„Ébredjetek, még nem késő”

PUBLICISZTIKA - LXI. évfolyam, 45. szám, 2017. november 10.

November 6-án, hétfő délután e jelszó jegyében különös gyászmenet, fekete ruhás néma tüntetők serege vonult végig Varsó belvárosán a Tudomány és Kultúra Palotájától a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) Nowogrodzka utcai székházáig. Itt, Varsó szívében, a Sztálin-barokk felhőkarcoló tövében gyújtotta fel magát október 19-én Piotr Szczęsny 54 éves vegyész, a „szürke ember”, ahogy hátrahagyott búcsúleveleiben beszél magáról, a hétfői rendhagyó tüntetés az ő gyászmenete volt. Mert bár eszméletlen állapotban kórházba szállították, tíz nap múlva meghalt. A média által sokáig csak Piotr S.-ként emlegetett férfi ugyanis egyértelművé tette, hogy az aktussal a lengyel szabadság és demokrácia, a jogállam két éve szisztematikusan folyó kormányzati leépítésére kívánta felhívni a figyelmet, cselekedetével nem is csupán Jan Palachra, az 1968‑as Prágai Tavasz eltiprása után a Vencel téren magát felgyújtó egyetemistára hivatkozva, hanem a Palach tettét hónapokkal megelőző lengyel Ryszard Siwiec áldozatára is. Siwiec, ez a vidéki kisvárosban dolgozó könyvelő, ötgyerekes családapa annak idején a csehszlovákiai megszállásból részt vállaló lengyel pártvezetés ellen tiltakozva gyújtotta fel magát. Éspedig Gomułka pártvezér jelenlétében, százezres tömeg előtt a legnagyobb varsói stadionban zajló aratóünnepség alkalmával, tettét a hatóságoknak mégis sikerült bagatellizálni és eltitkolni, annyira, hogy Palach valószínűleg nem is hallott róla.

Piotr Szczęsny aktusa oly döbbenetes volt, hogy nemcsak a Kaczyński-féle hatalmat csapta arcul, de a lengyel társadalom ellenzéki fele is zavarba jött tőle. Napokra volt szükség ahhoz, hogy a társadalom magára ébredjen, hogy egyáltalán felfogja, mi történt, amibe nyilván belejátszott a „szürke ember” tragikus halálhíre is, de nem kevéssé Agnieszka Holland megszólalása is a legnépszerűbb civil internetes portál, az OKO.press oldalán. Holland, az élvonalbeli filmrendező, az Európai Filmakadémia elnöke nemcsak művészként ismert könyörtelen kérdéseiről, hanem publicistaként is. Ráadásul rendezői diplomáját a Prágai Tavasz idején a cseh fővárosban szerezte, és 2013-ban prágai felkérésre Jan Palachról többrészes televíziós filmet forgatott. Itt most mégsem szakértőként kíván hozzászólni e lélektanilag is, társadalmilag is rendkívül kényes kérdéshez, hanem kora valóságára érzékenyen reflektáló emberként, ahogy mindig is tette, úgy érezve, hogy amit egyszer meglátott, azt a nyilvánosság előtt nem hallgathatja el. Ezért kényszerült valamikor emigráció­ba, ám ezért övezi mindmáig különös figyelem megszólalásait. Nem beszélve arról, hogy a magyar olvasónak nyilván külön tanulságot is tartogat, hisz miközben előszeretettel figyelünk – az ismert közéleti és politikai párhuzamok folytán – Lengyelországra, ez a hír alig érte el a magyar média ingerküszöbét. 

 P. A. 

Tisztelt Olvasó!

Az Élet és Irodalom honlapján néhány éve díjfizetés ellenében olvashatók az írások. Ez továbbra sem változik, de egy új fejlesztés beépítésével kísérletbe fogunk. Tesszük ezt azért, hogy olvasóinknak választási lehetőséget kínálhassunk.

Mostantól Ön megválaszthatja hozzáférésének módját: fizethet továbbra is az eddig megszokott módon (bankkártyával, banki utalással), amiért folyamatosan olvashatja lapunk minden cikkét és az online archívumot is. Ha azonban csak egy-egy cikkre kíváncsi, cserébe nem kérünk mást, mint ami számunkra amúgy is a legértékesebb: a figyelmét.
Ha a kiválasztott írást szeretné elolvasni, a „Megnézem a reklámot” gomb megnyomását követően, egy reklámvideó megtekintése után a cikk azonnal betöltődik. Ez esetben nincs szükség regisztrációra.
Megnézem a reklámot
Ha legfrissebb számunk összes cikkére kíváncsi, vagy az online archívumhoz kíván hozzáférni, mindezt a megszokott módon elérheti.

Regisztrációt követően bankkártyával vagy banki átutalással néhány perc alatt előfizethet honlapunk teljes tartalmára, illetve akár a nyomtatott lapra is. Részletek az ELŐFIZETÉSI INFORMÁCIÓK oldalon olvashatók.

vagy
Élet és Irodalom 2024