XLV. ÉVFOLYAM, 31. SZÁM, 2001. augusztus 3.

TÁRCA

Szív Ernő

Az Ismeretlen Nő Emlékműve

Azok a gondolatok és érzelmileg túlfűtött eszmefuttatások, akkor ragadtatták el Brukkelklein Rezsőt, amikor felkérést kapott, hogy készítse el az Ismeretlen Nő Emlékművét. Bankszámla, költségtérítés, garzon a Duna parton, minden adva volt, hogy nyugodtan eleget tehessen a megbízatásnak. Bőkezű volt a névtelen mecénás, gazdag és elvált asszony lehetett, citromvirággal a hajában. A férfi Budapesten időzött. Mint amikor méz csöppen egy nő kézfején kaparászó bogárra. Szép, de minden hiába. Brukkelklein Rezső elvállalta a fölkérést.
A munka első fázisa az ötletek lejegyzésével kezdődött. Leírni mindent, ami az eszünkbe jut, olyan mondatokat, melyek arra is réseket nyitnak, amelyekre azért gondolunk mégis, mert annyira nem akarunk rájuk gondolni.
Szeresd a kérdőjeleket, ezt jegyezte le először.
Ül egy nápolyi ablakban, jegyezte tovább Brukkelklein Rezső, ott ül, és dúdol, mint tízéves korában az első vércsöppek után. A konyhában mosatlan edények, csupa tészta minden, a kénfoltos falra fürtökben ragad a spagetti, mert a családi ünnep vagy egy veszekedés végeredménye mindig hasonló. Giuseppe horkol, arca előtt lebeg a Correria de la Sport rózsaszín takarója, bent maradt a Verona, Mendieta Olaszországba készül. Ott ül egy nápolyi ablakban, és úgy dúdol, hogy a Vezúv néhány percen belül feladja, kitör.
Egyszer Kelet-Dániában egy Barbara Waterloo nevű kicsi, kövér nő négy év udvaroltatás után hozzáment a helyi gazdakör elnökéhez, egy amatőr fogorvoshoz. Amint kimondta a boldogító igent, kisétált a templomból, s a városi ügyvédnél beadta a válópert, közös megegyezés, beadta, mint a huzat, és amikor arról érdeklődtek nála, de miért ilyen gyorsan, azt válaszolta, éppen ennyi tapasztalatra volt szükségem, hogy felnőjek, mert mától felnőtt vagyok, kiáltozta, felnőtt, felnőtt. Kicsi volt és kövér. Tengerész villanyborotvával kapálta a lábát.
Minden nő ismeretlen, mondja egy ellenzéki képviselő, a dolog szépséghibája csupán annyi, ő is nő. A kormányfő emelkedik szólásra, az arca vörös az izgatottságtól, fölhívnám a tisztelt képviselő társam figyelmét, hogy az édesanyánk nem az. Az ellenzéki képviselőnő biccent, majd a szoknyáját húzkodva ő áll fel, elfogadom a miniszterelnök úr válaszát, de csak ha kérdőjelet illeszt a mondata végére.
Csak a konyhában tudott sírni. Még a vécén se sikerült, a spájzban sem, csak a konyhában.
Horkol, büdös a lába, elveri a pénzt, ügyetlen és akkora feneke van, mint egy belga tehénnek, szörcsögve nézi a tévét, de szeretem, szeretem, szeretem üvöltötte a férfi Varsó főutcáján, tegyük hozzá, minden érdek nélkül üvöltötte, ami nem azt jelenti, hogy szép, hanem hogy tényleg minden érdek nélkül. Hm.
Angyal karolja át, épp olyan, ahogy festők láttatják, fehéren ragyog és szárnya van, átkarolja, és a fülébe suttog, kisasszony kedves, kiválasztottuk, és ezért ma megmutatjuk magának a végtelent, mire ő, zavartan elmosolyodik, ujjbegyével a halántékán végigfutó erecskét masszírozza, zörög csuklóján Hernandez arany karperece, jó, jó, de mit vegyek fel, hogyan öltözködjem a végtelen előtt?!
Töpörödött, csupa ránc öregasszony ül tizenöt éve Klárafalva főutcáján, ül a sámliján, mint egy zsák dió, s minden arra téblábolótól, sétálótól és a dolga után igyekvőtől egyetlen szót kérdez, hogy miért, miért, miért.
1953. április 5-én délután négy órakor Portó városában, Tedd Sullivan utca 5., harmadik emelet, becsöngetett a barátnőjéhez, hogy mesélne neki valamit Hugo Pereirráról, a férjéről, és ők azóta is ott ülnek a konyhában, és ő azóta is megszakítás nélkül mondja.
Mielőtt a férfi megszületett volna, börtönébe készülő lelke elé rebbent a tündér, és azt mondta neki, nézz meg jól, te férfi, aztán pedig döntsd el, mi legyek a földi életedben, az anyád, a feleséged, a szomszédod, vagy a barátod felesége.
Cerra Valentínóban, Kolumbia, Parairo Pompo tartomány, a temető közvetlen szomszédságában építették föl a szülőotthont, figyelmeztetésül, irónia gyanánt, s talán leginkább azért, hogy az ember olyan nagyon ne ragadtassa el magát.
Mint az istent, úgy szerette férjét, Mosa Blankovicsot, ám azon a kabóca pirregéstől hangos éjszakán mégis átvágta az alvó férfi torkát, mert annyira vonzotta az özvegység titokzatos feladata, az a könnyű, fekete fátyol az arca előtt, miközben mögötte a szeretők végtelen sora zokog.
Nem, nem soroltunk föl mindent Brukkelklein Rezső kósza jegyzeteiből. Ez csupán ízelítő volt, egy parcella a sivatagból. Mondhatunk persze konzervdoboz hegyet a konzerv hegységből, jelző vagy hasonlat mindegy. Addig jegyzetelt Brukkelklein Rezső, míg azt nem érezte, ennyi elég az Ismeretlen Nő Emlékművéhez.
Volt egy szobrász barátja Brukkelklein Rezsőnek, mert ha szépen akarsz élni, legyen legalább egy szobrász vagy festő barátod, rendezővel viszont csak a végső esetben barátkozz. Szépen élni annyit jelent, hogy, ah, barátkozzanak szobrásszal, majd megtudják úgyis. Elment tehát a szobrász barátjához, nagy mennyiségű pénzt tett le elé, nem lehetett olcsójánoskodni, női természetű ügyről volt szó, majd elővezette a tervet. Négy órán keresztül beszélni egyfolytában, úgy beszélni, mint aki hálás, hogy élhet, mint akit nem zavar a halál felelőssége. A szobrász végül bólintott. Olyanok voltak az ujjai, mint a hurkák. Ha megérint velük, folyton igazat kell mondanom, panaszkodott mindig a barátnője.
A szobrász a legnagyobb titoktartásban dolgozott, persze Brukkelklein Rezső néha szemrevételezte, hogy az alkotásnak melyik fázisában áll, s nem választott-e rossz irányt, helytelen részmegoldást. Vitáztak is, mert az alkotás maga is vitatkozás, igen, egyedül Istennel nem vitatkozott senki, legalábbis az első hét napon nem, meg is lett az eredménye.
A szobrot egy névtelen hajnalon leplezték le Budapesten, ám a szerződés szerint a hely olyannyira titkos volt, hogy maga a szobrász sem tudott róla. Mi azonban elmondjuk, amit tudunk.
Az alkotás öltönyös férfit ábrázol, a nyakkendője félrecsúszva, a nadrágja visszagyűrődik, mert túl hosszú, az egyik cipője koszos, a másikkal mintha pitbullszarba lépett volna, a tekintete fegyelmezett. Bal kezében aktatáska, a jobbal előre mutat, el, nem nagyon messze, de már éppen az ismeretlenbe, csak mert az ismeretlen is közel van. Ő volt az Ismeretlen Nő Emlékműve, mert a szobor, jegyezzük meg közbevetőleg, mutatott némi hasonlóságot Brukkelklein Rezső evilági kreációjával, szóval a szobor magára az Ismeretlen Nőre mutatott, rámutatott, hová, valahová, de pontosan rá.

