Orbán Viktor és „a felvilágosodás gazdag öröksége”
VISSZHANG - LV. évfolyam 7. szám, 2011. február 18.Kontler László tetemre hívja Orbánt: jól sáfárkodik-e miniszterelnökként és az Unió soros elnökeként „a felvilágosodás gazdag örökségével"? (Orbán Viktor és a felvilágosodás dialektikája, ÉS, 2011/6., febr. 11.) A cím Horkheimer és Adorno könyvére, A felvilágosodás dialektikájára utal, az allúzió azonban téves irányba fordítja az olvasó tekintetét. A felvilágosodás dialektikája magyar kiadásának borítóján egy guillotine-t kezelő hóhér képe látható, míg Kontler intenciója éppen ellentétes: megvédeni a felvilágosodást azoktól a kritikáktól, amelyek Edmund Burke-től a frankfurti iskoláig és Heideggerig érték. Kontler szerecsenmosdatásának eredményeként a felvilágosodás már nem úgy lép elénk, mint jó szándékú, ám az ész hübriszével megvert eszmeáramlat és mozgalom, amely hajlamos a szcientista elsekélyesedésre és a reflektálatlan önhittségből táplálkozó politikai és kulturális intoleranciára, hanem mint mérsékelt politikai habitusú, nagyvonalú, bölcs és mindenekelőtt pragmatikus beállítottságú úriemberek kávéházi beszélgetése, akik megfontolt érvekkel és óvatos kompromisszumokkal keresik a közjót. Kontler itt finoman csúsztat. Az a kép, amelyet elénk varázsol, az angolszász (skót, brit, amerikai) felvilágosodást ábrázolja, felvilágosodáson azonban általában nem ezt, hanem a kontinentális változatot, mindenekelőtt a francia felvilágosodást szokták érteni, amely bizony hajlamos az önhitt intoleranciára, a zsigeri egyházellenességre, túlértékeli az ész lehetőségeit, ugyanakkor lebecsüli az érzelmek, a tradíciók és a vallás szerepét a nemzet fenntartásában. Ha pedig a felvilágosodás már ab ovo kevésbé vonzó és sikeres mozgalom politikai és társadalmi értelemben, mint amilyennek Kontler ábrázolja, ráadásul az a változata, amellyel Orbánnak szembesülnie adatott, még ennek is csupán provinciális, torz változata, eltávolodása és a konzervativizmus felé tapogatózása már érthetőbb és megbocsáthatóbb.
Milyen hát az az eszmetörténeti díszlet, amely Orbán Viktor politikai ténykedéséhez háttérként szolgált? Kontler maga is utal rá, hogy a felvilágosodás aufklérista-jozefinista változata jó esetben is csupán felülről vezérelt módon és az uralkodó személyes adottságainak és meggyőződéseinek függvényében képes az állampolgárok érdekeit szolgálni, rossz esetben pedig könnyen változtatható át az állam elnyomó gépezetévé. A háború után a magyar baloldali értelmiség szerette azt hinni, hogy ő a modernitás fáklyavivője, legalább ennyire volt azonban a keleti totalitarizmus szálláscsinálója is. Mire elérkezett a rendszerváltás, a sajtóban, a társadalomtudományokban és a művészetekben már szinte csak a baloldali értékrendnek elkötelezett gondolkodókat és alkotókat lehetett találni. A rendszerváltás utáni első évtizedben a jobboldal nem tudta hangját hallatni, és ha hallatta is, az is sokszor bárdolatlanra sikerült. Az ezredfordulón mindez radikálisan megváltozott, a balliberális szcenárió szerint elsősorban a jobboldali politika machiavellista manőverei és erőszakossága miatt. A kétezres évek neokonzervatív hullámát azonban sokkal inkább magyarázza a háború utáni négy évtized baloldalivá gleichschaltolt és féloldalassá nyomorított kultúrája, amely mesterséges vákuumot teremtett a jobboldali eszmék piacán. A neokon térnyerés legalább annyira tudta segíteni a jobboldal politikai előretörését, amely, ne feledjük, végtére is nyolc éven keresztül ellenzékben volt, mint amennyire a jobboldal politikusai tudták helyzetbe hozni a hozzájuk közelebb álló kulturális aktorokat. A jobboldalnak persze demográfiai tényezők is a kezére játszottak, a balliberális oldal nagy öregjei meghaltak vagy nyolcvan felé közeledtek, a fiatalok pedig természetszerűen jobban azonosultak a markánsabb, élménytelibb jobboldali, igaz, egyre konzervatívabb Fidesszel, mint a megújulásra képtelen, kognitív és morális szempontból mind gyorsabban erodálódó MSZP-vel. A folyamatot azután a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány adminisztratív inkompetenciája, valamint az MSZP és az SZDSZ morális mélyrepülése tetőzte be.
