Köves Éva munkáihoz

GALÉRIA - LXI. évfolyam, 46. szám, 2017. november 17.

Köves Éva életművét a hol töredékesen, hol poliptichonszerűen montírozott, fényképalapra fölvitt, monokróm festményekkel szokás azonosítani. Ebben az œuvre-ben különös helye van a rajznak. Nem pusztán arról van szó, hogy az installált festmények, táblaképek többségével ellentétben a rajzok elvontak, azonosítható látványelem alig-alig fedezhető fel bennük. Mert míg a rajznak gyakorta és okkal tulajdonítanak olyan funkciót – a vázlatét, tervét, tanulmányét –, ami megelőzi, előkészíti a „végleges”, a „befejezett” művet, itt a sorrend alighanem fordított: Köves Éva rajzai egy desztillációs folyamat eredményei, a végső tanulságok leszűrésének eszközei. És persze az analíziséi is, ami a nagy méretekben meg nem valósuló lehetőségek, szekvenciák sorát igyekszik felkutatni. Gondolati értelemben a befejező fázis dokumentumai, egy-egy motívum pályafutásának zárlatai, anyagi szempontból viszont az esendőség, a munka intimitásának foltos, áttetsző, gyűrött és tépett szélű tanúságtevői. Mert Köves papírra rajzol, ceruzával. Mindig. Néha olyan konok következetességgel, hogy teljesen befedi, befeketíti azt a tudatosan választott hordozót, a pauszpapírt, ami nála egyrészt a transzparencia, másrészt – az áttetszőséget kihasználó montázstechnika révén – az interferencia közvetítője. A képzeletbeli vagy tényleges elforgatás, a megsokszorozás új meg új mintázatot, elmozduló, majd rögzített kaleidoszkópképet hoz létre. Hol felragyog, hol elsötétül az a membrán, ahol a kép megképződik, hol pozitívban, hol negatívban villannak fel a motívumok. Organikusak és geometrikusak. Ez kétféle kiindulást is jelenthet, de természetesen találkozást is. A példa kedvéért: egy, a természetben is előforduló ideális forma, „tökéletes test”, a kocka/hexaéder izometrikus képe olyan hatszöget ad, amit minden racionálisan szervezett társadalom, a méheké és az embereké is felfedezett és felhasznált. Ez a tökéletesen elvont sejtszerkezet a kaptárban, lépben éppúgy megtalálható, mint – mondjuk – az iszlám építészet és iparművészet vagy az európai erődépítészet ornamentális, illetve alaprajzi rendszereiben. És ekképpen lesz az írás, a szántás, az ujjlenyomat barázdáinak, a téglafal, az utcakő, a receháló és a méhkas rácsrendszereinek konstruktív/dekonstruktív vonalritmusából egy képi univerzum kódolt szabásmintája.

Tisztelt Olvasó!

Az Élet és Irodalom honlapján néhány éve díjfizetés ellenében olvashatók az írások. Ez továbbra sem változik, de egy új fejlesztés beépítésével kísérletbe fogunk. Tesszük ezt azért, hogy olvasóinknak választási lehetőséget kínálhassunk.

Mostantól Ön megválaszthatja hozzáférésének módját: fizethet továbbra is az eddig megszokott módon (bankkártyával, banki utalással), amiért folyamatosan olvashatja lapunk minden cikkét és az online archívumot is. Ha azonban csak egy-egy cikkre kíváncsi, cserébe nem kérünk mást, mint ami számunkra amúgy is a legértékesebb: a figyelmét.
Ha a kiválasztott írást szeretné elolvasni, a „Megnézem a reklámot” gomb megnyomását követően, egy reklámvideó megtekintése után a cikk azonnal betöltődik. Ez esetben nincs szükség regisztrációra.
Megnézem a reklámot
Ha legfrissebb számunk összes cikkére kíváncsi, vagy az online archívumhoz kíván hozzáférni, mindezt a megszokott módon elérheti.

Regisztrációt követően bankkártyával vagy banki átutalással néhány perc alatt előfizethet honlapunk teljes tartalmára, illetve akár a nyomtatott lapra is. Részletek az ELŐFIZETÉSI INFORMÁCIÓK oldalon olvashatók.

vagy
Élet és Irodalom 2024