CSERNA-SZABÓ ANDRÁS:

Apám hasa

Pécsi halászlé

Kedves apám hasa, te biztosan meg tudnád mondani, hogy melyik a világ legjobb halászleve. De azt már nemigen, hogy melyik a világ legrosszabbika. A két halászlé között egyetlen hasonlatosság van: mindkettő magyar.
Az úgy történt, hogy egy fiatal pécsi színész a kilencvenes évek derekán komoly italozásba kezdett. Nyár volt, forróság, szabadság. A meleg és az unalom (mint annyiszor) most is csak a száraz, fehér, jéghideg hosszúlépésnek volt hajlandó megadni magát. A színész tehát a főtérre indult, s valamely kerthelyiség asztalánál találta magát. Pletykalapot olvasott, ezüstmarlborót szívott, kortyolta a szódás bort, s nézte a csajokat, ahogy büszkén vonulnak - pattogó cicikkel, ringó csípővel, meg ahogy kell. A színész a látvány hatására el is határozta: estéjét a gyengébbik nemhez való közeledésével fogja megkoronázni, nemcsak azért, hogy némi nemi vágyán csillapítson, hanem, hogy sivár albérleti magányán is javítson kissé, s hogy valaki hozza majd neki ágyba a reggeli kávét.
Ahogy mondani szokás, pillanatnyilag jó ötletnek tűnt.
Ám kilenc óra felé, mikor a színész kezdett összepakolódni, s már-már azon volt, int a pincérnek, hozza a számlát, hogy ő új vizekre hajózhasson (táncos-zenés szórakozóhelyre vágyott lelke, ahol minden köbméterre három fehérszemély jut, talán a Hard Rák Caféba, talán máshová), szóval ekkor, ebben az igazán drámai hangulatban megjelent a Halál.
Egyáltalán nem volt ijesztő látvány. Emberek közé ritkán megy fehér lepedőbe bújva, kaszával, de pőre halálfejét se gyakran mutogatja. Régi osztálytársnak öltözött, valahai jóbarátnak, vidám fazonnak, aki a semmiből tűnt fel, s a színészhez hasonlatosan már kissé pityás volt, legalábbis játszotta a szalonspiccet, s meg kell hagyni, meglehetősen hitelesen.
De színészünk nem azért volt művész, hogy ne lásson át a nemlétezés szitáján. Fröccsözni hívta a régi barátot, beszélgettek nőkről, fociról, Nietzschéről meg az ózonlyuk veszélyes tágulásáról, de mindeközben a színész végig résen volt. Vigyázott arra, hogy még véletlenül se rúgjon be, mert tudta, hogy a részegek Mária kötényébe hullanak, de tudta azt is, hogy ez a kötény gyakran a Halál kaszája által lukas, s a túlzott magabiztosságban szenvedő ittas személy úgy hull át ezen a kötényen - még mielőtt megkapaszkodna az Istenanya ruhaneműjében -, mint pénz a persely résén. Nem azért tanítják a középiskolai műintézményekben Edgar Allen Poe életét és munkásságát, hogy ezt a művelt polgár ne tudja.
Szóval vigyázott, mert vigyázni lehet. Mert, ha az ember elég erős, és jól koncentrál, akkor ellent tud állani a részegségnek. Az italnak nem, az csúszik csúnyán és gorombán züllött torkán, de a mámor ellen a szív, ha elég erős, fel tudja venni a harcot. És a színész szíve felvette. Hajnalig piált a Halállal, aki Gyenge Károly tévészerelőnek adta ki magát, saját bevallása szerint szakszervezeti beutalóval érkezett Szentesről Pécsre a családdal. Azt mesélte, délelőtt az állatkertben jártak az asszonnyal és a gyerekekkel, délután a strandon, lángos, hamburger, Traubisoda, stb., úgyhogy estére családmérgezést kapott, elszökött kicsit iddogálni, s nem is remélte, hogy ilyen régi, jó barátra akad majd teljesen véletlenül.
A színész minden képességét latba vetette. Nevettek, ölelkeztek, adomáztak, egyik helyről a másikra pottyantak, s mikor minden szórakozóhely bezárt, a színész albérletében kötöttek ki, egészen pontosan a spájzban talált fél üveg Napóleon-konyak körül. Ekkor a színésznek hatalmas ötlet ugrott eszébe, amellyel százszázalékosan lebuktathatja a Halált. Régi iskolai történeteket dobott be a beszélgetés mezejébe, olyanokat, amelyekre Gyenge Károlynak emlékeznie kellett. De olyanokat, amelyekről a Halálnak lila fingja se lehetett.
De lehetett.
Tudott arról, a szertárban kik húzták meg kajakban a fiatal kémiatanárnőt, ki árulta telente a gimi udvarán hó alá ásott üvegekből a pálinkát, kibe volt négy éven át reménytelenül szerelmes a színész, volt-e Mányoki Lili bal tomporán anyajegy, melyik tantárgyból pótérettségizett közösen a színész és Károly, szóval mindenről tudott.
És ekkor a színész sírni kezdett, de nagyon. Gyenge Károly vigasztalni kezdte barátját, ugyan api, ne marháskodjál, mi lelt. A színész úgy érezte, nem bírja tovább. Nem tudja tovább játszani a szerepét. Hogy inkább a halál, de nem bírja. Mert az, hogy a Halál mindent tudott, az a színész számára pontosan azt jelentette, hogy Gyenge Károly szentesi tévészerelő már az Övé. A Halálé. Hogy megette szőröstül-bőröstül.
S ha a Halál nem olyan visszataszítóan kedves, olyan végtelenül baráti, hogy az már szinte elvtársi, akkor talán a színész ezen a ponton fel is adja. Odadobja magát a Halálnak, s nem játszik tovább. De ekkor a Juventus rádió hajnali műsorában felcsendült Freddie Mercury hangja, mögötte a Queen zenekar játszott, és Freddie azt énekelte, hogy Show Must Go On. Igen, kiáltott magában a színész, tovább kell menni, tovább kell csinálni, nem szabad feladni. Egy pillanatra megint elérzékenyült, mert eszébe jutott Gyenge Karcsi alapvicce harmadikból (Tudod, melyik a kedvenc Queen-számom? Hát az I Wan't Ital.), de érzelmei fölé kerekedett, s felkészült a végső harcra.
Karcsi, mondta a színész, szemeit megtörülte, s hangja újra vidám volt, ettél te már pécsi halászlevet?
Nem én, mondta a Halál, s felcsillantak szemei, mert azt tudnotok kell, a Halál mindig éhes.
A színész abban a szent minutumban a konyhába perdült, felrakta főni a vizet, egészben, héjastul, koszosan beledobott egy fej vöröshagymát, aztán ezüst csomagoló-papirostul vágta bele a halászlékockát, majd felbontott egy paradicsomos halkonzervet, s azt belekaparta a vízbe, végül megszórta egy zacskó erős szegedi pirospaprikával. Forralta pár percig a hallét. Majd tálalt.
A Halál oly annyira volt leittasodva, hogy bekanalazott a pécsi halászléből három mélytányérnyit. Aztán ledőlt a székről, s mély álomba zuhant az étkező linóleumán.
A színész boldogan, győzelemittasan ébredt, s mikor fájdalmas okádás rekedtes zajait hallotta az illemhely felől, majd szétvetette a büszkeség, hogy színészi, gasztronómiai, valamint fifikai képességei nyomán milyen csúful elbánt a Halállal.
Kedves apám hasa, hidd el, a színésznek győzelmét illetően első kétségei csak akkor támadtak, mikor a kora délelőtti órákban csengetés ürügyén ajtót nyitott, s Gyenge Károlyné valamint három gyereke az elbitangolt férj, illetve apa után érdeklődött.

