Balázs Gábor
Noir et rouge
VISSZHANG - LV. évfolyam 21. szám, 2011. május 27.
Némi meglepetéssel olvastuk Seres László reagálását Lőrinc László, hát bizony valóban, a korban kulcsfontosságú szocialista-kommunista-anarchista eszme- és politikatörténetben igen-igen járatlan írására, hiszen az anarchisták és az ex-anarchisták tudni szokták az ilyesmiket. (Előzmények az ÉS-ben: Lőrinc László: Egy történelmi tény teremtése, ÉS, 2011/18., május 6.; Seres László: Cohn-Bendit és a tények, 2011/19., máj. 13. - a szerk.) Régóta esedékes volt, hogy valaki tényszerű felvilágosítást nyújtson Daniel Cohn-Bendit világnézetéről, mint tette. Persze mindkettejüknek (tényleg ne hagyjuk, hogy Cohn-Bendit egy pedofil, a „kommunizmust", azaz a keleti szovjet rendszereket támogató figura képében tűnjön fel) és magának Seresnek is (tényleg nonszensz azt írni, hogy Cohn-Bendit támogatta volna a 68-as intervenciót) igaza van.
De azon pár mondat, amely ezek után Seres írásában következik, az is igen komoly tévedés. Egyrészt Cohn-Bendit-ről azt írni, hogy „lehet, hogy Nanterre-ben még »marxista anarchistának« tartotta magát, de a jelzőt hamar elfelejthette, hiszen soha nem ilyenként nyilvánult meg", elég félrevezető. Egyrészt biztos: Cohn-Bendit 1968 Nanterre-jében marxista anarchista volt. A történet nagyon röviden: a korban a szervezeti impotenciába, a marxizmus teljes elvetésén alapuló gyakorlati individualizmusba belefulladni látszó anarchista mozgalom számára a kiutat a kollektivista anarchizmus újrafelfedezése, a szindikalista, tanács-kommunista (conseil¬liste), önigazgató szocialista hagyományok újjáélesztése jelentette, vagy másképp az anarchizmus és a marxizmus valamiféle szintézise. Ezek a megújulási kísérletek többek között egy folyóirat és egy nagyon laza szervezeti háló („le groupe-non groupe", ahogy ők maguk nevezték) körül összpontosultak, mely a Noir et Rouge nevet viselte, és amelynek a két Cohn-Bendit (a teoretikusan jóval képzettebb Gabriel és öccse, Daniel is munkatársa, militant-ja volt). Másrészt éppen \'68 és Nanterre mint „megnyilvánulás" érdekes vele kapcsolatban, a rá következő évek, egészen máig, már jóval kevésbé. Őszintén szólva a mai Cohn-Bendit igen távol áll valamiféle európai orákulum szereptől, ami (igen korlátolt) jelentőségét adja, az éppen 68-as múltja.
Seres azt írja, hogy: „[DCB] a marxizmust itt már »represszív és ellentmondásos ideológiának« nevezi, és azt írja, épp azért választotta az anarchistákat, mert elvetette a marxizmust-leninizmust". Ügyes, de azért: már a mondat szerkezetén látszik („marxizmust [...] marxizmus-leninizmust"), hogy Seres ezen két fogalom közé egyenlőséget tesz. Egy ex-anarchistától ezt nem várnánk, őszintén szólva. Tudjuk, hogy Seres László tudja, legyen az ő dolga, miért írja mégis az ellenkezőjét (noha személy szerint intellektuálisan nem tartjuk túl tisztességesnek a dolgot). A mi dolgunk csak annyi, hogy felhívjuk a figyelmet, hogy a korban a legalapvetőbb volt a marxizmus és a marxizmus-leninizmus közti különbségtétel: ez volt az egész újbaloldal lényege. És egészen biztos, hogy az a Cohn-Bendit, aki 1968-ban Baloldali radikalizmus: orvosság a kommunizmus aggkori betegségére címmel ír könyvet - melyet sejtésünk szerint Seres is olvasott - amúgy nem túl nagy szám, a francia újbaloldal fontos szövegei a szituacionistáktól jönnek -, „antikommunista" lenne?
Végül Seres így ír: „A nagy bazár című 1975-ös könyvében, ahogy korábban is, magát meggyőződéses, zsigeri »antikapitalistának, tekintélyellenesnek és antikommunistának« nevezi, hangsúlyozva, hogy épp a magyar 56 leverése miatt lett antikommunista (»ki ne válna antiimperialistává, aki elolvassa az 1956-os magyar forradalomról szóló tudósításokat?«)". Kicsit több megbecsülését azért elvárnánk a magyar olvasónak: Magyarországon is tudják igen sokan, hogy „56 miatt lett antikommunista" kitétel azt jelenti, hogy 56-tal vált végleges ellenségévé a „létező szocializmus" rendszerének és nyugati leányvállalatainak (itt az „antikommunista" semmi más nem jelent, mint a „Francia Kommunista Párt ellensége"). És nem ennek ellenére, hanem éppen ezért lett kommunista, marxista anarchista, vagy hívjuk bárhogy. És éppen ezért lett „antiimperialistává" (azaz mind a szovjet, mind az amerikai imperializmus ellenségévé). Erősen félrevezető ma, 2011-ben minden magyarázat nélkül azt írni, hogy az ötvenes évek végén az antikommunisták voltak az antiimperialisták. Hiszen. De ez már nagyon messzire vezetne.
