A nagy feladat előtt
VISSZHANG - LIX. évfolyam, 25. szám, 2015. június 19.A lap ez évi 11. számában Majtényi László és Somody Bernadette alkotmánypolitikai vázlatukban (Legyen köztársaság!,március 13.) konkrét, megvitatható javaslatokra bontották az „alkotmányos jogállam” jelszavát. Erre az írásra Lendvai Ildikó Az alkotmányról című írásával reflektált (2015/14., április 3.), majd Kerék-Bárczy Szabolcs Forgatókönyv című írásában (2015/19., május 8.) mondott véleményt. Egy hete Majtényi László, Somody Bernadette és Zsugyó Virág válaszolt a korábbi reflexiókra. E számunkban folytatjuk a vitát.
Oly korban élünk most Magyarországon, amilyenben soha még. Pedig mi mindenen mentünk már keresztül! Volt itt győzelem és fellángolás, forradalom és progresszió, de sajnos volt – és ebből több is a kelleténél – külső és belső elnyomás ellen folytatott reménytelen harc.
A magyar társadalom most először került abba a helyzetbe, hogy maga döntse el: demokráciát és európai szintű életet akar-e, vagy félfeudális diktatúrát kevesek jólétével és sokak nyomorával. Az önkényuralmi rendszerek korábban kívülről jöttek. De kívülről jött az is, még pedig 1989-ben, hogy az ország végre kikerült az önkényuralmi rendszerek ördögi köréből. Magyarország ezzel az eséllyel – mára világosan látszik – nem tudott élni. Így esett, hogy a magyar társadalom hat évvel ezelőtt maga választotta az illiberális centralizmust.
2010-ben még úgy látszott, hogy a társadalom többsége vagy tapsol, vagy a nyakát behúzza, mert génjeiben és mémjeiben ott lapult a patriarchális rendszerek sok évszázados tapasztalata. Később a kollektív etológiai viselkedés változáson ment keresztül. A kiszolgáló pretoriánus gárda, mind közönségesen a csókosok, gazdagodni kezdett, a társadalom többsége elszegényedett, a gazdasági különbségek ollója egyre szélesebbre nyílt, a demokratikus világ ellenszenve pedig soha nem látott mértékben fokozódott. Mostanra az egykori hívek tömbje is differenciálódni látszik: egyre többen vannak a kétkedők és a lázadók, egyre több a spontán mozgalom és a helyzetet tarthatatlannak ítélő különvélemény.
Lehetőség nyílt egy pozitív, történelmi fordulatra, amelyben a társadalom többsége maga választhatja a demokratikus utat. Teljes értékű demokrácia ugyanis csak akkor jön létre, ha a társadalom többsége mellé áll. Ez azonban nálunk mindeddig csak elvont óhaj maradt. Most, amikor a helyzet egyre cseppfolyósabb, a mozgalmak egyre viharosabbak, az indulatok egyre inkább felkorbácsolódtak, a lehetősége egyre közelebb kerül. A megvalósulásig persze sok mindennek kell még történnie.
A helyzet tehát egyszerre veszedelmesen fenyegető és ugyanakkor vonzóan ígéretes. Fenyegető, mert sem a politikai, sem a civil társadalom nincs fölkészülve a fordulatra. Siránkozásból, hőbörgésből, szalmalángból több is van a soknál, de ez nem elég: a közös cselekvés akarása nélkül a szétszórt szándékok hamvukba fognak hullani. Ha a demokrácia hívei most nem tudják kialakítani egymással a demokrácia szerves közösségét, akkor a diktatúra bukása után ezt még kevésbé lesznek képesek megtenni.
De ígéretes dolgokból is akad néhány. A hatalom szűk belső körei is változóban vannak. Noha a felső csúcsokon olyanok ülnek, akik jól tudják, hogy mi módon lehet – akár immorális eszközökkel, a magyar múlt traumáit is felhasználva – megvédeni a pozíciókat, azért a körök szoros zárása szűnőben. A szélcsendnek is vége, a zárt rendszer réseiből egyre több fuvallatot érzékel a nyilvánosság.
Az Európának ezen a részén élő népközösségek feladatát előszór István király ismerte fel. A „kalandozásnak” nevezett szabadrablás programja helyett – igaz, tűzzel-vassal – bevezette a nyugati civilizációhoz illeszkedő jogharmonizációt, s ezzel együtt a gazdasági–társadalmi–kulturális koegzisztenciát is. Úgy csatlakoztatta országát Európához, hogy közben megőrződött valami a Volga mellől hozott magyar örökségből is.
