A szerző további cikkei

(Zoltán Mária Flóra Egy csepp méz című kiállítása a Fugában. Megtekintető május 1-jéig.)

Zoltán Mária Flóra élettapasztalatának fundamentumát (jegyezzük meg ezt a szót) egy olyan művelt európai polgári világ alkotta, melyet a történelem legutolsó kataklizmája, a második világháború vége, és az azt követő évek politikai rendszere jóformán megsemmisített. Kora kamaszlány korában nem csak a védettség érzetét veszítette el, hanem az apját is. E két – különböző természetű –, egyrészt kulturális, másrészt lelki alapzat elvesztése meghatározta a fejlődését. Művészete olyan emberről tanúskodik, aki ezeket a veszteségeket nem hagyta annyiban.

Tovább
A szerző további cikkei

(A Megalázott embervilág című kiállítás a debreceni Modemben május 4-ig látható.)

Svájcisapka, hatalmas kéz, cinikus kacaj, gyanakvó pillantás. Kimeríthetetlen energiák, jövés-menés, fémhulladék-gyűjtögetés, hegesztés, illesztés, építés, álmodozás. Egy rettenetes másnaposságban megírt, majd a MÉH-telepen testet öltött Kassák-vers, egy savanyúkáposztás hordóba ejtett laptop a világ legújabb robotrendszerével a képernyőjén, a MIR-állomás őrült karbantartójának vidám tekintete, a jurták legmakacsabb dj-je, az egyszerre lírai és babra-formák futurista költője ő: Lois Viktor.

Tovább
A szerző további cikkei

(A Tájképzetek/Landschaftvisionen című kiállítás megtekinthető az Osztrák Kulturális Fórum kiállítóterében május 5-ig.)

Ez a kiállítás egy hónapon belül már a második szívet-szemet gyönyörködtető osztrák–magyar képzőművészeti együttállás – a Budapest Galéria márciusban megrendezett A látszat csal című csoportos tárlata után, melyről szintúgy volt alkalmam írni (Füst és tükrök, ÉS, 2017/12., márc. 24.). Hogy ezeknek az eseményeknek vajon az egykoron közös uralkodónk tiszteletére rendezett Mária Terézia emlékév ad-e keretet, vagy sem, felesleges taglalni, mert a hangulat a monarchiát kevéssé idézi. De miért is idézné, arra ott vannak az egyéb programok és az antikvitások. Akármi is lett légyen a kiindulópont, megérte – itt valami titokzatosan posztmodern van készülőben.

Tovább
A szerző további cikkei

(Szafari. Osztrák dokumentumfilm. Rendező: Ulrich Seidl.)

Ulrich Seidl egész sorozatot szentelt annak, hogy szemügyre vegye a gemütlich osztrák kispolgár különös szokásait s a mélyben megbúvó elfojtott frusztrációkat. Új dokumentumfilmje, a Velencében bemutatott Szafari mintha a folytatása lenne a Paradise-trilógia (Hit-Remény-Szeretet) Szerelmet a feketepiacról című epizódjának, s legutóbbi filmjének, A pincének.

Tovább
A szerző további cikkei

(Az Ezeregyéjszaka legszebb meséi. Előadja Györgyi Anna, Kossuth–Mojzer Kiadó, 2016)

A mesék helyszínén, a dicsőséges uralkodó dicsőséges városában élő egyszerű emberek, Aladdinok és Sahrazádok, szegény asszonyok vagy szultánleányok – felettük állóik engedelmes, bábként mozgó szolgái –, a mesék valódi főszereplői azonban Györgyi Annánál sem önálló karakterek, éppolyan hasonlóak, mint kiszolgáltatottságuk, jelenlétük mégis hangsúlyos. Nem tűnnek ki a tömegből, ám nyüzsgő sokadalmuk nélkül mégsem válnának valóssá a mesés kelet terei, bazárjai, sikátorai vagy palotái, és a hangoskönyv sem tükrözné vissza a régi arab világot.

Tovább
A szerző további cikkei

 (Vidnyánszky Attila: Csíksomlyói passió, Nemzeti Színház; Alföldi Róbert: Passió XXI, Papp László Budapest Sportaréna)

Alföldi a Passió XXI Krisztusát Szabó Kimmel Tamásra osztja, aki sportcipőt és kapucnis pulcsit visel. Ezzel szemben Vidnyánszky Attila Jézus Krisztusa, Berettyán Nándor olykor magyar népviseletben látható a Csíksomlyói passióban. Húsvétra tehát két Jézust is kínált a kortárs magyar színház.

Tovább
A szerző további cikkei

(Csajkovszkij: Anyegin – a Metropolitan előadásának élő közvetítése, április 22.)

Nem, nem Haydn a téma, hanem Csajkovszkij, az Anyegin, ami tavaly vagy tavalyelőtt is benne volt a Metropolitan-közvetítések sorában. Amikor idén meghirdették, még az volt a fő vonzerő, hogy Dmitrij Hvorosztovszkij lesz a címszereplő, mire április lett, csak a jókívánságokat tudta küldeni neki a színház, Hvorosztovszkij egészségügyi állapota miatt kénytelen volt mindent lemondani. Helyette Peter Mattei lett Anna Netrebko párja, már ha az Anyeginben lehet párokról beszélni, hiszen éppen ez volna a lényeg: nem párok. Mindig rosszkor találkoznak.

Tovább
A szerző további cikkei

(Áder János a Trefortban, 24.hu, élő Facebook-közvetítés)

A sikeres, pénzéért megdolgozott Áder János kilép a Trefort épületéből, ahol előadott, válaszolt, tréfált is, hiszen ő is ember, volt diák, tudja, ha szól a csengő, vége az órának. Jön ki a nyolcadik kerület egyik átlagosan csinos utcájában, még messze nem a mélye, oda még egy valamirevaló helyettes államtitkár is bemerészkedik, napnyugta előtt. Az elnök urat a rendhagyó órája után várja ott abban a pici, kopott mellékutcában cirka félmilliárd forint értékű gépkocsi, és persze pereg az őrök, intézők, alispánok díja, percenként nyilván annyiba van egy öltönyös, mint egy pedagógus heti díja.

Tovább
A szerző további cikkei

(Gurdjieff Ensemble – Tavaszi Fesztivál, BMC, április 23.)

A népzene megváltozott, kiállítási tárgy, magasztos eszmék eszköze, egyfajta szentség lett, mégis, az átalakított népzene mögött is ott van valahol az eredendő erő, és ez persze Bartók érdeme, ő a viszonyítási pont. Erről beszél Levon Eskenian, a Gurdjieff Ensemble vezetője is, amikor Komitast, az örmény papot, az első zenetudóst, zeneszerzőt, az Örmény Nemzeti Zeneiskola megalapítóját mutatja be a közönségnek.

Tovább
Élet és Irodalom 2017