Az ezredforduló után a balliberális oldalon az önreflexió mécsese szinte teljesen kialudt. Még az SZDSZ 2008-as kongresszusa előtt is Petőcz György volt az egyetlen, aki hajlandó volt fontolóra venni: nem zárható ki az a lehetőség, miszerint a párt mélyrepülése nem csupán az alapító atyák tiszta elveinek eltorzulásából ered, hanem nem független az SZDSZ genuin hibáitól, nevezetesen „a korai pártelit tevékenységétől, életidegenségétől, ész- és szakértelem-kultuszától, önhittségétől, kisebbrendűségi érzéseitől, gátlásosságától, autizmusától". (Tényleg, mi az a mozgalmi pillanat?, ÉS, 2008/23., jún. 6.) Eszmetörténeti kontextusba emelve a felsorolt mozzanatokat a doktriner türelmetlenség, az észkultusz, az univerzális megoldások erőltetése bizony nem a kontleri „szelíd felvilágosodásnak", hanem a felvilágosodás kontinentális változatának a jellemzői, a már-már dühödt civilizatorikus küldetésigény pedig a felvilágosodás provinciális, jozefinista-aufklérista változatának a távoli reminiszcenciája. Miközben a liberális értelmiség lepaktált a „modernizáló" MSZP-vel, a Fidesz felismerte: a politikai erőtér az SZDSZ és az MSZP összeborulásával kétosztatúvá változott át, és az ország fejlődési lehetőségeinek szempontjából az igazi törésvonal az utódpárt és a többi párt között húzódik. A „kontrollcsoport", a liberális párt sorsa azt mutatja, a Fidesz döntése helyes volt: az MSZP rohamos gyorsasággal korrumpálta koalíciós partnerét, az SZDSZ-t, azt a pártot, amely indulásakor a magyar kulturális és politikai élet válogatott intellektusait vonultatta fel, és a magyar választók negyedére gyakorolt vonzerőt. A 2006. október 23-i gyalázatos rendőrattak után pedig az SZDSZ-ben maradni és morális értelemben intaktnak lenni már majdnem olyan lehetetlen volt, mint az 56-os forradalom után az MSZMP-ben hithű kommunistának maradni.
Hősünkhöz visszatérve, ez volt az a történelmi színpad, amelyre fellépnie megadatott. Ha már felvilágosodásról beszélünk vele kapcsolatban, akkor látnunk kell: Orbán nem az európai felvilágosodástól és különösen nem annak szimpatikusabb és bölcsebb angolszász változatától hidegült el, hanem attól a rideg és felfuvalkodott aufklérizmustól, amely, miközben szánni valóan provinciális és képzetlen, européernek képzelgi magát. Orbánnak sáfárkodnia pusztán ez utóbbi szellemi örökségével állt volna módjában, nem pedig a pragmatikus, bölcs, a common sense által vezérelt „szelíd felvilágosodáséval", amit szellemi elszámoltató-biztosunk kér számon rajta. 2010-ben a Fidesz túlnyerte magát, ám nem azért, mert a szavazók oktalan rövidlátásukban cserben hagyták a nálunk honos felvilágosodás nagyszerű eszméit és gyakorlatát, amely ellátta őket minden testi és szellemi jóval, „biztonsággal és kényelemmel", hanem azért, mert a Kontler által elénk vetített „bürokratikus felvilágosodás" hatékony gépezetét Gyurcsány maga gyengítette meg végzetesen, egyszerre nullázva le saját pártját és a liberálisokat.
A liberális értelmiség még csak mostanában kezdi kiheverni azt a sokkot, hogy az SZDSZ eltűnésével elveszítette politikai infrastruktúráját és reményeit. Az MSZP és saját korrupt politikusai koloncától megszabadulva nemsokára felocsúdhat, hogy kinyújtsa kezét a rendszerváltás táján született fiatalok felé, szövetségest találva az Orbánból kiábrándult vagy tőle hamarosan elidegenülő européer konzervatívokban. A Kossuth tér ma már egészen más politikai szimpátiáktól hangos, mint négy éve, Orbán hübriszével idővel a Fidesz sírásójává válhat. Az ország nem fogja egykönnyen odaadni szabadságát senkinek, még annak sem, aki 1989-ben először követelte számára a szovjet csapatok kivonását és hirdette meg az MSZMP vezetőinek politikai karanténba zárását. 2014 már nincsen olyan nagyon messze. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!