A program persze sosem valósult meg teljesen. Hol a keleti, hol a nyugati világ avatkozott bele. A keletiek (mongolok, törökök) sztyeppei stílusban igázták le és fosztották ki a Kárpát-medencét. Amikor pedig vége lett a százötven éves uralomnak, s ez önerő híján az összeurópai segítségnek volt köszönhető, a Habsburgok gyarmata lett a terület. A feudalizmus úgy tért vissza, hogy nyomait később sem sikerült eltüntetni. 1945 után, a Szovjetunió gyarmataként is kiirthatatlannak bizonyult ez a rendszer.
A modern politológia különbséget tesz centrum, félperiféria és periféria között. Mi mindvégig a félperiférián maradtunk. A legjobb magyarok ezt felismerték. Ez hatja át Balassit és Apáczait, Berzsenyit és Vörösmartyt, Petőfit és Aranyt, Kossuthot és Széchenyit, Deákot és Adyt, Bartókot és Jászit, József Attilát és Szekfűt, hogy a korántsem teljes névsor végén még Bibót is megemlítsük. Sok módon fogalmaztak. A rút szibarita váztól a kompországon keresztül a Bibó használta zsákutcáig rengeteg változat szól a legendás magyar elmaradottságról. E tényből fakadnak társadalmunknak azok a tovább élő traumái, amelyekkel évszázadok óta küszködünk, és amelyeket az egymás után következő autoriter rendszerek oly sikeresen tudtak saját céljaik érdekében meglovagolni.
Egész történelmünk arról szól, hogy miként tudnánk a zsákutcából kitörni, és István király eredeti projektjét megvalósítani. Az utolsó kétszáz év fejlődési cikcakkjai nálunk azonos algoritmusban zajlottak, ezt nevezhetjük akár magyar modellnek is.
Szakaszai: A. Elindul az útkeresés, a felvilágosodás, a megújulás, a reformkor. B. Kitör a forradalom, már-már az álom megvalósul. C. A hatalom nemzetközi segítséggel a forradalmat leveri, akasztófákat állít, bekövetkezik a terror. D. A hatalom áttér a „nép atyja és jótevője” programra, a diktatúrából diktablandát csinál. (Politikai műszó, jelentése kegyes diktatúra.) A nép alkalmazkodik, harcolni nem lehet ellene, de különben is, a gyerekeknek ebédet kell adni. Inkább „megműveli saját földjét”, belemerül a mindennapi életbe, és kezét nyújtja az ajándékért. E. A hatalom elerőtlenedik, és saját rendszerébe gabalyodik, majd összeomlik. Kezdődik minden elölről.
Három ciklusban ment mindez végbe. Az első az 1848-as forradalomtól a monarchia széteséséig, a második az 1918/19-es forradalmaktól a Horthy-rendszer bukásáig, a harmadik 1956-tól a Kádár-korszak végéig. A második és a harmadik ciklus között pedig már majdnem kizökkentünk az algoritmusból. 1945-ben elvileg megnyílhatott volna a demokratizálódás útja, de a nagyhatalmak másképpen döntöttek Jaltában. Magyarország besorolódott a szovjet blokkba, és a föntebb vázolt történelmi ritmus rendje visszaállt. Sztálin halála után a hatalom meggyöngült és reformok születtek, majd szovjet segítséggel és nyugati közönnyel a forradalmat leverték, azután jöttek az akasztófák, és a civil társadalom megint csak „hirtelen halált szenvedett”.
A történet innen ismerős: Kádár beleélte magát a nép atyjának szerepébe, nem is sikertelenül. Javult az életszínvonal, a szabadság foka némileg emelkedett, de a gazdaság és a társadalom alapvető szervi bajain mégsem sikerült segíteni. Megmaradt a felemás gazdaság és az egyharmados ország, valamint a Mucsa akkor is, ha az egyes részeredmények imponálóak voltak. Kiváltképp a háztájira épített agrárium révén a magyar mezőgazdaság a világ élvonalába került, már-már „gazdasági csodát” és „mintaországot” emlegettek.
Az ezután következő 1990-es változás nem forradalmi úton történt. A magyar társadalom sorsát ezúttal sem a magyarok oldották meg: egy nemzetközi grémium döntött, ezúttal nem Jaltában, hanem Máltában. Ezzel a háttérrendszerrel született meg az első magyar demokrácia.
