Köszönet Keneseinek
VISSZHANG - LIII. évfolyam 6. szám, 2009. február 6.Kenesei István több mint egy éve vívja a harcot, okos és jogszerű ellenvetésekkel a MAB ún. újra-akkreditálási akciója ellen. Ez az ország 180 doktori iskoláját kötelezi jelentős mérvű és jórészt fölösleges (efemer adatokra is kiterjedő) adminisztratív adatszolgáltatásra. A vita ezzel kapcsolatban most újra fellángolt (ÉS, 2009/1-5., Kenesei István, Kádár Judit és Bazsa György írásai).
Álljon itt még néhány rövid megjegyzés a dolog lényegét illetőleg.
A MAB akciója, amellyel újra-akkreditálásra kötelez minden doktori iskolát, érvényben lévő elismerésük (akkreditációjuk) ellenére, arra vall, hogy:
1) a bizalomhiány elérte már a felsőoktatás csúcsait is; az egyetemek autonómiájának utolsó morzsái most fogynak el;
2) a MAB az országos „jó" példát követve erre a helyzetre a minden részletre kiterjedő szabályozás bevezetésével reagál, mert
3) azt hiszi (mint Kádár Judit is), hogy a szabályok és standardok hiánya vezet a „trükközés"-hez, a visszaélésekhez, holott
4) éppen a túlregulálás és persze a rossz, teljesíthetetlen szabályozás váltja ki a „trükközést", a szabályok kijátszását, a „kiskapuk" keresését;
5) a kiinduló álláspont a MAB-nál is (és itt nem személyekre, hanem a szervezetre utalok), mint a parlamenti törvényhozásban is: a rosszhiszeműség, az, hogy a szabályozandókról eleve azt tételezik fel, hogy azok kijátsszák a törvényeket, szabályokat, ezzel (mint önbeteljesítő jóslattal) kriminalizálva az alanyokat. Még tévesebb és károsabb az a további feltételezés, hogy a szabályok kijátszása további szabályok bevezetésével megakadályozható;
6) a MAB jelenlegi előírásai (a nyílt szándék ellenére) valójában nem az akkreditálás, hanem a szabványosítás céljait szolgálják. Prokrusztész-ágyakat teremtenek, amelyekbe mindenki be kell feküdjön. Legfeljebb kinyújtják vagy megrövidítik;
7) a MAB el kellene fogadja, amit a matematikai játékelméletben már bizonyítottak, hogy a racionális játszmák kiinduló álláspontja a bizalom kell legyen, az első csalásig („Tit for Tat"-játék), ezt ajánlja Kenesei is (ÉS, 2009/5., jan. 30.).
egyetemi tanár