NEMZETI ISMERETTERJESZTÉS

PÁRATLAN OLDAL - LIV. évfolyam 44. szám, 2010. november 5.

Október utolsó napján tűzte műsorára a nemzet televíziója Páskándi Géza Vendégség című drámáját. A veretes bevezető szövegben elhangzott, hogy az írónak ez a műve „szakít a szocialista realista stílussal, elindítva az új erdélyi történelmi drámát".

Tekintsünk el most attól, hogy a szocializmus korának szószólói, még Király István is, azt mondták, hogy a szocialista realizmus nem stílus, hanem módszer, de Páskándi aligha szakíthatott a szóban forgó valamivel, mert kapcsolatot sem kötött vele. Az sem felel meg a tényeknek, hogy a Vendégség az új erdélyi történelmi dráma nyitánya. Erre sokkal inkább pályázhatna Székely János 1966-ban befejezett Irgalmas hazugság című műve, de 1970-ben, Páskándi Dávid Ferencről írott darabjával egy időben jelent meg Kocsis István monodrámája, a Bolyai János estéje is, ezért aztán az „elindító" címére több jelölt akad.

De miért gondolják úgy a Duna TV háza táján, hogy  Páskándinak szüksége van a politikai sandaságtól átitatott kommentárra? A Vendégség az újkori magyar drámairodalom legjelesebb darabjai közé tartozik, kár besározni ilyen szöveggel! 

A szerző további cikkei

LXVIII. évfolyam, 13. szám, 2024. március 28.
LXVII. évfolyam, 46. szám, 2023. november 17.
LXVII. évfolyam, 29. szám, 2023. július 21.
Élet és Irodalom 2024