Képregény és az OKM

VISSZHANG - LII. évfolyam 14. szám, 2008. április 4.

Az OKM kimerítő bibliográfiáját megköszönöm. (ÉS, 2008/13.) Hozzáteszem, nem a lényegre válaszolt, azaz a holokauszt holland képregény-tananyagról mint szemléletről szó sem esik. Az OKM oktatási anyagainak teljes ismeretében írtam a holokauszt-oktatásról, a holland képregényről szóló megjegyzéseimet. Több évtizede aktívan foglalkozom és közreműködtem a Jad Vasem kutatásaiban. Nem rólam van szó. Egy tudományos mű színvonalát és a tudás gyarapítását nem emeli a gazdag bibliográfia, ha nem éri el az olvasókat. Ez történik az OKM "bibliográfiával". Minden, az OKM által felsorolt oktatási segédanyag-bibliográfia a gyakorlatban alig működik. Ezt az OKM is érzi, ezért javasolta a holokausztról szóló holland képregény kiadását. Talán majd az "megmutatja" más eszközökkel, másképpen. Nem lehet más eszközökkel. Az OKM válasza alapján kiderül, hogy a minisztériumnak fogalma sincs arról, hogy az általuk citált gazdag bibliográfiában felsorolt szakemberek, holokauszt-kutatók munkái mennyire nem jelennek meg az oktatás egyik szintjén sem. A holokauszttal foglalkozó kutatók és pedagógusok tanácskozását rendezte meg a Task Force (TF 2007) nemzetközi szervezet, amelynek fontos szerepe van az emlékeztetésben. Magyarország soros elnökséget vállalt, hogy megmutathassa nemzetközi szinten is, hol tart a vészkorszak kutatása és oktatása. Gyakorlati visszhangja nem volt (csak az OKM-honlap). Ez le is maradt a bibliográfiából. Továbbá lemaradt a Magyarországon ülésezett a Nemzetközi zsidó jogász és ügyvéd egyesület konferenciája (2006) megemlítése is, amelyen elhangzott, hogy a magyar oktatás, a sajtó és az irodalom nem néz szembe a történelemmel. (Tom Lapid). A konferencia a Budapesti Ügyvédi Kamara részvételével történt, visszhangja nem volt. Szerettem volna az OKM figyelmét felhívni, ne csak füzetben, ötletekben, elgondolásokban és statisztikában, hanem valódi, élő tananyagként szerepeljen minden, ami elvezetett a holokauszthoz. Legyen kötelező fejezet a tankönyvekben, az iskolákban, és ne csak emléknapokon. Emlékezzünk! Igen. Pályázatok, forgatókönyvek léteznek a statisztika szerint, de hallgatói-oktatói visszajelzések hiányoznak. Sajnálom, hogy az OKM válaszlevelében nem jutott túl a bürokratikus adatfelsoroláson.

Dr. Zsigmond Anna

A szerző további cikkei

LXII. évfolyam, 32. szám, 2018. augusztus 10.
LVII. évfolyam, 43. szám, 2013. október 25.
L. évfolyam 4. szám, 2006. január 27.
Élet és Irodalom 2024