Csoda történt: ez a változás vér nélkül zajlott le. Szabad választás révén a hatalmat a belső ellenzék, a liberálisok, a szociáldemokraták és a konzervatívok foglalták el. Az arányok éppen olyanok voltak, mint az 1945-ös első szabad választáson, a konzervatívok 50 százalékot kaptak, mintha a sztálini vasszerkezet alatt a magyar modell belső struktúrái változatlanul
Az átalakulás első szakasza a felszínen példásan zajlott. Néhány éven keresztül megmaradtunk „mintaországnak”, mert hát a leghamarabb váltottunk, és a legbékésebb eszközökkel éltünk. Nagy árat fizettünk ezért. (Nem véletlenül mondta volt Antall József: „tetszettek volna forradalmat csinálni”.)
A demokratikus átalakulás menetrendjét egyébként Ralf Dahrendorf rajzolta fel, idéztük is ezt akkoriban sokat. Az új politikai rendszert létre lehet hozni hat hónap alatt. A gazdaság modernizálásához hat év kell. A társadalmi-kulturális szerkezet megújításához legalább 16, de lehet, hogy 60. A kegyetlen jóslat sajnos igaznak bizonyult.
Valahol utat tévesztettünk – és vesztettünk. Szekfű Gyula ezt a metaforát a harmincas évekről írta, de a mostani negyedszázadra mintha még inkább érvényes lenne. Hogy kik? 1. A politika erői és szervezetei. 2. A civil táradalom többsége.
A Kádár-korszak konszolidált idejében a magyar politika azért működött jól, mert félszabadsággal élő jó értelmisége volt, és mert ehhez sok szállal kapcsolódni tudott egy korábbihoz képest jobb minőségű elit. Az 1990, de legkésőbb a mintaállam szerepének összetörése, az ezredforduló után színre lépő új politikai elit az új helyzetre nem készült fel. Az egykori ellenállók, a szabadgondolkodók, a baloldali rendszerváltók a hatalomért való harc részesei lettek. Tudták ugyan, hogy egyetlen megváltó aktus helyett áldozatokkal járó reformok sokaságát kell megvalósítani, de ezt a társadalomnak nem mondták el. Az emberekben meghagyták azt a hitet, hogy a dolgok egy csapásra megoldódnak. Rögtön úgy élünk, mint Nyugat-Európában. Fájdalom nélkül üdvözülünk. Elég, ha csak ránk szavaztok.
Mi más történhetett volna: a reformok félbemaradtak. Voltak ugyan részeredmények, de valahol megrekedtünk. Nem érdemes méricskélni, hogy kinek mekkora a felelőssége. Mindenki benne volt.
A nyilvános politikában kettős magatartás termelődött ki. Az első egy személyi harccal egybekötött sajátos botladozás, amely a demokrácia erőit mindmáig jellemzi. Aki ezzel szembefordult, azt saját pártja buktatta meg. Sikeresebb lett a másik magatartás, amely a botladozó demokráciát kérlelhetetlen egyeduralommal akarja felváltani. És meg is tudta tenni, mert igazi professzionista „szakemberekre” talált.
Nem olyan nagy csoda ez, mert ennek a metódusnak már több mint kétezer éve – az antik tiranniákban a római császárságban, Machiavelli és mások írásaiban, az abszolút monarchiákban, majd Napóleon, Mussolini, Hitler, Sztálin (Horthy, Rákosi, Kádár) alatt – jól kialakították elveit és módszereit. Aki félreteszi lelkiismeretét, az magától értetődően tudja ezeket az eszközöket alkalmazni.
A demokráciát megdöntő, de eredményeire építő egyeduralmat Arisztotelész tiranniának nevezte. Az újkorban sok kifejezést alkalmaznak rá: autokrácia, despotizmus, diktatúra, totalitariánizmus, abszolutizmus – a fő diktátorok nevével: cézárizmus, bonapartizmus, sztálinizmus, hitlerizmus, maoizmus, majd putyinizmus. Most hozzátehetjük a centrális erőteret, az illiberális demokráciát, a hungaro-putyinizmust, a maffia- és a polipállamot meg a fasizmus mutánsát. Tessék választani. Kis különbségekkel mind ugyanazt jelenti.
A jelen uralmi rendszer pontosan a tirannia arisztotelészi jellemzésén alapul: felhasználja az adott demokrácia fejletlenségét, a demokrácia élményének hiányát, a társadalom útvesztését. Ez a zsákutcás magyar modell negyedik ciklusa. Már majdnem eljutott a teljes kiteljesedéshez, amikor most megjelentek benne a repedések. Hogy történhetett ez meg?
Úgy, hogy a magyar jobboldal hatalmát társadalmunk traumáira és a magyarnak hitt feudalizmusra alapozza. Olyan kultúrát akarnak hatalmi eszközökkel felerősíteni, mely a magyarság felsőbbrendűségének és üldözöttségének hitén alapul. Aki ebbe a hitvilágba beleáll, zárójelbe teszi a valódi kérdéseket, a demokráciát, a gazdaság és a társadalom megújulását, és szerepet vállal az álnemzeti álszabadságharcban. Aki pedig nem, jobb, ha befogja a száját.