CZIGÁNY ZOLTÁN:

Hazafelé

Az ötvenhatos villamos se járt a sínekre zúdult törmelék miatt, Zebegényi mégis ott állt, a megállójában, a János kórház alatti kis téren, ahol a tizennyolcas villamos meggondolja magát, és megfordul, ahonnét az ötvenhatos indul tovább viaduktos vonalán Hűvösvölgy felé, s ahonnét egykor az ötvenhetes kanyargott föl Zugligetbe, a hétvégi kirándulókkal zsúfoltan.
Zebegényi azon az oldalon állt, ahonnan az ötvenhatos a Moszkva tér felé ment volna, s nem is egészen pontosan a megállóban, hanem kicsit hátrább, a török húsárus boltja melletti üres kerthelyiség fakerítésének döntve hátát. Emlékezett rá, hogy kocsma volt itt, elég szakadt népek látogatták, egyszer, egy reggel, valami kínos másnaposságot enyhítendő ő is ivott itt egy sört, s akkor olvasta az újságban nővére szerelmének halálos repülőgép-balesetét. Tudott már róla, itt éppen az döbbentette meg, hogy ennyire igaz, és ennyire jelentéktelen. Már rég nem működött a kocsma, csak a kedves török vagy arab kínálgatta húsait, ami vagy jó lehetett, vagy rossz.
Mint valami millenniumi fényjáték, úgy nézett ki a lassan leborult alkonyatban a Kútvölgyi út alja. Százával villogtak a kék lámpák, elvétve még sárga is volt közöttük. Valaki hangosbeszélőn beszélt. Lassan a bámészkodók száma is egy millenniumi tűzijátékra emlékeztette Zebegényit. Csak utálta hallgatni a bennfentes híreket. Mivel a környéken minden épület sértetlenül állt, az összegyűltek hamar elvetették a földrengés lehetőségét. A józanabbak földcsuszamlásról beszéltek, de elhangzott már a téves rakétatámadás, és a titkos lőszerraktár fölrobbanásának elmélete is. A merénylet nem, az tényleg abszurdnak tűnt egy ilyen hatalmas épületegyüttes, ráadásul egy kórház ellen.
- Majd elájul, majd görcsökben fetreng, majd vért fog hányni, akkor jó lesz? - fröcsögte Zebegényi képébe egy borostás, hentespofájú orvos. Zebegényi csodálta, hogy nem véres a köpenye.
- Azt hiszem, lassan túllépi azt, ami a munkaköri leírásában szerepel. Szétverheti a mellkasomat a jövő héten is, nem?
- Jó! Tőlem aztán meghalhat. Abban viszont biztos lehet, hogy én a jövő héten nem nyúlok magához! - mondta végső fenyegetésül a hentespofájú, és kifelé indult a kórteremből.
- Ez azért megnyugtató - szólt utána Zebegényi, és hanyatt dőlt kórházi ágyán.
Zebegényi jól emlékezett arra, mikor egyszer hasist szívott. Kiült a balatoni kastély teraszára, és a kerten túl, a kékeszöld hegyhátak fölött égő pirosnak látta az eget. Nem az volt megdöbbentő, hogy piros volt az ég, mint egy gyenge videotrükkben, hanem az, hogy úgy volt piros, ahogy máskor kék. Nem őrült vízióként, álomszerű látomásként, hanem mint egy köpés a járdaszélen, olyan valóságosan. Józanul, egyszerűen és unalmasan. És pontosan: a távoli, alig kivehető fák rajzát meg nem sértette volna a piros ég. Aztán kis idő múlva kék lett, megint kis idő múlva még kékebb, aztán kissé szürkülni kezdett, fönn már feketedni, végül följöttek a csillagok. Azok is ugyanolyan józanul, egyszerűen és unalmasan. Zebegényi ettől kezdve kissé bizonytalan volt a valóságos tapasztalatokkal szemben. Sokszor gondolt arra, hogy az emberi fajt története során hány hasonló növényi szippantás érhette, mely most is meghatározza idegrendszerét, s mely miatt most is azt tartja valónak, amit valónak tart.
- Magának nincs betegségtudata - mondta a helyes, szemüveges helyettes főnővér.
