járna vele. (Persze, mi is.)
Koltai Tamás gúnyosan megjegyzi még, hogy ne mutassák a kiutat, neki azt „a világító kis nyilacskák mutatják meg, amelyek a nézőtérről a ruhatárba vezetnek". S azt nemcsak ő találja meg, hanem a többi felnőtt néző is. Igen, de akkor még csak a ruhatárban vagyunk. S a ruhatárban nem nagyon lehet élni. Az a jó színház, ha nem csak a ruhatárig szól. S bár Vidnyánszky is csak az útkeresésről beszélt, nem a -mutatásról, azért halkan megjegyezném: nem úgy fest ez a világ, ez az Európa, ez a Magyarország, mintha minden felnőtt kormány és felnőtt ember olyan nagyon tudná a kiutat.
De nem tudatos. Ennél Koltait sokkal többre becsülöm. Ez vakság. Pontosabban elvakultság: biztosan zsdanovista, ha nem az én táboromban van.
Én a helyében Platónnal sem példálóznék: „különösen nehéz a színház dolga, ha nem akar beállni a szolgasorba, és az életnek sem akar hátat fordítani, hogy a valóság helyett csak a valóság árnyékát szemlélje a barlang falán". Platónnál ugyanis, amit látunk árnyként a falon, az a mi valóságunk, ami mögöttünk van, az a tökéletes ideák világa (s mi nem hátat fordítottunk neki, hanem így vagyunk leláncolva - ismeretelméletileg), ami emberi érzékelés számára megragadhatatlan. Csupán néhány kiváltságos ismerheti meg visszaemlékezés (anamnézis) útján. Ráadásul az ideák világa mozdulatlan és abszolút, az ilyesmi színházra nemigen alkalmas. Továbbá: Platón államában a művészetnek az eszményi valóságot kell felidéznie, és semmit, ami rút, rossz, gonosz. Államilag szabályozva és felügyelet alatt áll majd ott a színház is, például erkölcstelen emberek párbeszédei egyáltalán nem jelenhetnek meg a színpadon, akárcsak a tragédia és a komédia, mert ezekben is helye van a rossz jellemeknek. Szerintem hagyjuk Platón barlangját és államát, Koltai ugyancsak rosszul járna vele. (Persze, mi is.)
Koltai Tamás gúnyosan megjegyzi még, hogy ne mutassák a kiutat, neki azt „a világító kis nyilacskák mutatják meg, amelyek a nézőtérről a ruhatárba vezetnek". S azt nemcsak ő találja meg, hanem a többi felnőtt néző is. Igen, de akkor még csak a ruhatárban vagyunk. S a ruhatárban nem nagyon lehet élni. Az a jó színház, ha nem csak a ruhatárig szól. S bár Vidnyánszky is csak az útkeresésről beszélt, nem a -mutatásról, azért halkan megjegyezném: nem úgy fest ez a világ, ez az Európa, ez a Magyarország, mintha minden felnőtt kormány és felnőtt ember olyan nagyon tudná a kiutat.
A szerző további cikkei
A lecsúszás nem fátumLXIX. évfolyam, 39. szám, 2025. szeptember 26.
Az első tíz sorértLXIX. évfolyam, 37. szám, 2025. szeptember 12.
Mindennek az Egyetemi Színpad az okaLXIX. évfolyam, 29. szám, 2025. július 18.

