Puszta ötös

Daliás idők! Most, 2015-ben, a rendszerváltás után huszonöt évvel az összes tévécsatorna esti vitaműsorainak kiemelt vitatémája, hogy joga van-e a miniszterelnöknek közpénzből országos lefedettségű párttelevíziót csinálni. Jóarcú fiatalemberek reménytelenül kiszakadtan időből és térből, pirosló fülekkel bizonygatják, hogy a miniszterelnök negyven-, majd további negyvenmilliárd forint közpénztámogatással nem pártcsatornát csinál, hanem erősíti a kormányzati kommunikációt. Egyikük épp azt fejtegeti, hogy rosszul látjuk: a kormányfő átcsoportosítja az anyagi erőforrásokat, így amit eddig a jobboldali nyomtatott sajtó és részben rádióadók állami hirdetések formájában kaptak, azok ez évtől a megújuló köztelevízióba áramlanak majd, ez azonban – folytatja értőn – nem jelenti azt, hogy a kormányfő elengedné a jobboldali médiabirodalom kezét. 


Kovács Zoltán
Publicisztika
Feuilleton
Egy jóérzésű irodalmi zsűritag szorongásai

Magyarországon is aktív, multinacionális nagyvállalat nyilvános pályázat útján főosztályvezetőt keres. Tucat számra érkeznek a jelentkezések szerte a világból, a hivatalsegédek heteken át izzadva cipelik a központi irodába a testes dosszié­kat. A beérkezett anyagok mennyisége és minősége végül meghaladja a magyarországi lerakat bírálati teljesítőképességét. 

Szilasi László
Próza
Interjú
Egy városba szorult kozmosz

„Bár az irodalmat be lehet zárni egy kisebb területre, de mindez akár a »mindenséget« is tükrözheti” – állítja Paweł Huelle, aki bár elutasítja a Gdańsk krónikása jelzőt, az észak-lengyelországi kikötőváros mégis biztos keretet ad eddigi életművének. Dédnagyapja az Esterházy-ezred katonájaként ismerkedik meg magyar származású dédnagyanyjával Lembergben, majd évtizedekkel később a család Gdańskban telepedik le, felhalmozva a „közép-európai tragédiák” sorát, amit Mercedes-Benz (magyarul Európa, 2003) című regényben beszél el a dédunoka. A hírnevet az 1987-ben kiadott Weiser Dávidka (magyarul Európa, 2002) hozta meg számára, amelyben a földöntúli képességekkel rendelkező zsidó kisfiú hirtelen eltűnésében a háború utáni Lengyelország traumája visszhangzik. A Hans Castorp egyetemi éveit bemutató Castorpban (magyarul Európa, 2007) a főhős elszántan próbálja megszelídíteni Danzig keleti vadságát, míg Az utolsó vacsora jövőbeli városának történelme kezd lassan felaprózódni. Huelle szerint az európai irodalmat a változatosságon alapuló megértés képessége tartja össze: a regényekben lefestett Gdańsk, az elszenvedett közös tapasztalatok révén, sehol sem marad idegen.

Stummer Krisztián
Vers