A folyosón szótlanul mentek egymás mellett. Néhány perccel korábban a vasárnapi ügyeletes orvos ingerülten megfenyegette Zebegényit, mi vár rá, ha saját felelősségére, önként távozik. Zebegényi azért akart már vasárnap, orvosa jelenléte nélkül, azonnal távozni, mert a szerinte egy hete feleslegesen kapott napi hat, majd négy üveg infúzió bekötéséhez megint új branült kellett szúrni, s megint az az ápolónő jött, "a B lépcsőház legjobb nője", a hivalkodóan festett, túldíszített nővér, akiről hónapok óta tudta, hogy be van oltva egy ilyen vénás akció lebonyolítása ellen. A tű fölött megint földagadt lilán az ér, kis búvótavacskát képezve a búvópatakon, a vörös, fülbevalós meg sopánkodott. Zebegényi ekkor gondolta, hogy minek várjon másnapig, hiszen titokban már előző nap is megvacsorázott, minek játssza az infúzióra szoruló beteget, ha be se tudják szúrni a branült a karjába. Az ügyeletes orvos úgy beszélt vele, mintha a családját sértegette volna. Mikor mégis úgy döntött, megvárja botrányos távozási kísérletével a másnap reggelt, amikor már minden orvos ott lesz, aki számít, akkor kísérte visszafelé a folyóson a kedves, szemüveges nővér, s akkor mondta Zebegényinek:
- Magának nincs betegségtudata.
- Biztos, hogy nincs - nyugtatta meg a nőt Zebegényi.
Közben azon gondolkozott, milyen tudata van. Ön, az biztos. Ennek létét kívánta maga előtt is bizonyítani egy vizsgálat megtagadásával. Az viszont rosszul esett neki, hogy kiszolgáltatott helyzetében, mikor meg sem hallgatták vélt igazát, szerettei azt üzenték elnyomóinak, kapjon nyugtatót.
Mikor a Kútvölgyi út lejtőjén lefelé elindult, könnyű szívvel gondolt rá, hogy ide aztán többet, erre az osztályra föl nem veszik. Ha nem, hát nem. Mikor a János kórház alatti kis térre ért, ahol a tizennyolcas visszafordult, akkor nézett vissza a kórházra. Csak egy pillantást vetett volna rá, kissé színészies búcsúpillantást, de meg kellett állnia, és hosszabban megnéznie. A szürke betontömbök ott ültek a fák tetején, az égben, ahogy szoktak. De valahogy mégis más volt ez a kép. Zebegényi előbb úgy érezte, mintha az épület alakzata leválna az égről, azaz fordítva, mintha környezete valóságos képére csak papírból kivágva volna odaragasztva. Kicsit továbbment, de aztán megint megfordult, sőt, egy oszlopnak dőlt, s percekig nézte a körömollóval körbevágott, s Technokol Rapiddal a domboldalra ragasztott kórházat. Kis idő múlva megváltozott a kép. Most már nagyon is benne volt környezetében a kórház és rendelőintézet épülete, de mintha kikívánkozott volna onnét. Pulzált a szürke tömb, kevesellte természetes dimenzióit. Zebegényi már nem vette le a szemét róla.
Aztán úgy, mint a filmekben, összeomlott az egész. Zebegényi a cipője talpa alatt is érezte, hogy megborzongott az aszfalt. A kórházépület tétován moccant egyet, aztán légies lassúsággal süllyedni kezdett, mintha kihúzták volna alóla az emeleteket. Közben oldalra is billent, s végül a fölső emeletek rázuhantak a rendelőintézet épületére, s ugyan már látni nem lehetett a portól, de a mélyen csikorgó morajból sejthető volt, hogy a hatalmas betontömeg lavinaként megindul a Szilágyi Erzsébet fasor mellett fölkapaszkodó kiserdő felé, tarra vágja a domboldalt, s a törmelék egy része az ötvenhatos villamos sínpárjait betakarva állapodik meg.
Zebegényi unta már az emberek folyamatos okoskodását, akik most éppen a halottak számát becsülték meg, eltérően ugyan, de irigylésre méltó pontossággal. Sajnálta a fákat, s utálta, hogy napokig dugó lesz a romok eltakarítása, s az új sínpárak megépítése miatt. Elindult a bámészkodók között, hogy átjusson a túloldalra, ha lehet. Némelyikükkel összepillantott, másoknak csak a gallérját vagy a vállát látta, s észrevette, hogy finom rétegben mindüket bevonta a környéken lebegő szürke por. Volt benne valami gyerekes vágy, hogy rajzoljon, írjon a kabátok hátára, de nem vette elő kezét a zsebéből. Átért a Szilágyi Erzsébet fasor fái alá, s eszébe jutott egy mondat, amit valamikor, régen olvasott. Az életre nem szabad nagyon vigyáznunk, különben elveszítjük. Egy ókori bölcs mondhatta, vagy Kosztolányi írta, fene tudja.
Zebegényi a föld alá bújtatott Ördögárok nyomvonalán, a fasor fái alatt elindult hazafelé.