Mindez nem történhetett volna meg a társadalom útvesztése nélkül. A magyar modell társadalma soha nem részesült a „demokrácia élményében”, de bő tapasztalata volt a diktatúrák keményebb és lágyabb változataiban. Rögződött, hogy az erőszaknak engedni kell, jó arcot kell hozzá vágni, sőt hinni kell neki. Akkor a kegyes diktátor majd juttat valamit. A centrális erőtér kormánya egyesítette a tirannia elveit a lakosság egy részének hamis öntudatával. Azokat szólítja meg, akik egy speciális magyar útban reménykednek, felülről várják a mannát és a csodát.
Az európai stílusú szabadgondolkozás és forradalmiság ezzel szemben kisebbségben maradt. A nagy fellángolások csak rövid ideig hatották át a szélesebb társadalmat.
A rendszerváltáskor a politika minden ága azt ígérte, hogy most az azonnali boldogság következik – és a legtöbben annak hittek, aki a legszebben ígérte. Voltak, akik ennek ellene mentek, de őket saját pártjuk sem fogadta el. Hogy tudtak volna akkor igazán hatni a társadalomra?
A jelenlegi állapot
Most nem elég azt mondanunk, hogy még mindig benne vagyunk a zsákutcában. Ennél is nehezebb a helyzet: olyan holtpontra vagy még inkább harapófogóba futottunk bele, amelyből még nehezebb kikerülni. Nem mások hibájából, hanem a magunkéból.
Így válhatott valósággá a kegyetlen tény, hogy az elmúlt 25 év alatt létrejött ugyan a modern, demokratikus társadalom és gazdaság váza, de szerves szövevénye még félig premodern, erős feudális vonásokkal. Ezért a gazdaság sem tud igazán a modern követelmények szerint működni, és megmaradt a társadalom egyharmados szerkezete. Ördögi körbe jutottunk: a régiből új zsákutcába.
Az Európai Unióban ezt úgy fejezik ki, hogy az idetartozó országokat két csoportba osztják. Az egyik a gyors fejlődésű késő modern államoké, a másik a lassú fejlődésű, válságokkal küzdő országoké. Mi természetesen az utóbbihoz tartozunk.
Gazdaságunk évek óta nem válságban van, hanem hibás úton, amelyen a gazdasági viszonylagos stabilitását a társadalom többségének alávetettsége, elmaradottsága és nyomora biztosítja. Úttörőből sereghajtók lettünk. Iparunk stagnál, mezőgazdaságunk minden korábbi vívmányát elvesztette. A társadalom egyharmada tartja fent az államot. Kevesebben dolgoznak, emelkedett a munkanélküliek és közmunkások száma. Szociális kiadásokra messze kevesebbet költünk annál, hogy a szegénységet fel tudjuk számolni.
Az euroatlanti államokat a múlt század óta az jellemzi, hogy előbb a társadalom kétharmada jutott jóléti helyzetbe. A társadalom képe az évezredes piramis után a kupola képét öltötte. A vezető országokban a kétharmad lassan háromnegyedre nőtt. Nálunk azonban az egyharmadot is alig éri el, és ez az utolsó öt évben csak súlyosbodott: Kolosi Tamás vizsgálatai szerint is egyre nagyobb a mélyszegénység aránya.
A helyzetet abban foglalhatjuk össze, hogy a szegények még szegényebbek lettek, a gazdagok viszont gazdagabbak. Köztük különösen a hatalom részesei és kegyeltjei. Kialakult egy új, gátlástalan uralkodó osztály, amelynek mindent szabad, és amely óriási pénzt keres.
Mélypontra jutottunk. Úgy is mondhatjuk: a zsákutca mostanra szakadékká vált.
A feladatok
A most következő évek történelmi feladata az, hogy megszüntessük a hibás magyar modell legújabb hajtását, a centrális erőtér tiranniáját, végrehajtsuk a „rendszer-visszaváltást”, újrateremtsük a demokráciát, felzárkózzunk Európához, elindítsuk a valóságos gazdasági fejlődést, felszámoljuk a mélyszegénységet, és elérjük az élenjáró európai országok jóléti színvonalát.
Ezt azonban nem tudjuk elérni, ha a demokrácia hívei folytatják az 1990 utáni pártok hibás magatartását, nem tudnak megegyezni a fő elvekben és a követendő gyakorlat legfontosabb vonásaiban, a saját előrejutásukat (és esetleges hatalmukat) többre becsülik a társadalom ügyénél.