De azon pár mondat, amely ezek után Seres írásában következik, az is igen komoly tévedés. Egyrészt Cohn-Bendit-ről azt írni, hogy „lehet, hogy Nanterre-ben még »marxista anarchistának« tartotta magát, de a jelzőt hamar elfelejthette, hiszen soha nem ilyenként nyilvánult meg", elég félrevezető. Egyrészt biztos: Cohn-Bendit 1968 Nanterre-jében marxista anarchista volt. A történet nagyon röviden: a korban a szervezeti impotenciába, a marxizmus teljes elvetésén alapuló gyakorlati individualizmusba belefulladni látszó anarchista mozgalom számára a kiutat a kollektivista anarchizmus újrafelfedezése, a szindikalista, tanács-kommunista (conseil¬liste), önigazgató szocialista hagyományok újjáélesztése jelentette, vagy másképp az anarchizmus és a marxizmus valamiféle szintézise. Ezek a megújulási kísérletek többek között egy folyóirat és egy nagyon laza szervezeti háló („le groupe-non groupe", ahogy ők maguk nevezték) körül összpontosultak, mely a Noir et Rouge nevet viselte, és amelynek a két Cohn-Bendit (a teoretikusan jóval képzettebb Gabriel és öccse, Daniel is munkatársa, militant-ja volt). Másrészt éppen \'68 és Nanterre mint „megnyilvánulás" érdekes vele kapcsolatban, a rá következő évek, egészen máig, már jóval kevésbé. Őszintén szólva a mai Cohn-Bendit igen távol áll valamiféle európai orákulum szereptől, ami (igen korlátolt) jelentőségét adja, az éppen 68-as múltja.
Seres azt írja, hogy: „[DCB] a marxizmust itt már »represszív és ellentmondásos ideológiának« nevezi, és azt írja, épp azért választotta az anarchistákat, mert elvetette a marxizmust-leninizmust". Ügyes, de azért: már a mondat szerkezetén látszik („marxizmust [...] marxizmus-leninizmust"), hogy Seres ezen két fogalom közé egyenlőséget tesz. Egy ex-anarchistától ezt nem várnánk, őszintén szólva. Tudjuk, hogy Seres László tudja, legyen az ő dolga, miért írja mégis az ellenkezőjét (noha személy szerint intellektuálisan nem tartjuk túl tisztességesnek a dolgot). A mi dolgunk csak annyi, hogy felhívjuk a figyelmet, hogy a korban a legalapvetőbb volt a marxizmus és a marxizmus-leninizmus közti különbségtétel: ez volt az egész újbaloldal lényege. És egészen biztos, hogy az a Cohn-Bendit, aki 1968-ban Baloldali radikalizmus: orvosság a kommunizmus aggkori betegségére címmel ír könyvet - melyet sejtésünk szerint Seres is olvasott - amúgy nem túl nagy szám, a francia újbaloldal fontos szövegei a szituacionistáktól jönnek -, „antikommunista" lenne?
Végül Seres így ír: „A nagy bazár című 1975-ös könyvében, ahogy korábban is, magát meggyőződéses, zsigeri »antikapitalistának, tekintélyellenesnek és antikommunistának« nevezi, hangsúlyozva, hogy épp a magyar 56 leverése miatt lett antikommunista (»ki ne válna antiimperialistává, aki elolvassa az 1956-os magyar forradalomról szóló tudósításokat?«)". Kicsit több megbecsülését azért elvárnánk a magyar olvasónak: Magyarországon is tudják igen sokan, hogy „56 miatt lett antikommunista" kitétel azt jelenti, hogy 56-tal vált végleges ellenségévé a „létező szocializmus" rendszerének és nyugati leányvállalatainak (itt az „antikommunista" semmi más nem jelent, mint a „Francia Kommunista Párt ellensége"). És nem ennek ellenére, hanem éppen ezért lett kommunista, marxista anarchista, vagy hívjuk bárhogy. És éppen ezért lett „antiimperialistává" (azaz mind a szovjet, mind az amerikai imperializmus ellenségévé). Erősen félrevezető ma, 2011-ben minden magyarázat nélkül azt írni, hogy az ötvenes évek végén az antikommunisták voltak az antiimperialisták. Hiszen. De ez már nagyon messzire vezetne.
A szerző további cikkei
Felvilágosodás és forradalomLXVIII. évfolyam, 13. szám, 2024. március 28.
Választások IzraelbenLXIII. évfolyam, 16. szám, 2019. április 18.
Biológia vagy filozófia LXI. évfolyam, 39. szám, 2017. szeptember 29.