PETŐCZ ANDRÁS:

Egykor volt házibarátaink

Zsolt atya

A helyzet az, hogy Zsolt atyát nem nagyon ismertem, de annyit azért tudtam, hogy úgy kell köszönnöm neki, hogy dicsértessék, bár ezt a dicsértesséket nem szívesen mondtam, meg úgy egyébként templomba se jártam, sőt, az apám se járt templomba, meg a nővérem, az Irma se járt, merthogy mi meg se voltunk keresztelve, az anyám meg azért nem járt, merthogy ő meg evangélikus volt, de evangélikus templom nem volt, csak katolikus, ott, a faluban, a Tisza mellett, ahol nyaranta annyi időt eltöltöttünk, és ahol a Zsolt atya volt a plébános, plebaanos, így mondták a helybeliek, egyébként meg tudni kell, hogy szerette a Zsolt atyát mindenki, tisztelték is nagyon, csak úgy emlegették, hogy az atya, pedig nem is volt öreg, sőt, még meglehetősen fiatal ember volt, de mégis, az öregek is csak atyának szólították, úgy ám.
Mondta is az apám, hogy a környéken, mindhárom filiáléjában annyira elismerik az emberek a Zsolt atyát, hogy biztosan nagyon jó miséket tart, egyébként ugyanis nem lehetne ennyire népszerű.
Azt nem igazán tudtam még akkoriban, hogy tényleg a misék miatt szerették-e a Zsolt atyát, vagy valami másért, viszont a Zsolt atya gyerekeivel jóban voltam, a legnagyobb fiával, a Jóskával, meg az ikrekkel is, már csak azért is jóban voltam velük, merthogy az ikrek éppen egyidősek voltak velem, és jöttek rendszeresen focizni a rétre, ami állandó helyünk volt nekünk, mármint azoknak a nyaraló és helybéli fiúknak, akik szerettünk focizni, és egyébként az ikrek igazán jól is fociztak, különösen akkor, ha egy csapatban játszottak, lehetett látni, hogy valóban kitalálják egymás gondolatait is.
Aztán az Aranka nénit is szerettem, a Zsolt atya gyerekeinek a mamáját, nagyon aranyos volt, hozott ki a rétre a gyerekeinek, meg nekünk is krumplispogácsát, olyan krumplispogácsát senki nem tudott csinálni, még az anyám se, talán azért volt olyan jó az a krumplispogácsa, mert olyan nagyon egyszerű pogácsa volt, olyan, hogy nem volt rajta semmi extra, nem volt tojásfehérjével a teteje megkenve, meg tepertő sem volt benne, csak jó sok krumpli volt benne, amit kevéske liszttel összegyúrt, aztán már készen is volt a tésztája, lehetett sütni, és amikor melegen és illatosan kihozta az Aranka néni a rétre a krumplispogácsát az éhező focicsapatnak, akkor tényleg úgy éreztük, miénk a világ.
Egyébként pedig az Aranka nénit is szerette mindenki a faluban, mondta is az apám nem egyszer, hogy a Dudás Arankát igen kedvelik, talán csak a papáját, a vajdát, a Dudás Józsit kedvelik jobban, de ne gondoljuk azt, mondta az apám, hogy csak az ő köreikben kedvelik a Dudás Józsit, bárkit megkérdezhetünk itt is, a szomszéd faluban is, a Dudásékat mindenki szereti, mert rendes és igyekvő emberek, és, ezt is mondta az apám, végülis az se egy tragédia, hogy az Aranka és a pap összejöttek, de erről nem beszélünk, halkította le a hangját az apám, és jelentőségteljesen nézett rám, még az ujját is felemelte, erről nem beszélünk, merthogy egy papnak, tudod, Toncsikám, szóval egy katolikus papnak ilyesmit nem szabad csinálnia, és ez tulajdonképpen titok, még akkor is titok, ha mindenki tudja a faluban.
Nem igazán értettem, hogy mit nem szabad egy katolikus papnak csinálnia, és hogy miért baj az, hogy a Zsolt atya és az Aranka néni szeretik egymást, meg azt se igazán értettem, hogy miért titok, ha úgyis mindenki tudja, de tény, hogy ezt, mármint azt, hogy nekik gyerekeik vannak, igazán mindenki tudta, és az is tény, hogy ezért senki nem szólta meg se a Zsolt atyát, se az Aranka nénit.
Bár az is igaz, hogy nem nagyon láttam őket együtt, ott, a faluban, merthogy a Zsolt atya szigorú életet élt, mindig a plébánián aludt, így aztán meg se látogatta az Aranka nénit vagy a gyerekeit, én legalábbis így tudom ma is.
A nagyobbik fiút, a Jóskát nem nagyon érdekelte a Zsolt atya, szinte mindig a nagyapja, a Dudás vajda nyakán lógott, de az ikreknek hiányzott a papájuk. Ők ezért aztán templomba járó gyerekek lettek, hogy legalább misén találkozhassanak az édesapjukkal.
Én meg nagyon is jóban voltam az ikrekkel.
Bár csak nyáron voltam velük jóban, merthogy csak nyaranta mentünk oda, ahogy már mondtam is, a Tisza mellé, ezért aztán joggal mondta a Gergő, az erősebbik ikergyerek, hogy neked könnyű, te csak a jó életet látod itt, nem tudod, hogy vagyunk itten egész évben.
De az a nyári együttlét sem volt kevés. Mondta is az apám, hogy annyit lógok a falusi pap gyerekeivel, hogy a végén még misére is eljárok velük. A nővérem pedig, az Irma, csak gúnyosan mosolygott mindehhez, aztán meg valami olyasmit is mondott, hogy menj csak, gyónd meg bűneidet, hátha megbocsát majd a Zsolt atya, ha teljesíted a kirótt penitenciát.
A helyzet az, hogy valóban elmentem egy-egy vasárnapi misére a Zsolt atya ikerfiaival.
És nem bántam meg, hogy elmentem, mert sok szépet láttam ott, a szent misén. Szépnek találtam azt is például, hogy az emberek kezet fognak egymással, és azt mondják, legyen békesség, meg azt is szépnek találtam, hogy mindenki meggyónja nyilvánosan és közösen, hogy sokat vétkeztem, és, hogy azt is mondja mindenki, hogy én vétkem, én vétkem, én igen nagy vétkem, ezeket a dolgokat nagyon szerettem, de azt meg egyáltalában nem szerettem, amikor olyanokat olvasott fel a pap, szóval, a Zsolt atya, hogy a zsidók el akarták fogni Jézust, és hogy Barrabást választották Jézus helyett, és hogy ezekért a dolgokért haragudni kell a zsidókra, szóval, az ilyen felolvasásokat nem szerettem, mert az ilyenekben nem volt benne, hogy voltak ilyen meg olyan zsidók, és hogy akik szerették Jézust, azok is zsidók voltak, meg az se hangzott el soha a misén, hogy maga Jézus is zsidó volt, azt se mondta meg a Zsolt atya az embereknek, illetve egyszer aztán megmondta, de jóval később, így aztán ott, a faluban sokan sokáig azt hitték, hogy haragudni kell a zsidókra, ahelyett, hogy szerették volna őket, akik között végülis megszületett Jézus, akit pedig oly annyira szeretnek.
