A MINISZTER OLVAS

PÁRATLAN OLDAL - LIX. évfolyam, 27. szám, 2015. július 3.

Nem igaz, hogy manapság nem olvasnak verset az emberek.

Történt egy szép napon, hogy az oktatási (és kulturális) miniszter (már ha van olyan) fellapozta az egyik irodalmi folyóiratot, s csodák csodája, elolvasta az abban szereplő egyik verset is. A vers egésze is nagyon tetszett neki, de különösen a következő sorok ragadták meg miniszteri figyelmét:

„Nem mindegy, melyik iskolában érettségizett, / legyen az valamelyik gyakorló gimnázium, de budapesti, / hogy kellően megalapozva fejlődhessen a bölcsészkaron, / hermeneutikát és kulturális antropológiát tanulva, / s a világnyelvek mélyvizébe merülve, mint a gyöngyhalász.”

Amint ezeket a sorokat elolvasta, rögtön tudta, hogy cselekednie kell. Azonnali intézkedésre van szükség, hogy a hermeneutikát és a kulturális antropológiát (bármik legyenek is azok) magyar egyetemeken többé ne oktathassák.

Kissé megkönnyebbült ugyan, mikor arról értesült, hogy hermeneutikát („a megértés művészete”) mint olyat önmagában nem is lehet tanulni (ilyen alapszak legalábbis nem létezik), de annál dühösebb lett, mikor megtudta, hogy kulturális antropológiát („a kulturális sokféleség tanulmányozása”) viszont nagyon is lehet. Vagyis eddig lehetett.

És a miniszter meg is tette a szükséges lépéseket, hogy többé ne lehessen kulturális antropológiát tanulni a magyar egyetemeken.

És a miniszter rendkívül elégedett volt, s újabb olvasnivaló után nézett.

(Megjegyzés: ez a rövid szöveg fikció, vagyis nem tényközlés. Nincs tudomásunk arról, hogy az oktatási [és kulturális] miniszter [már ha van olyan] olvasta volna az idézett verset [Ágh István: Ezredvégi recept az író fölépítéséhez, Hitel, 2014/07].)

A szerző további cikkei

LXVII. évfolyam, 30. szám, 2023. július 28.
LXVII. évfolyam, 29. szám, 2023. július 21.
LXVII. évfolyam, 16. szám, 2023. április 21.
Élet és Irodalom 2024