Miben kell megegyeznünk? Mindabban, ami múltunkból és jelenünkből következik.
Abban, hogy nem egyszerű kormányváltásra van tehát szükség, hanem a demokratikus rendszer visszaállítására, még pontosabban az 1990. évinél teljesebb megalapozására. Meg kell tagadnunk a 2010-es „fülkeforradalmat”, de nem kell megtagadnunk – mint azt egyesek teszik – az 1990-es rendszerváltást. Csak éppen úgy akarunk visszatérni hozzá, hogy egyben levonjuk a tanulságokat, és kijavítsuk a hibáit. Hogy felzárkózzunk az Európai Unió törzsállamaihoz.
Meg kell egyeznünk az Európai Unióhoz való viszonyunkban. Nem azért akarjuk megerősíteni ezt a kapcsolatot, mert őket tökéletesnek tartjuk, hanem mert a jelen időben legjobbnak és számunkra is elérhetőnek. Nem egyszerűen követni akarjuk őket, hanem alkotó részt venni a további fejlődésben. Így tudjuk a saját biztonságunkat, szabadságunkat, jólétünket és a vitáktól sem mentes belső békénket megerősíteni.
Meg kell egyeznünk abban is, hogy ebben a harcban a három demokratikus középpárt – a konzervatívok, liberálisok és szociáldemokraták nem egymás ellenfelei, hanem szövetségesei. Mindhárman élesen szemben állnak mind a jobb, mind a bal (és álbaloldali) szélsőséggel. Az Európai Unió (és némileg eltérő kettős rendszerben az USA) ezen a nem problémamentes, de valós szövetségen alapul, amióta a jóléti állam létrehozásában mindhárman részt vettek. (Amerikában a liberálisok vezették, Németországban a konzervatívok, Angliában, Svédországban, Ausztriában a szociáldemokraták.) Ezért mondhatta egy kitűnő politológus, Robert Dahl, hogy ő a politikában liberalizmus, a gazdaságban a szociáldemokrácia, a társadalmi közéletben és kultúrában pedig a konzervativizmus elveit állítja középpontba. Még inkább érvényes ez az együttműködés olyan országban, ahol a vezetés diktatúrára törekszik.
A rendszer-visszaváltáshoz azonban nem elegendő a politikai pártok összefogása sem. Kell hozzá a civil társadalom támogatása, sőt részvétele és aktivitása.
A civil társadalom persze maga sem egyszínű és egyszintű szervezet. Több részből, legalább három részhálózatból áll.
a) A politikát figyelemmel kísérő, tudatosan pártot választó emberek csoportjai, akik valóban civil tevékenységet is folytatnak. Ide tartozik a szűkebben és tágabban vett értelmiség. Szűkebben: az értelmiségi foglalkozásúak. Tágabban: mindazok, akik értelmesek.
b) A viszonylag rendezett körülmények között élő, különböző foglalkozású emberek, akik nem kötelezték el magukat a politikai irányzatok egyikének sem, de részt vesznek civil közösségekben.
Ez a két csoport alkotja a szorosabb értelemben vett civil társadalmat. De együtt is csak a társadalom kisebb részét teszik ki.
c) Az alsó osztályok, a szegények és a „társadalom alatti” mélyszegénység, akik csak potenciálisan tekinthetők a civil társadalom részének. Ők vagy elmennek szavazni, vagy nem, de többnyire az éppen legjobban hangzó politikai szólamoknak hisznek.
A három réteget különböző módon, különböző módszerekkel, tevékenységekkel és megfogalmazásokkal lehet és kell megközelíteni.
A civil társadalmi tevékenységek felélénkítésével voltaképpen egyik párt sem törődött igazán, kivéve a Fideszt (polgári körök). De 2010-es győzelme után az is megelégszik a diktatúra hagyományos módszereivel. A demokratikus pártok inkább csak beszéltek róla, de nem találtak, sőt nem is nagyon kerestek módot a civil társadalom megszólítására, még kevésbé szervezeteinek megalkotására.
De térjünk vissza az elejéhez.
A feladat óriási. Ezeréves küzdelmeink után most először nyílt valódi esélyünk van arra, hogy először mi magunk teremtsük meg magunknak a demokráciát és az élhető országot. Ehhez a demokrácia híveinek nem egyszerű kormányváltást kell végrehajtaniuk, hanem el kell fogadniuk egymást, és meg kell nyerniük, sőt be kell vonniuk a társadalom többségét. Enélkül most sem fogunk továbbjutni az 1990-es félsikernél.