Ezekről a dolgokról sokat beszélgettem a Zsolt atya ikerfiaival, különösen a Gergővel, és általában igazat adtak nekem, szóval, nagyon jól megtanácskoztuk a dolgokat, és általánosságban is megállapítottuk, hogy a világ valahogy nagyon is rosszul van berendezkedve.
Egyébként pedig a Zsolt atya tényleg nagyon szépen beszélt, meg különösen szépen mutatott a reverendájában, mondta is az apám, hogy szerinte ezek a falusi lányok meg asszonyok túlságosan is csillogó szemmel figyelik ennek a Zsolt atyának minden mozdulatát, meg annyira igyekeznek meghallgatni a Zsolt atya szavait, hogy tán ezt is meg kéne gyónniuk, merthogy, ugye, az ember, meg az ember lánya gondolatban is vétkezhet, méghozzá nagyon is.
Tény, hogy a Zsolt atya nagyon egyszerűen és nagyon közvetlenül beszélt a Bibliáról meg a hitről, és nem is volt semmi különösebb hibája a Zsolt atyának, csak annyi, hogy az áldozásnál nagyon is igyekezett kihörpinteni a kelyhet, amiben a misebor van, meg hogy néha már a mise előtt is áldozott a Zsolt atya, vagyis, hogy már előtte is jó sok misebort megivott olykor, és ilyenkor még a szokásosnál is érzelmesebben és hosszabban mondta a prédikációt.
Aztán tanúja lehettem a Zsolt atya egyik utolsó falunkbeli miséjének.
Amikor azon a bizonyos napon beléptem a templomba, már akkor feltűnt, hogy a Zsolt atya meg se várta a bevonulást, hanem már ott áll az oltárnál, és az oltáron egy üveg bor is van, és a Zsolt atya nagyon átszellemülten kortyolgatja az üveg bort, és hogy még beszél is hozzá, szóval, magában beszél, motyog, meg nevetgél, aztán dühöng, gesztikulál, mint aki vitatkozik valakivel, kicsit meglepve néztem az ikreket, láttam, hogy ők is látják, amit én, hogy valami nem stimmel, és aztán azt is láttam, hogy az erősebbik ikerfiú, a Gergő odamegy az apjához, amit nem szokott, és kérdez tőle valamit, de a Zsolt atya csak legyint, és az egész olyan, mintha valahogy szomorúan legyintene. Aztán viszonylag simán mégis megkezdődött a mise, és rendben zajlott minden egészen a prédikációig, amikor is olyan hangon, annyira közvetlen hangon szólalt meg a Zsolt atya, ahogy soha korábban.
Azzal kezdte, hogy értsétek meg, kedves testvéreim, én is csak egy ember vagyok, vágyakkal teli ember, és hogy én is kiéltem az én vágyaimat, de szeretet volt benne, amikor ezt cselekedtem, amikor kiéltem a vágyaimat, és ez a szeretet megvan bennem azóta is, és szeretetből beszéltem nektek Pál apostolról meg a többi szentről, Szent Ágostonról, például, aki szintén bűnös volt, ahogy mindannyian azok vagyunk, sajnos, a papok is sokszor bűnöznek, én is ismerek olyan plébánost, aki a perselypénzből házat épített magának, le is csukták a nyomorultat, de, és nagyon kihúzta magát a Zsolt atya, amikor ezt mondta, most kapaszkodjatok meg, testvéreim, mondta a Zsolt atya, és ő is megkapaszkodott, higgyétek el, még Jézus is bűnös volt, és ő is könyörgött, hogy bocsásson meg neki az Ő Atyja, és, ezt is mondta a Zsolt atya, és egészen sápadt volt már, amikor ezeket mondta, ne higgyétek, hogy amiket mondok, azt én azért tudom, mert én olyan okos vagyok, testvéreim, a fenét, testvéreim, mondta az atya, a fenét, az én fejem se káptalan, testvéreim, nem tudok se görögül, se latinul, mind ezeket a Bibliában olvasom, és azt is olvasom, hogy szeretnünk kell egymást, sőt, elsősorban ezt olvasom a Bibliában, és én eszerint éltem, és szeretlek titeket, és engedtem a testem csábításának, de ez is csak a szeretet miatt volt, testvéreim, mert a test is a szeretet része, higgyétek el, és én nem akarok mást, minthogy ti is szeressetek, és szeressétek egymást, és azokat is szeressétek, akik esetleg kicsit mások, mint ti vagytok, merthogy Isten előtt egyformák vagytok, először is tehát szeressétek a zsidókat, kedves testvéreim, mondta a Zsolt atya, merthogy Jézus is zsidó volt, meg Péter is, meg a tanítványok is mind, és szeressétek még azokat is, akikkel itt, a faluban éltek együtt, szeressétek tehát a cigányokat is, merthogy ők is szeretetre vágynak, és először saját magatokat vizsgáljátok meg, hogy nincs-e szeretethiány bennetek, kedves testvéreim, és nem arról van-e szó, testvéreim, hogy ezért nem tudtok szeretni eléggé, és, folytatta egyre zaklatottabban az atya, talán túlságosan is szerettem valakit közületek, testvéreim, de ti mindannyian az én gyermekeim vagytok, és azok is az én gyermekeim, akik az én talán túlzott szeretetem gyümölcsei, higgyétek el, ők is csupán az én gyermekeim, miként ti is, kedves testvéreim.
És mondta, mondta a Zsolt atya a prédikációt, és mindenféléket mondott a szeretetről, meg a szerelmetes gyermekeiről, és hogy a szerelem az szeretet, és a szeretet hegyeket mozgat, és az asszonyok meg a lányok kipirult arccal hallgatták, és valahogy nagyon mély csendben hallgatták, és ahogy váratlanul elhallgatott a Zsolt atya, nagyon mély lett a csend az egész templomban, mígnem a karzaton hirtelen felcsendült az ének, és a hívek átvették a dallamot, és az Agnus Deit énekelte mindenki, ott, abban a templomban, átszellemülten, ahogy talán soha addig.
A mise után mindenki valahogy sokkal csendesebben szedelőzködött, mint máskor.
Másnap rossz idő volt, esett az eső, így aztán a rétre se mentem focizni.
A harmadik nap reggelén pedig azzal ébresztett az apám, hogy a Zsolt atyát áthelyezték valahova az isten háta mögé, a Nyírségbe, az ukrán határ mellé, egy nyírségi kis faluba, merthogy ezentúl ott lesz plébános. Aztán még azt is mondta az apám, és hunyorított is hozzá, hogy azért nincs nagy baj, a Zsolt atya ott is gyakorolhatja a szeretetét, ugyanis az Aranka néni is vele költözött, titokban, és vitte magával a három gyereket is.
Sajnos, nem focizhattam többet Gergővel és az ikertestvérével a réten, és az Aranka néni krumplispogácsájáról is örökre le kellett mondanom.

TÉREY JÁNOS:

Más

Dániel András és Nemes Nikolett képeihez

A teljes hasonulás gyönyörében
(nyelv dagálya! Mondjunk pillanatot) -
vagyis az alkalmatos pillanatban,
mikor a füstbebújt megfigyelő
és messzi megfigyeltje: egy lesz,
tulajdon-test - ama vetemedett -
tölt be szellemként idegen teret.

Ó, külső élet! Magaménál
sokkalta zöldebb, szomszédos telek!

A képernyő emlék az ősiségből.
Itt fiatal és fekete-fehér,
vagy pontosabban szólva palaszürke.
Kép merevül, rokon kockába ér,
nászt kezd két vadidegen anyaszülte -
abban a pillanatban, amelyik: nincs.
Örökítették. Zárvány. Semmivé lett.
Két szereplője most ablaktalan
monád, ingyenélő édenfogyasztó.
Önmozgás-emlék, időbe falazva,
vakvéletlen camera obscurában.
Két hős közé vasrács-országhatár
került, színjózan választóvizekkel.
Átjutni!... Vakrepülni mégis egyszer!...
Osztott terükön hogy kúszhat keresztül
a megváltó életfonál?
Tulajdon test! Elherdált test-tulajdon!
Mi dúl mit! Egyik kép a másikát!
s a szomszéd kocka mindig napsütöttebb,
színgazdagabb és pálmakertje-zöldebb;
s mit fölébreszt, barbár kíváncsiság.
Saját kincs, máson megfigyelt tünet,
tekercs és fényérzékeny felület
mit ábrázol passzívvá-tört egészből,
mit: pillanatnyi sok tündökletéből?
Másolt körkép! Élő áramkörök
zárlattal sújtva, mégis az igaznak
hangját hallatják: haláljelet adnak;
s mindezt: az önző másolat mögött.

Emlékmás! Külső élet balladája,
levetkőz köntöst, öltést, metrumot,
s a kukkoló naplója bővül -
lapjain patakzó 80-asok,
s a századvégi háló napnyugatkor.
Övé a szigorú alagsor,
villanyorgonás ingovány,
belpesti fénysáv, lépcsőházi reflex;
s övé persze az alja-asztal
fölötti, szinte-cyber tartomány.
Egymást bolondító kockák pörögnek,
hősöket mutat a képkereső,
kik maguk még, habár
mezejükből kitörtek,
s épségben kerültek elő
meddő méhéből túlvidám időknek.

KARAFIÁTH ORSOLYA:

Lunatics are in my head

Málnás és dinnyés robbanó-cukorka,
s mellette még vagy négyüvegnyi bor.
December nyolc, a győri fesztivál.
Dustin? Robert? Már tényleg nem tudom.

"Have a cigar?" - lépett az asztalomhoz.
"I like the Pink Floyd" - mondtam erre én.
Fél óra kellett, míg végül levágta:
a nyelvtudásom némileg csekély.

Addig jól dolgozott a dalszövegkincs,
s később se lett a problémánk nagyobb.
Kevert nyelven egész kilenc utánig.
A sétánál mindkettőnk hallgatott.

Arcán a város hunyó fényei,
és sorra apró elragadtatások.
Fáradt, alig szitáló hóesésben
az utca könnyű végtelenre játszott.

Utáltam őt, hogy elgondolni hagyta:
ez rendben lenne tíz év múlva is.
Gyarló vagyok - rendeztem végül el,
s vettünk együtt még négy doboz cigit.

Aztán a szálloda, Győr főterénél,
aztán a hajnal, s még aztán a reggel.
Aztán a cím, mi biztos elveszett.
London hatalmas. Én meg hol keressem.

Ha látod őt, kérlek, mondd meg neki:
ha Pestre jönne, bárhol megtalálhat.
A változó albérletek miatti
tipp: Libella, Múzeum, Vadállat,

vagy lebzselek lent, a bölcsész-büfében.
Ha Pestre jönne, nálam ellehet.
Talán a pulcsiját is visszaadnám,
és lenne Borsodi, mit úgy szeret;

És összehoznám őt a kishúgommal,
aki eléggé jó angoltanár.
És mondd, hogy néhány szót már megtanultam -
villoghatnék vele, ha erre jár;

és mondd, hogy hozzon robbanós izét,
tegnapra már az összes elfogyott.
És mondd, hogy voltam párszor újra Győrben.
meg máshol is. Mint a holdkórosok.

MILE ZSIGMOND ZSOLT:

Duna

Passau-i cserép, kondom, pelenka,
szandál, szárnyasbomba, sörösüveg,
beszakadt ólom, féldisznó, beretva,
gumikerék, nájlonharisnya, szeg,

fülesszatyorban három pici macska,
pozsonyi konzerv, pesti dinnyehéj,
vidáman pörgő-forgó alma-labda,
fenéken araszoló roncs-acél,

naponta kétszer pontos, zöld karóra,
fekália, felpuhult, nagy kenyér,
szirmok, pihék, tutajnak jó diófa,
hátára pottyant, légbe szúró méh,

játékbaba; doboz, ráírva: méreg,
lassan oldódó bolgár cigarett,
tejeszacskó, benne rákocska, féreg,
magnószalag: tíz méter operett,

és szavak - sok nyelven elmotyogottak;
sikolyok; zihálások, édesek;
könnyek, amik a vízre záporoztak,
s amiktől az fogytáig sistereg.

VITÉZ GYÖRGY:

Ez volt az egész?

Oh lélek, dudolgass csak egy kicsit.
És zümmög is bennem valami
vékonyka dallam hárfakísérettel,
mint aki zsebkendőn át próbál énekelni
farsangi hajnalon, mikor a másnapos alvók ébredeznek
s a másnap: hamvazószerda.
Ennek is megjött a böjtje, - gondolom,
ennek a kertvárosi langyos, boldog létnek.
A rövid nyár érdeklődő virágait
mint cifra zsetonokat tolja félre
az ősz krupié, az ősz.
A játékos föláll. Kifordított zsebéből
apró bolyhok szállingóznak a földre.
A hitelkártyát visszaköpi a gép;
a Nagy Befektetés elúszott, mint a vidra,
a daliás verssorok rendre eloldalognak,
s ami hősi, mélyértelmű, maradandó,
üveg alá kerül a múzeumban;
s a vándorútra serkent lélek ezt dudolja;
lallala lallala, bizony ez volt az egész.

PODMANICZKY SZILÁRD:

millenniumi alumínium

(sportvers)

a szembeszomszéd megvakult
nappal jól lát
lent sétál az utcán
sokan megismerik
de este megvakul
nem ég nála a villany
csörtet
megy neki
mindennek
edények bojlerek

bona vita

este a csörgést hallom
reggel meg a híreket
ki miképp halt meg
élt át szörnyeket
reggel lát
este megvakul
nincs pénz villanyra
de a tévé az megy
rohadtul

Pompázás

"A Szenteste
meghitt pillanataihoz
tökéletesen illenek
a hangulatos,
az ünnep fényét
emelő, meghittséget
fokozó ruhadarabok;
az édesapa fekete
öltönye, amely
kiemeli a divatos
színű szürkéskék ing
eleganciáját,
a kislány bordó
mintákkal tarkított
sötétkék ruhája,
illetve az édesanya
bársony alkalmi
egyrészese, amely
meggy színben
pompázik."

Egy idő után

Nagyon furcsa estém volt az este,
a másik szobában feküdtem le ott.
Odaát
Almássy gróf szólt egy filmen;
hozzám
csak a zenéje ért ide át
vagy ha hangosan zokogott valaki a filmben.
Éjjeli lámpám kerek hője alatt
Juhász Gyula életét olvasom
nem a mostanit
ahogy akkor élt
Nagyváradon.

Éjjellámpám függönyfénye
fehéren szegte körbe
a sötét ablakot
közte gerezdre osztott
tábláiban
lassan haladt tovább
a magának telő hold

Időalagút

megkértem a fotósunkat
készítsen rólam
pár képet
jók a fények
de ehhez ő
úgyis jobban ért

belenéztem a kamerába
mint valami
sötét időalagútba
amelynek végén ugyan-
így néz majd a szemem
akár száz év múlva
a korrodált képlemezen
bele ugyanebbe
de már átfutott
időalagútba

A süket fülekre talál

Öltönyös férfiak hajnali bél- és
fogkrémszagát keveri a légkondér.
A nap oldalról beszáll, pásztája
az ultraibolya-ellenes ablaküveg
négyszögfalán. Gyökerestül suhanó fák
izgalmasra vibrálják a fényt,
nincs, ki
árnyékán térdből elélvezzen:
följebb kezdő agytörzs csapódna
szürke ívű plafonra.
Odakint termésfák állnak türelemmel.
Ha egyszer arra járja valaki
ölébe hullna alma, körte, szilva netán
törzsbe ojtott szemzőkés
madárfészkes madár.

Te is mindig
a parasztot látod legelőbb?

Klónozás kétujjas kesztyűben

Befelé fordultam
a városvédőnek
nem
a falvédőnek
nyolc órát aludtam
pihentem ébredtem
mintha kicseréltek volna

lehet hogy ki is cseréltek
de majd ellenőrzök
néhány jellemző gondolatot
igaz hiába
eddig is arra gondoltam
amire akartam - tudtam
bár a városvédelem eddig
soha nem jutott eszembe
ki a franc akarhat
belőlem kihozni
egy podmaniczkyt

 


Vissza az idei számokhozVissza az idei számokhoz